Kat poept in huis én op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
DukeOfWeselton
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2018 22:55

Kat poept in huis én op de bak

Bericht door DukeOfWeselton »

Hoi! Ik kom hier voor wellicht wat wijze inzichten, tips...
Ik heb een 10 jarige gecastreerde kater die sinds maart bij ons woont. Van zijn verleden is erg weinig bekend, we weten dus niet hoe hij hiervoor geleefd heeft.

Wij wonen in een ruim appartement met balkon, waar de kat ook alle ruimtes (behalve de slaapkamer) tot zijn beschikking heeft.

Sinds een paar weken poept mijn kat in huis, vaak vlak naast de bak, soms aan de andere kant van de woonkamer.
Hiervoor deed hij dus alles keurig op de bak.
Nu plast en poept hij op de bak, maar dagelijks ook nog in huis. Ook is zijn radiator-hangmat de laatste tijd steeds ondergeplast, wat eerder ook nooit gebeurd is

Hij heeft een kattenbak met deksel, houtkorrels als vulling. Dit heeft hij altijd prima gedaan, tot dus een paar weken geleden.
Het klepje van de bak heb ik er 1 dag in gedaan en toen wS het gelijk weer raak, dus die heb ik er weer af gehaald.

Verder krabt hij zijn kop open (psychologisch), maar dit is al 60% minder dan toen hij bij ons kwam wonen.

Hij is helemaal door de dierenarts gecheckt. Hij krijgt laxeermiddel tegen haarballen.

Herkent iemand deze problematiek? Hoe heb je het opgelost?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat poept in huis én op de bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo. Probeer eens met een ander soort kattenbakvulling. De meeste zindelijkheidsprobremen doen zich voor met houtkorrels. Katten zijn oorspronkelijk woestijndieren en die deden hun behoeften in fijn zand. Onze "moderne" katten doen dat ook veel liever. Probeer eens met heel fijn strooisel zonder geurtjes. De bak moet ook groot zijn zodat de kat er gemakkelijk kan in ronddraaien. In een kattenbak met deksel blijft de geur ook hangen, wat de kat ook niet fijn vind. Dus probeer eens zonder deksel. Ook de plaats van de bak is van belang. Staat hij op een plaats waar het druk is? ( Doorgang, wasmachien, stinkende vuilbak, te ver en te moeilijk bereikbaar ) Probeer eens een bak op een andere plaats bij te zetten. Sommige katten gebruiken graag 1 bak om te plassen en 1 om te poepen. Meestal doen een ander stooisel en 1 of meerdere bakken erbij wonderen. Is je kat ook op allergie getest? Katten die hun kop openkrabben hebben meestal allergie. Omdat ze zich niet lekker voelen kunnen ze ook onzindelijk worden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat poept in huis én op de bak

Bericht door Rik »

DukeOfWeselton schreef:Hij is helemaal door de dierenarts gecheckt.
Wat betekend dit? Heeft de dierenarts ook de urine echt onderzocht?

(Ik vraag het maar even want vaak wordt er wel gezegd dat de DA een onderzoek heeft gedaan maar is de urine niet daadwerkelijk onderzocht)

Houtkorrels lijken mij ook niet fijn. Biokat's classic vind ik het fijnste.

Verder inderdaad nooit het klepje gebruiken. Die slopen we er hier allemaal gelijk uit. Deksel kan wel maar moet je even kijken waar hij het fijnste vindt.

Is er een paar weken geleden iets gewijzigd in de situatie? Hebben de buren katten (en in de galerij)?


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie