Nieuwe kat doet het niet op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StasyMae
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2018 14:59

Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door StasyMae »

Hallo!

Sinds vandaag heb ik een nieuwe huisgenoot!
Een prachtige Main Coon kater (Mick) van 8 jaar oud.
Zijn baasjes gaan voor onbepaalde tijd op reis in het buitenland en degene die de kat eigenlijk op zou vangen heeft op het laatste moment afgezegd dus heb ik me als vrijwillig slachtoffer aangeboden om op hem te passen zolang ze weg zijn.

Hij is op dit moment lekker op onderzoek uit maar ik ben dus wel gewaarschuwd over zijn kattenbak "fobie".
Hij is een echte buitenkat en doet het dus absoluut niet op de bak.
Als hij gedwongen binnen zit houd hij zijn behoefte dus op tot hij weer naar buiten kan en dat is hier dus het probleem.
Ik heb een bak geregeld (want die had hij dus niet eens) maar ik ben dus heel benieuwd of hij het op de bak gaat doen.

Om problemen te voorkomen heb ik me hier dus aangemeld om te kijken wat ik kan doen om te zorgen dat hij toch op de bak gaat, want hij moet een tijdje binnenblijven om aan het huis te wennen!

Wie heeft er tips voor me?

Groetjes Stacy en Mick!
Honden hebben een baas.
Katten een bediende.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door KleinDraakje »

Hoe groot is de omgeving waar hij in zit? Heb je hem al op de bak gezet zodat hij weet dat die er is? Ik zou wellicht overwegen om er een of twee bij te zetten. Dat hoeven echt geen officiële kattenbakken te zijn. Je kan ook gewoon een afwasteiltje of andere grote plastic bak met grind neerzetten.

Als hij gaat ophouden tot hij naar buiten mag, terwijl hij nu even binnen moet blijven, dan gaat hij vroeg of laat ‘knappen’. Je hebt dan het liefst een bak in de buurt, wellicht sprint hij er dan wel op.

Ik vraag mij daarnaast af of het een fobie van de kat is, of een fobie van de eigenaren was. Ze zullen niet de eerste zijn die ‘geen zin hebben elke dag poep te scheppen’ en dus maar geen bak hebben en de kat gewoon naar buiten doen. Ook in zo’n situatie zal hij weer even moeten wennen om op de bak te gaan.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door Rik »

Welkom op het forum...

Zet de bak voor de achterdeur. Als hij hoge nood heeft dan kan hij het daarop doen. Even ongemakkelijk maar je kunt de bak na een paar dagen dan 30 cm naar de zijkant verschuiven net zolang totdat ie niet meer voor de deur in de weg staat.

De bak moet gewoon alleen de bak zijn. Geen kap en geen klep. Gewoon alleen de onderbak. Je zou kunnen kijken of hij wat doet op grof grit. Als dat niet werkt zou je er misschien wit zand in kunnen doen om te kijken of dat meer bekend voor hem is.

En inderdaad een tweede bak op een wat logischere plaats. Als hij het daar gewoon op doet lijkt het inderdaad de fobie van de eigenaren ;)


(kleine ps. het is Maine Coon met een extra e ;) Wel een mooie zie ik. )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
StasyMae
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2018 14:59

Re: Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door StasyMae »

Bedankt voor de tips van de bakken. Die ga ik zeker proberen. Schijnbaar heeft hij al jaren geen bak meer dus dat zal sowieso even aanleren worden en dan merken we het vanzelf of het zijn fobie is of die van zijn baasjes. Ik heb nu 2 bakken staan en morgen ga ik even de schuur in om te kijken of ik nog ergens een bak heb waar ik iets in kan doen. Dat is wel handig, want hij heeft het hele huis tot zijn beschikking met uitzondering van de babykamer. In de ene bak zit nu gewoon katten grit en in de andere heb ik Back2Nature (papierkorrels) gedaan, wat ik ook als bakvulling gebruik voor mijn fretjes dus wie weet vinden we morgenochtend wel een leuke surprise in een van de bakken 😂

En Maine Coon... Ik zal het onthouden!
Honden hebben een baas.
Katten een bediende.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door castratenkoor »

Als hij gewend is het buiten te doen zou je ook een bak neer kunnen zetten met potgrond.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kat doet het niet op de bak

Bericht door Dinky »

Ik ben benieuwd of hij inmiddels de kattenbak heeft weten te vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie