Kat plast al jaren in de gang

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

Het is begonnen in de gang en daar word het ook echt heel erg gedaan de hele dag door. Maar ik begin het nu ook boven op zolder onder mn wasrek naast de kattenbak te vinden.

Ik heb niet het idee dat de toegang geblokkeerd word dit kan misschien wel een keer gebeurd zijn. Maar er staan twee kattenbakken op zolder en er staat er ook een in aparte kamer.

Maar als ze incontinent zou zijn moet ze het dan niet op allerei verschillende plekken in huis laten gaan? Dit zijn echt nu twee specifieke plekken, overigens als ik per ongeluk de wc deur open doe in de gang plast ze ook nog eens mijn hele wc onder.

Het is echt waar een hopeloos verhaal. Ze is echt hartstikke lief maar hier word ik echt niet goed van.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door pinguin »

Dierenarts!!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Yo16Ka16No11 »

En als daar niets uitkomt, zou ik toch echt een gedragsdeskundige inschakelen. Die bij je thuis de situatie kan zien.

- hoe is de band onderling
- hoe is de band met jou en de poes
- overige gezinsleden
- is ze ergens bang voor
- staat er ook wel een bak op een rustig plekje in de woonkamer of alleen zolder en apart kamertje
- waar staan de kattenbakken nu opgesteld
- zijn er betere plekken te bedenken en genoeg bakken
- hoe vaak schoongemaakt
- soorten gritt
- soorten kattenbakken, formaat, met huis/zonder huis
Etc. etc.

Ik denk echt dat je iemand nodig hebt. Niet aanvallend bedoeld, maar je zit met je handen in het haar. Dat betekent dat je haar niet kan lezen.

Ps. Je zal actief moeten gaan zoeken en niet blijven hangen in het idee dat het een probleem is van je kat. Je kan het ook met andere ogen bekijken: wat doe ik niet goed en wat kan ik anders doen/verbeteren. Het lijkt me ook niet gezond voor de kat, want deze houdt waarschijnlijk lang haar plas op voordat ze het uiteindelijk laat lopen in de gang.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Bij incontinentie zou je ook natte slaapplekken hebben en daar is volgens mij geen sprake van.

Ik zou beginnen met een dierenarts bezoek, kat na laten kijken en uitgebreid urine- en bloedonderzoek.

En daarna het puntensysteem van Mariska afwerken. Koop b.v. eens een speciebak voor haar. Bij mij doen ze daar alles op, naar de officiële kattenbak wordt niet omgekeken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

Zou het ook te maken kunnen hebben dat zij niet buiten komt? Of als ik haar naar buiten zou doen dat het ophoud?

Ik durfde haar nooit naar buiten te doen omdat ze heel schuw en angstig is naar van alles.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Naar buiten doen lijkt mij niet de oplossing. Denk aan alle gevaren - verkeer, vergif, verdrinking, kattenhaters enz.

Een angstig poes buiten laten is een slecht idee. Je hebt kans dat je haar nooit meer terug ziet en dat je dan niet weet wat er met haar gebeurd is.

Tenzij je natuurlijk je tuin catproof afrastert of haar in een buitenren laat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door pinguin »

Waarom niet naar de dierenarts i.p.v met zulke ideen te komen. Misschien is het wel medisch. Waarom ga je daar niet op in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Siris »

Als zij nooit buiten komt, lijkt mij dat sowieso niet dat het probleem op gaat lossen, voor jou misschien want ze plast
dan niet meer in huis, lekker makkelijk......... (snap dat het frustrerend is)

En wat net wat Dinie zegt slecht idee, behalve als je de tuin af kan zetten, als je grote tuin hebt kan je een ren laten plaatsen, zoveel mogelijkheden, maar vrij los buiten zou ik niet doen.

En inderdaad waarom laat je kat niet eerst medisch checken.......
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door KleinDraakje »

Mag ik heel voorzichtig vragen of er misschien een geld kwestie speelt? Omdat er niet in wordt gegaan op dierenarts, gedragdeskundige, kopen van een specie bak, etc. Niet aanvallend bedoeld! Maar we kunnen via een online forum nog zoveel roepen, uiteindelijk is ben jij en de poes het beste geholpen met iemand die de poes medisch kan checken en als daar niks uitkomt je huis situatie kan analyseren.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

Ik ga niet in op medisch onderzoek omdat ik dit al eens gedaan heb. Ze deed het voor het bloed en urine onderzoek en daar kwam niks uit dus dat is voor mij al uitgesloten.

Probeer zo veel mogelijk uit te sluiten en ga dan als laatste optie een gedragsdeskundige contacteren maar dit vind ik persoonlijk heel ver gaan voor een kat maar als dat mijn laatste optie zou zijn is het niet anders.

Ga die speciebak proberen maar deze kan ik helaas niet op de plek zetten waar ze plast aangezien dit voor de voordeur is en dat gigantisch in de weg staat. Dus nee het heeft niks met geld te maken alleen elke keer medisch onderzoeken terwijl er niks aan de situatie is veranderd lijkt me niet nodig.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door nellebel »

Komen er aan de andere kant van je voordeur misschien andere katten. Zoals ik al eerder schreef, dat was de reden dat mijn kat bij de achterdeur plaste. Ze was een echte bangerd en de geur van de andere katten bij de achterdeur maakte dat zij ging markeren. Het was voorbij toen er geen andere katten meer in onze tuin konden. Misschien sproeit er wel een vreemdeling tegen je voordeur

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

@Nellebel

Dit zou inderdaad goed kunnen, lopen hier wel een hoop andere katten. Alleen waarom dan ook op zolder?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Kiimberleee schreef: 20 jul 2018 19:55
Ga die speciebak proberen maar deze kan ik helaas niet op de plek zetten waar ze plast aangezien dit voor de voordeur is en dat gigantisch in de weg staat.
Ik heb ook een speciebak bij de achterdeur staan. Is inderdaad niet handig maar een stuk "prettiger" dan elke dag dweilen en poetsen aldaar. Hier ook veel last van loslopend ongewenst katten-bezoek. Met die bak daar is het probleem opgelost. Ik doe er graag een grote stap voor bij het in en uit gaan.

Dus ja mijn advies is die bak wel voor de voordeur zetten als ze daar plast. Is makkelijk aan de kant te schuiven toch als er iemand aan de deur is.

Persoonlijk zie ik eerlijk gezegd niks in een kattengedragsdeskundige, maar dat is geheel aan een ieder om daar wel of geen geld aan uit te geven. Die komen met dezelfde tips als ervaringsdeskundigen op een forum.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door nellebel »

Ze gaat mogelijk voor zichzelf veilige plekjes maken. Dus het begint bij de achterdeur waar de vreemde geurtjes binnen komen. Nellie plaste later ook op meerdere plekken. achteraf bleek zij ook medisch iets te mankeren, dat was veel later.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Fotokonijn »

Hoe gaat ze om met de honden?
Kan het geen protestplas zijn?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie