Ten einde raad..

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Adorry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:33

Ten einde raad..

Bericht door Adorry »

Onze gesteriliseerde Brits Korthaar-poes plast én sproeit eigenlijk al best lang in huis. We hebben haar zelf gefokt en de eerste anderhalf jaar van haar leven heeft ze bij mij en m'n moeder thuis gewoond. Daar woonden we met vijf andere Britjes (waaronder haar moeder en gecastreerde broertje).

Adora is altijd al een heel actief katje geweest en ze kwam heel graag buiten (in de afgeschermde tuin). Op een gegeven moment is ze in huis gaan plassen, overal. We hebben van alles geprobeerd, bij de dierenarts laten onderzoeken (bloedwaardes en diabetes), ander kattengrit, andere kattenbakken, kattenbakken op andere plaatsen, zelfs stress-pilletjes hebben we een paar weken geprobeerd. Dat mocht allemaal niet baten helaas. Ik hield zelf het idee in m'n achterhoofd dat ze gewoon niet goed klikte met haar broertje.

Afgelopen november ben ik gaan samenwonen en heb ik Adora, haar moeder en nog een poes meegenomen. Alle drie gesteriliseerd en ze tolereren elkaar goed. De eerste paar maanden hier in huis ging het goed. Ze kon toch nog niet naar buiten.

Op een gegeven moment hadden we de tuin afgeschermd en de schuifdeur open gezet, zodat ze lekker buiten konden zijn. Of er een relatie is met het naar buiten gaan weet ik niet zeker, maar sindsdien is ze weer gaan plassen. Zelfs als de deur naar buiten openstaat plast ze in huis (terwijl ze ook wel eens op de kattenbak gaat).

Om die reden hebben we geprobeerd haar een paar weken binnen te houden, maar helaas blijft het plassen en sproeien. Ze maakt geen zieke indruk, is heel fit, miauwt niet bij het plassen en perst ook niet. Onlangs stond ze naast me op de bankleuning en warempel zag ik haar gewoon tegen het gordijn aan sproeien!

Nu ben ik absoluut niet te beroerdste om dat schoon te maken, maar het gebeurd gewoon bijna dagelijks. Onder de tafel, achter de bank, zelfs een keer op de tafel, tegen de bloempot en zelfs tegen ons fotolijstje. Het is voornamelijk sproeien vermoed ik, maar in principe doet ze dat niet als we thuis (in de kamer) zijn.

En nu ben ik dus ten einde raad. Blaasgruis of -ontsteking zou natuurlijk kunnen, maar betwijfel ik omdat ze geen zieke indruk maakt en niet miauwt, geen bloed heeft etc. En terwijl ik dit type, zie ik haar van de kattenbak af komen. Ze kan het dus wel gewoon.

Wat nu? Hebben jullie goede adviezen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ten einde raad..

Bericht door Rik »

Is er wel compleet bloed onderzocht maar niet de urine? Mijn verwachting zou zijn dat urine het eerste is dat je onderzoekt. Het is veel goedkoper en je sluit gelijk de grootste boosdoener eruit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad..

Bericht door Dinky »

Ik zou voor de zekerheid urine laten onderzoeken.

Andere reden kan zijn dat ze buiten andere katten ruikt en daarom territorium af gaat bakenen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adorry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:33

Re: Ten einde raad..

Bericht door Adorry »

Bedankt allebei! Urine is inderdaad niet gecheckt. Past dit dan wel in het beeld van blaasontsteking of -gruis?

Het valt me op dat voordat ze wel op de bak gaat druk en zoekerig rondloopt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad..

Bericht door Dinky »

Ja, dat past wel in het beeld van een mogelijk blaasprobleem.
Urine zou je zelf op kunnen vangen en weg kunnen brengen voor onderzoek naar gruis en bloed (moet wel binnen 2 uur bij de da zijn).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adorry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2018 15:33

Re: Ten einde raad..

Bericht door Adorry »

Vanmorgen heb ik wat urine van haar kunnen verzamelen en laten testen: ze heeft inderdaad struviet en onstekingswaarden. Het plan is nu antibiotica en dieetvoeding. Bedankt voor de tip! Ik had het zelf helemaal niet verwacht namelijk.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ten einde raad..

Bericht door Dinky »

Fijn dat je oorzaak hebt gevonden! Hopelijk is ze nu snel van het ongemak af ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie