Kat plast al jaren in de gang

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

Hoi kattenvrienden,
Mijn kat plast al zeker 8 jaar overal in huis. We hebben echt alles geprobeerd plus de kat is helemaal gezond.

We hebben twee honden en 2 andere katten (haar zus) en een hele oude kat.

Ik ben bang dat ik misschien afstand van haar moet gaan doen want dit is echt geen doen om zeker drie keer per dag poep/plas ergens in huis schoon te maken.

Hebben jullie misschien nog een laatste tip?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Meer en andere kattenbakken? Kat is helemaal gezond? Wanneer voor het laatst urine- en bloedonderzoek?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

We hebben drie kattenbakken staan. Twee in een kamer en nog een in een andere kamer omdat ze graag daar ligt en ze plast er ook wel op maar meerendeels ligt het overal in huis.

Laatst hebben wij dit een jaar geleden gedaan. Kwam niks uit.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik het dan nu na een jaar weer laten doen. Compleet bloed- en urineonderzoek.

En ik zou een vierde kattenbak nemen. Geen gewone maar een hoge open speciebak. Met zo'n 8 cm grit erin. En die dan op een plek zetten waar ze vaak plast.

En ik zou proberen wat dingen in de routine van de dag te veranderen om het leven aangenamer te maken voor de poes. Het kan hem soms in de kleinste dingetjes zitten waar poes niet blij mee is. Zulk gedrag is nooit voor niks. Een kat is een schoon en net dier. Wildplassen is een uiting van onvrede (even ervan uit gaan dat ze verder gezond is). Poes doet het niet om de mens te pesten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als ze dit al 8 jaar doet, in ieder geval nooit afstand van doen, hoe lastig en moeilijk het ook voor je is. Deze kat heeft nergens een kans.

Bovenstaande tips van anderen uitproberen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door RodeKaterHans »

Eens met voorgangers. Hoe vervelend ook (ik snap dat het niet fijn is om steeds op te ruimen), ze doet het echt niet om te pesten.. een vierde bak en inderdaad kijken of je iets in de routine kan veranderen. Hoe is haar relatie met de andere twee katten?
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

Ik wil liever ook geen afstand van haar doen maar ik denk dat het misschien de andere katten is waar ze ook totaal niet mee om kan gaan. Dit is overigens ook niet altijd zo geweest.

En wat bedoelen jullie precies met dingen in haar routine proberen te veranderen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Dat kan van alles zijn. Hangt af van haar wensen en ook van jouw specialiteiten. B.v. elke dag na de avondmaaltijd een vast half uur met haar spelen of knuffelen - liefst tweemaal daags. Een extra maal natvoer voor haar alleen in een aparte kamer. Ik noem maar wat. waar houdt ze wel en waar houdt ze niet van. Speel daar op in, niet eenmalig maar vaste prik dagelijks.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Siris »

Is de instap misschien te hoog voor haar, heb je toendertijd ander grit erin gezet,

Heeft zij een ongeluk gehad of gevallen? Misschien is het Incontinentie

Incontinentie (urineverlies) bij katten.
Wanneer een kat of ander huisdiere druppeltjes urine verliest, bijvoorbeeld bij hoesten, niezen, blaffen, slapen of zelfs de hele dag door, spreken we van passieve incontinentie.

Soms is bij de kat het urineverlies of incontinentie zelfs zichtbaar en kan een natte plek in de mand of op een dekentje gevonden worden. Hoeveel urine de kat verliest kan per dag verschillen.

Er zijn vier mogelijke oorzaken van onbewust urineverlies bij katten:
1. De blaas of urinewegen sluiten slecht op elkaar aan. Dit is vaak aangeboren.
2. De blaas wordt ergens door geprikkeld. Bijvoorbeeld door: een tumor, blaassteen of ontsteking.
3. De sluitspier van de blaas werkt niet goed. Dit kan aangeboren zijn maar kan ook later ontstaan. Bijvoorbeeld na castratie of sterilisatie.
4. De blaas is verlamd. Dit kan gebeuren door een aanrijding of wanneer de blaas een tijdje overvol is geweest.

Behandeling incontinentie (urineverlies) bij katten.
Een juiste diagnose is zeer belangrijk. Ga daarom naar je dierenarts voor een onderzoek en neem alvast wat vers opgevangen urine mee. De dierenarts zal een aantal vragen stellen, je kat onderzoeken en de urine nakijken. Indien er geen afwijkingen gevonden worden, is de diagnose urine-incontinentie door verminderde sluitdruk van de urinebuis waarschijnlijk.

En als het allemaal niet werkt of iets uitkomt, is misschien een kattendeskundige een idee :grin:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door pinguin »

Als ze dit al 8 jaar doet word het lastig om te veranderen.
Ik zou zeker nog een keer op urine onderzoek aandringen evt laten opsturen naar het lab.
Wat andere hier al schrijven bakken er bij.

Evt gedrags deskundige inschakelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Kiimberleee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2018 20:28

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Kiimberleee »

@Siris

Moet je dit dan niet overal zien liggen de plas? Want ze gaat echt bewust in de gang op dezelfde plek plassen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door castratenkoor »

Een kat die in de gang bewust een plas doet is niet incontinent. Bij een incontinente kat loopt het de hele dag eruit. dat lijkt me bij jou kat niet het geval.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door nellebel »

plast ze op verschillende plekken in huis? of alleen op verschillende plekken in de gang?.
Mijn nellie plaste bij de achterdeur. bleek later dat er andere katten bij osn in de tuin kwam die zij kon ruiken via de achterdeur. zij was zo bang voorandere katten dat zij daarom ging markeren bij de achterdeur.
zijn het steeds dezelfde plekken of is het echt willekeurig, heb je wel eens gemerkt dat ze bijv de toegang tot de bak wordt geweigerd door de anderen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Siris »

Tja als alles in orde is dat kan je toch altijd kijken of je kat incontinent is, wie niet waagt wie niet wint.
Ik heb wel vaker uitzonderingen gehoord. En geen een kat is hetzelfde.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat plast al jaren in de gang

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mmmm, het is onduidelijk.

Onderwerp topic: gaat over de gang.....en in de tekst geeft schrijfster aan: overal in huis?

Wat is het?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie