Plas- sproeiprobleem kater

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
desperate
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2018 09:57

Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door desperate »

Hallo,

Ik ben hier nieuw, in mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn probleem ben ik hier terecht gekomen. Hopelijk heeft iemand de gouden tip, mijn dankbaarheid zou werkelijk zéér groot zijn.

Even wat achtergrond: we hebben 3 binnenhuiskatten, waarvan 2 katers en 1 kattin. Allen zijn gesteriliseerd en deze "katten-samenstelling" is er al jaren. De katten zijn 7, 8 en 11 jaar oud. Begin dit jaar zijn we verhuisd, en de grote problemen zijn een paar maanden na onze verhuis begonnen. Voordien hadden we sporadisch ook al plas- en sproeiproblemen met dezelfde kat, maar toch in mindere mate als nu.

2 van de 3 katten komen niet zo goed overeen met elkaar: ze grommen we eens tegen elkaar, maar tot een echt gevecht komt het meestal niet. Hoedanook besef ik mij dat dit een bron van stress vormt voor beide katten. Daarnaast is het ook zo dat er een buur-kat is die geregeld in de tuin voorbij komt lopen, en die mogelijks ook stress veroorzaakt.

We hebben 4 kattenbakken die goed schoon worden gehouden en ik ben ervan overtuigd dat hier het probleem niet zit. Ik zie alle 3 de katten overdag af en toe naar de kattenbak gaan, ook de probleemkat.

Er is bij ons thuis ruimte genoeg voor elk hun eigen plekje, ze zitten niet te kort op elkaar ofzo. Wel is het zo dat 's avonds de katten op de benedenverdieping moeten blijven, gezien ze boven teveel kabaal maken & aan de deuren krabben wat ons allen wakker houdt.

Het probleem situeert zich bij de jongste kat (kater 7 jaar). Hij sproeit en plast op verschillende plaatsen in huis, maar opvallend is toch wel voornamelijk aan de raamkozijnen. Ook op onze kookplaat heeft hij een paar keer geplast, en op zeer geregelde basis tegen de expressomachine. Overal in huis liggen handdoeken om de boel af te dekken, maar soms doet hij het gewoon op de handdoek. Een ware hel is het. Feit is dat in 99% van de gevallen, het 's nachts gebeurt! Slechts zeer zelden overdag.

Ik ben zo'n 2 maand geleden met hem naar de dierenarts geweest en zij ging uit van een stressgerelateerd probleem.
Ze raadde mij het boek "happy cats" aan, en gaf daarnaast nog een aantal nuttige tips gegeven, oa meerdere eet-en drinkbakjes, meer krabmogelijkheden, eet- en drinkbakjes apart van elkaar, enz... Deze tips hebben we één voor één opgevolgd. Ook zij was ervan overtuigd dat er geen medisch probleem is, maar echt stressgerelateerd gezien de feiten.

We hebben hem op haar aanraden zylkene gegeven, uiteindelijk meer dan een maand, we hebben feliway verdampers geprobeerd alsook feliway spray.

Helaas heeft al het bovenstaande heeft niet geholpen, nog steeds zitten we met een kat die op zeer regelmatige basis in huis sproeit en plast.

Omdat het probleem zich op een uitzondering na toch vooral 's nachts voordoet, hadden we een grote kooi in huis gehaald, die we dan "gezellig" hadden ingericht & waar we hem 'n nachts in zetten en 's morgens weer uithalen, tot zijn groot ongenoegen. Ook dit is helaas geen oplossing: vanochtend bleek dat hij zijn poten gewoon tot bloedens toe heeft opengekrabt 😞. Dit is dus niet langer een optie.

Overdag en 's avonds is de probleemkat meestal de rust en tevredenheid zelve. Er is geen enkel ongenoegen te bespeuren. De kat spint, wast zich, is lief, geïnteresseerd, komt 's avonds op onze schoot mee tv kijken, kortom, het is eigenlijk ondenkbaar dat dit 's nachts zo omdraait.

De situatie is zo niet leefbaar & we kunnen dit onmogelijk volhouden op deze manier.

De probleemkat is een binnenkat & we spelen nu met het idee om hem buiten te laten (alhoewel hij hier volgens mij geen behoefte aan heeft) doch dit lost de stress om de buitenkat, noch met onze andere binnenkat op. Ook mijn angst dat hij overreden gaat worden is zeer groot. Langs de andere kant, dan heeft hij wel wat afleiding en mogelijk (?) compenseert dit een stukje van zijn stress.

Mocht iemand nog een tip hebben, zou dit fijn zijn. Alvast mij dank!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door Dinky »

Stress is een bekende oorzaak van blaasproblemen. Is de urine ook onderzocht door de dierenarts om uit te sluiten dat het daarvan komt?

Ik verwacht niet dat het probleem wordt opgelost met naar buiten laten gaan. Dat het met name tegen raamkozijnen is kan er ook op wijzen dat buurtkatten sproeien aan de andere kant van kozijn en hij op deze manier tegengas geeft. Dan zou de oplossing kunnen zijn het weghouden van buurtkatten bij de ramen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door Claudia69 »

Intussen kan je de urine opnemen en de plasplek reinigen met een sopje met biotex groen. Bevat enzymen die de urine afbreken, waardoor de geur beter verwijderd wordt en de kat de plek niet meer als plasplek zal herkennen.

Je kan ook extra slaapplekjes voorzien (doos met dekentje of kattennestje onder zetel, onder tafel, op kast, ..;) waardoor de gestresste kat wat meer opties heeft om uit te kiezen. Ik heb vier katten minstens dubbel zoveel plekjes waar een kattendekentje wordt gelegd. Ze kiezen niet altijd de plekjes die mij het interessantste lijken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door castratenkoor »

Als urine en bloed goed zijn zou ik meer paaltjes, mandjes, doosjes, krabtonnen aanschaffen. Ook nog een extra kattenbak - een grote hoge speciebak.

In plaats van hem 's nachts in een kooi te doen, zou je - als je die mogelijkheid hebt - hem een eigen kamertje kunnen geven voor de nachten. En dat kamertje knus en gezellig maken, vooral veel door hem gebruikte dingen erin. En dan een vast ritme, b.v. om 22 uur allemaal nog wat blikvoer of ander lekkers en dan de sproeier in zijn kamertje.

Volgende ochtend vaste tijd hem eruit laten en enthousiast begroeten. Met je stem kun je heel veel. Vast ritme is heel belangrijk, vooral voor "probleem"katten. Persoonlijk spreek ik liever van een probleemsituatie. Katten kiezen er echt niet voor om de mens aan het werk te zetten. Het is een uiting van onvrede.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door RodeKaterHans »

Alvast goeie tips hierboven. Omdat het met name ‘s nachts gebeurd zou het kunnen dat buurtkatten die ‘s nachts jullie tuin ‘bezetten’ hem die stress opleveren. Als mogelijk inderdaad proberen om de buurtkatten uit de tuin te houden (buren vragen hun katten ‘s nachts binnen te houden?) of in ieder geval zo ver mogelijk van het raam vandaan. Een eigen kamertje op een andere verdieping, waar hij niet geconfronteerd wordt met andere katten, zou ook kunnen werken.. ik snap dat het supervervelend is en hoop dat je een oplossing kan vinden!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
desperate
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2018 09:57

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door desperate »

Dankuwel voor de reacties, sorry voor mijn laattijdig reageren. Op aanraden van de dierenarts hadden we inderdaad ook een aantal extra krabplaatsen voor hem geregeld (van die kleinere krabplankjes) en deze her en der door het huis geplaatst. Idem voor eetplaatsen.

Een aparte kamer hadden we ook al eens geprobeerd maar die bewuste nacht heeft hij ook daar tegen het raamkozijn geplast. Hem 's nachts apart houden van de andere binnenkat (waar hij niet goed mee overweg kan) is evenmin een oplossing, want ook dan plast hij blijkbaar.

Inmiddels hadden we zijn kooi nog wat aangepast dmv zachte handdoeken rondom, zodat hij zichzelf geen pijn meer kan doen bij het willen uitbreken. Dus in dat opzicht was het wel "geslaagd" maar gezien het voor ons hartverscheurend bleef het diertje 's nachts op te sluiten :-( , zijn we hier ook mee gestopt. Dit is duidelijk niet de oplossing.

Onze tuin is momenteel nog niet goed afgesloten (wordt aan gewerkt) en mogelijk als de afsluiting er staat, komen er minder katten in zijn gezichtsveld. De buren vragen om de katten 's nachts binnen te houden gaat me te ver. Het is uiteindelijk ons probleem en niet het probleem van de buren. Af en toe zie ik nog wel eens een onbekende kat rondlopen, waarvan ik niet eens weet van wie hij/ zij is.

Er zijn overigens ook geregeld plas-vrije nachten, soms zelfs 2 op rij, ik zou eigenlijk eens een camera moeten plaatsen om te ontdekken wat nu juist de aanleiding is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door castratenkoor »

Bedoel je krabplankjes die op de vloer liggen? In plaats van krabplankjes op de vloer zou ik eerder gaan voor klim-mogelijkheden, katten voelen zich veiliger als ze hoog kunnen zitten. Eventueel planken langs een muur en loopplank langs plafond als daar een mogelijkheid voor is. Ander een paar paaltjes of krabtonnen van verschillende hoogte.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door KiwiNL »

desperate schreef: 30 aug 2018 10:28 De buren vragen om de katten 's nachts binnen te houden gaat me te ver. Het is uiteindelijk ons probleem en niet het probleem van de buren.
Het is jullie probleem, dat misschien wel veroorzaakt wordt door (de kat van) de buren. Als de buren geluidoverlast veroorzaken is dat ook jullie probleem, maar zou je daar wel iets van zeggen, toch?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door Dinky »

Een camera plaatsen om te achterhalen waarom de ene nacht wel en de andere nacht niet kan inderdaad een goed idee zijn om de oorzaak te achterhalen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plas- sproeiprobleem kater

Bericht door Rik »

Ik lees nog geen reactie op de vraag of de urine daadwerkelijk gecontroleerd is.

Jackson Galaxy heeft ook een keer in een aflevering van My cat from hell gewerkt met een nachtcamera om aan te tonen dat het probleem aan buurtkatten lag.

Tevens wat aanvullende tips (zoals dagboek en plaats bijhouden):

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie