Kat plast in huis - alles geprobeerd

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Layla001
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2018 14:13

Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door Layla001 »

Hallo,

Ik ben Layla en ik heb 2 heel lieve katten, Coco & Nina, van 3 jaar oud. Ik heb mijn 2 katjes geadopteerd wanneer ze 6 maanden oud waren.

Jammer genoeg plast Nina sinds enkele maanden binnen. Ik ben ten einde raad. Nina is een bengaalse kat en die staan wel gekend voor hun karakter. Ze is super lief en heel hard aan mij gehecht. Toch plast ze, meerdere keren per dag binnen en haar grote behoefte doet ze gewoon in de kattenbak.
Er staan 3 kattenbakken, deze worden elke dag schoongemaakt, we hebben haar al bachbloesems gegeven en een volledige checkup bij de dierenarts... Niets te vinden bij de dierenarts en de bachbloesems hebben geen effect.

Ik probeer elke dag voor en na mijn werk met haar bezig te zijn en te spelen, ik dacht dat ze misschien te weinig aandacht kreeg, maar dit lijkt ook niet te werken...

Ik heb al zilverpapier op de plekken geplaatst, koffieruis, azijn,... Het kattenzand probeer ik zo min mogelijk aan te passen..

Hebben jullie nog tips? Ik ben ten einde raad..

Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door Dinky »

Heeft de dierenarts ook de urine onderzocht?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Layla,

Vervelend! Mocht de urine al grondig onderzocht zijn, zonder resultaat, dan is er wel wat meer info nodig om ons te laten meedenken:

Wanneer is Nina begonnen met in huis plassen (ik neem aan dat ze dat niet al 3 jaar doet....)? ZIjn het steeds dezelfde plekken waar geplast wordt? En hoe maak je die plekken schoon? Wat voor vloerbedekking heb je? Plast ze alleen buiten de bak als je weg bent? En kan je iets zeggen over de relatie met Coco? En zijn het buitenkatten, en/of komen er andere katten in de tuin (als je tenminste een tuin hebt)? En je hebt Coco en Nina gekregen toen ze 6 maanden oude waren - weet je meer over wat er daarvoor gebeurt is? Bengalen zijn geliefd, en worden normaalgesproken geplaatst wanneer ze 3 maanden oud zijn....
Layla001
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2018 14:13

Re: Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door Layla001 »

Hoi!

Bedankt voor jullie antwoord!

Dierenarts heeft een bloed onderzoek gedaan & een urine onderzoek.

Nina is in huis beginnen plassen sinds mijn vriend bij mij is komen inwonen, we vermoeden dus dat dit er iets mee te maken heeft, ookal is mijn vriend grote fan van Nina. Ik kuis de plekken met Ecover, product zonder geur en we hebben ondertussen een stoomreiniger gekocht om zo ook geurloos te kunnen kuisen. Ze plast altijd op dezelfde plekken, in de badkamer op tegels, aan de voordeur zijn dat ook tegels en in de living tegen de zetel, en daar ligt jammer genoeg parket. De relatie met Coco is goed, ze zijn al samen van kleins af aan dus zijn elkaar heel goed gewoon. Verder komen hier geen andere beesten, we wonen namelijk op een appartement en ik hou de katten binnen. Ben ook bang dat ze Nina van straat gaan meenemen.

Ik heb de katjes overgenomen van een vriendin, die kon niet langer voor de katten zorgen en ik ging net alleen wonen.
Zij heeft de katjes ongeveer 3 maand gehad.

Ik ben echt dol op mijn katten, maar het plassen zorgt voor heel wat frustraties.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door castratenkoor »

Je zou kunnen proberen de omstandigheden in huis voor haar op te leuken. Wat extra paaltjes, krabtonnen, zit- en spring- planken langs de muur. Gewoon ergens voor haar een fijne knusse plek met veel mogelijkheden. Kan een kamertje zijn maar kan b.v. ook in de gang of hal - als je dat niet in je woonkamer wilt.

Nog een extra kattenbak zou ik ook doen en dan geen kattenbak met deksel maar b.v. een speciebak.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat plast in huis - alles geprobeerd

Bericht door ErikPhilippus »

Je geeft het zelf al aan: de problemen zijn begonnen toen je vriend bij jou is komen wonen - en daar zou ik het zelf ook in zoeken. Dat je vriend een grote fan is van Nina, neemt niet weg dat zijn komst mogelijk onrust heeft gewekt bij Nina, en door de stress buiten de bak is gaan plassen. Het kan zijn dat ze haar omgeving wil markeren omdat ze zich bedreigd voelt in haar territorium.

Je hebt al bachbloesem geprobeerd (in het drinkwater?). Je zou kunnen overwegen om een Feliway-verdamper in de kamer te plaatsen, en/of een natuurlijk rustgevend middel te geven, zoals Zylkène of Telizen. En uiteraard veel spelen en knuffelen (met/door jullie allebei....).

Mocht dat allemaal niet baten, zou je ook kunnen overwegen om een kattengedragsdeskundige te raadplegen (b.v. een Tinley therapeut).

Tenslotte: probeer zelf niet in de stress te schieten, of boosheid te gaan uitstralen naar Nina - blijf rustig en ga ervan uit dat het probleem oplosbaar is.
Plaats reactie