Kattenbak niet meer eerste optie

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Hallo,

Sinds een maand plast mijn kat regelmatig in bed. Een onderwerp dat hier al meermaals aan bod is gekomen, maar ik heb het gevoel dat mijn situatie nog net iets anders is.

In eerste instantie dacht ik dat het een reactie was op een kindje van vrienden dat een tijdje geleden was blijven slapen. Die nacht heeft hij meermaals duidelijk gemaakt dit niet fijn te vinden.

Maar de voorbije weken werd zijn gedrag alsmaar erger. Onrustig, stress, in plaats van 1x per week in bed te plassen gebeurde het dagelijks. Ik dacht dat het in bed plassen een gevolg was van die stress die hij ervaarde. Dat heb ik aangepakt (nog meer spelen, nog meer aandacht, nieuwe speeltjes, Feliway,...) en lijkt nu beter.

Alleen dat plassen blijft hij doen. Het is te zeggen: de deur naar de slaapkamer is nu dicht, dus kan hij niet plassen.
Daarom valt het extra hard op dat hij regelmatig richting slaapkamer loopt, ziet dat de deur dicht is en dan maar naar de kattenbak gaat om te plassen. Zonder problemen.

Hij geeft mij de indruk dat hij denkt: "Ik moet plassen, dus ik ga naar het bed".

Dat maakt dat ik een aantal zaken (misschien onterecht) uitsluit:

- Het heeft niets met de kattenbak te maken. Hij gaat er in eerste instantie zelfs niet naartoe om te plassen. En om zijn grote boodschap te doen is er helemaal geen probleem.
- Het ook niet echt territoriumafbakening is.... Want als ik de deur openlaat gaat hij niet op het bed plassen. We hebben zelfs al op bed gespeeld en dat is geen probleem. Dan plast hij niet. Hij doet het alleen maar als hij ook echt moet plassen...
- Een medische oorzaak. Ik ben er mee naar de dierenarts gegaan en die heeft hem helemaal onderzocht en nagekeken. Volgens de dierenarts heeft het een andere oorzaak.
- Omdat hij in het verleden heel af en toe (2x per jaar) in bed plaste heb ik maatregelen genomen. Er zijn een paar lagen matrasbescherming waardoor de matras nooit 'geraakt' wordt. Uiteraard zijn lakens/matrasbeschermer al meermaals gewassen.

Iemand nog suggesties? Of een idee wat ik over het hoofd zie? Maar vooral... Hoe maak ik mijn kat duidelijk dat plassen weer in eerste instantie gelijk staat aan de kattenbak. En niet zoals nu dat hij denkt: "ik moet plassen, dus ik ga naar het bed".


Alvast bedankt voor de hulp.
kittentjes

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door kittentjes »

Lastig, het zou zo kunnen zijn zoals je zegt en dan is het best lastig af te leren behalve wellicht een kattenbak in de slaapkamer zetten. Of een ander dekentje over je bed leggen wellicht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp uit je verhaal dat hij de afgelopen tijd regelmatig op bed heeft geplast. Is het mogelijk dat ondanks jouw maatregelen er toch een geur is achtergebleven op/in het bed? Want naast lakens en matrasbeschermer zijn er toch ook dekens of dekbedden? Alhoewel ik er geen voorstander van ben, zijn er ook middelen om urine(-geur) te neutraliseren. Ik zou zowiezo de slaapkamerdeur langere tijd gesloten houden, in ieder geval niet open laten zonder toezicht.

Waar heeft trouwens dat kindje geslapen? Is dat in dezelfde ruimte of misschien wel in hetzelfde bed? En hoe heeft de kat aangegeven dat hij de 'indringer' niet op prijs stelde? En je spreekt of onrust en stress, heb je een idee waar dat vandaan komt?

Heb je één kattenbak? Zo ja, zou je kunnen proberen nog een 2e kattenbak erbij te plaatsen. Soms hebben katten een voorkeur voor een plas-bak en een poep-bak.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Bedankt voor jullie rectie en tip voor de tweede kattenbak. Kan het zijn dat hij zich daar na al die jaren plots aan begint te storen dat hij maar 1 bak heeft?

@ErikPhilppus: dat kindje heeft inderdaad in mijn bed geslapen, ik op de bank. Daar had mijn kat het heel moeilijk mee. De hele nacht heeft hij staan miauwen aan de slaapkamerdeur, overal op en af springen,... Zijn onvrede geuit. Sindsdien plast hij inderdaad in bed. Eerst 1x, dan week ertussen, dan nog elke keer iets kortere intervallen tot hij vorige week elke dag in bed heeft geplast.

Nu ongeveer gelijktijdig begon die stress/onrust. Al is het moeilijk te bepalen of dat oorzaak <> gevolg is want die stress/onrust is niet nieuw. Heeft hij paar maal per jaar. Dan geeft hij de indruk dat hij niet weet wat hij wil, zijn alle emoties groter. Eten is schrokken, spelen is aanvallen, wakker is extreem wakker/alert,... Meestal verdwijnt dat na een paar dagen. Nu niet. Al is dat ondertussen al beter. Ik ben gelukkig veel thuis, ben sowieso veel met hem bezig en nu nog meer.

Maar het plassen blijft. Ik heb ook even gedacht dat hij het deed omdat hij die geur nog rook van de eerste maal, of van het kindje... daarom heb ik echt alles gewassen wat maar kon. Zowel de matrasbeschermer, lakens, dekens, dekbedden,... Alles behalve de matras zelf, maar daar is nog geen urine geweest. Er zitten zoveel matrasbeschermers boven.

Maar als ik hem observeer - en ik heb hem ook eens het zien doen - dan is het niet dat hij gaat 'snuffelen' en dan een geur opneemt. Neen, hij loopt naar het bed, springt er op en plast. Net zoals hij in de kattenbak doet.

Mijn indruk is dan ook dat hij van plassen op bed een gewoonte heeft gemaakt. Dat het dus begonnen is om een reden (waarschijnlijk dat kindje), maar dat hij beiden nu met elkaar associeert. Heb hem de voorbije dagen goed opgevolgd en als ik zie dat hij richting gesloten slaapkamerdeur trekt, dan leid ik hem af naar de kattenbak. Hij gaat dan mee, maar ik zie hem echt twijfelen en denken: "wat kom ik hier doen?". Ik moet echt het deurtje van de bak open doen en er bijna mee in gaan voor hij er ook in stapt. Eén maal in de kattenbak is er geen probleem, dan doet hij zijn ding. En om te poepen is dat dus niet nodig.


Katten, ze zijn geweldig maar ze spreken toch echt een andere taal ;-)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Veel mensen slopen meteen het klepje (deurtje) van de kattenbak af. Maakt het toegankelijker...zou kunnen helpen. Inderdaad tweede kattenbak op rustig plekje erbij. Bijv. 1 boven en 1 beneden.

De tweede bak zou je ook zonder huis kunnen proberen. De ene kat vindt privacy van huisje prettig....andere weer niet. Ik neem aan dat je met 1 kat in ieder geval éénmaal daags drolletje/plasje eruit schept en de bak op zijn tijd volledig schoonmaakt. En ik zou eens gaan uitproberen met soorten gritt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Zou goed kunnen, dat het gestart is als territorium-afbakening, en nu meer een gewoonte is geworden.

Toch blijf ik een beetje doorgaan op die urinegeur: heb je van meet af aan een matrasbeschermer gehad, of is die gekomen nadat er één keer is geplast? Vergeet niet dat katten een waanzinnig goed reukvermogen hebben. Heb je de kat wel eens zien flemen op/nabij het bed?

Waar je ook nog aan zou kunnen denken, is een natuurlijk anti-stress middel zoals Zylkène of Thelizen. En hoe reageert de kat op valeriaan?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door nellebel »

Denk ook klepje van de bak. Hij is er nog niet gerust op dat het weer veilig is in huis. En op een dichte bak kan hij geen kant op. Bij mij gaan ze niet op een helemaal dichte bak met klep. Zonder kap ook niet. Met kap zonder klepje heeft hier de voorkeur

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Vandaag net iets ingewikkelder geworden... Ik denk dat ik hem betrapt heb toen hij van plan was om te plassen in de zetel. Hij was een plekje aan het zoeken, begon al het deken juist te leggen. Het was extra opvallend omdat hij dat quasi nooit doet in de zetel.

Ben er naartoe gegaan, hij is uit de zetel gesprongen, richting slaapkamer gegaan... Ik heb hem meteen weer richting kattenbak geleid. Daar toonde hij eerst geen interesse in, maar ik ben blijven volhouden. Hem ernaartoe 'praten', kopjes geven,... En dan is hij er toch ingegaan om inderdaad te plassen.

Maar hij heeft het al sinds vanochtend moeilijk. Zijn plek niet vinden, willen spelen, aandacht vragen,...

Het deurtje heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Heb het ook al laten openstaan. Alleen begrijp ik niet zo goed waarom dat deurtje wel een probleem is als hij moet plassen, maar niets als hij moet poepen. Of is dat voor hem perfect logisch?

Heel vreemd was ook dat hij heeft geplast in de kattenbank, meteen er weer uitstapt om dan halverwege (zijn lijfje zat nog in de kattenbak) terug te keren om alles terug onder te graven. Zoals het moet. Alleen leek hij dat even vergeten te zijn.

Veel details, ik weet het. Maar ik geef het maar even mee. Misschien dat iemand de situatie zo herkent.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

@ErikPhilippus: Valeriaan in het verleden geprobeerd. De eerste keren heeft hij er op gereageerd. Werd hij zot, maar als ik tegenwoordig iets geef met Valeriaan (Catnip ook trouwens), dan reageert hij niet meer....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm - vreemd. Krijg de indruk dat er 'iets' is met de kattenbak. Vraag me niet wat....
Ben benieuwd wat er gebeurt als je er een 2e bak bijzet, ik zou een semi-open bak proberen.
En gebruik je toevallig kattengrit met een geurtje ofzo?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door nellebel »

Of misschien doet het plassen toch pijn

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

nellebel schreef: 13 jul 2018 14:59 Of misschien doet het plassen toch pijn
Ja, terechte opmerking. Dan wordt de kattenbak geassocieerd met pijn.... Alleen zat ik daar niet zo snel aan te denken omdat ik in het relaas niets lees wat op eventuele pijn bij het plassen zou kunnen wijzen. En de DA heeft 'alles' nagekeken - maar ik vraag me nu wel af, of de urine is geanalyseerd. Als dat niet het geval is, zo snel mogelijk wat urine opvangen met een juslepel, en wegbrengen naar de DA!
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 13 jul 2018 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door nellebel »

Infectie maar misschien ook gruis.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dus urine nakijken op bloedcellen, zuurgraad (pH), soortelijk gewicht, eiwitgehalte, microscopisch onderzoek en wellicht ook op kweek zetten. Tenzij dat natuurlijk allemaal al gedaan is.......
kittentjes

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door kittentjes »

Ja ik denk ergens toch ook dat er dan iets niet lekker zit waardoor dit gebeurt, blaasgruis klinkt zeker aannemelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie