Kattenbak niet meer eerste optie

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Hallo,

Bedankt voor jullie advies. De urine is inderdaad nog niet gecheckt. Ik ben er wel mee naar de DA geweest, maar zoals gezegd was dat volgens hem niet nodig omdat het echt over volwaardige plasjes gaat op bed.

Ik had toen ook gezegd dat als mijn kat bleef op bed plassen ik een andere dierenarts zou opzoeken. Alleen... Dat is niet gebeurd omdat het plassen ook effectief is gestopt. Maandenlang heeft hij dat niet gedaan. Wat - misschien foutieve conclusie van mezelf - het verhaal van de dierenarts bevestigde. Dat iets medisch niet zomaar plots zou stoppen. Het blijft ook vreemd dat hij het niet consequent doet. Soms gaat het dagen goed en dan plots paar maal na elkaar en dan weer dagen niet. Er zit geen lijn in. Het lijkt bijna willekeurig. Dat zal het niet zijn, maar het gevolg is dat ik het patroon niet spot.

De clalicalm weet ik niet meer om eerlijk te zijn. Ik heb het niet gegeven omdat ik vind dat we eerst de oorzaak moeten vinden voordat ik medicijnen geef.

Voor het uitkuisen van de kattenbak gebruik ik Savic Refresh'r HouseHold Spray. Die ben ik beginnen te gebruiken omdat hij net vaak aan zijn kattenbak aan ruiken was. Aan de zijkant of het tussenstuk tussen binnen en onderkant waar soms eens urine tussenkomt.
De kattenbakkorrels zijn al bijna zijn hele leven Cat's Best. Die ik veel sneller vervang dan de 5 weken die de fabrikant voorschrijft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Rik »

Fredkat schreef: 24 jul 2019 10:09 Wat - misschien foutieve conclusie van mezelf - het verhaal van de dierenarts bevestigde. Dat iets medisch niet zomaar plots zou stoppen.
Een 'gewone' blaasontsteking (zonder gruis) gaat dus wel uit zichzelf weg. Maar het kan wel zeer vervelend zijn voor de kat. En als er ook nog gruis of bacteriën meespelen moet er dus wel wat aan gedaan worden. Sowieso is pijnstilling wel aan te bevelen. Waarom denk je dat een medisch onderzoek ook altijd het eerste advies is? Ik begrijp die da dus ook niet. Wat heeft hij dan wel gezegd wat het zou zijn??
De oorzaak van blaasontsteking bij de kat is vaak blaasgruis of stress. Een bacteriële blaasontsteking komt bij de kat weinig voor.

Het geven van antibiotica zijn bij de meeste katten met blaasontsteking dus niet zinvol.

Omdat bij veel katten de blaasontsteking spontaan verdwijnt, denken veel eigenaren en sommige dierenartsen dan het geven van antibiotica zin heeft gehad. Dit leidt tot onnodig antibioticumgebruik.
Https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat

En als er niets aan gedaan wordt kan het op een gegeven moment ook een gedragsprobleem worden. Dat het dus normaal voor hem is om het af en toe ergens anders te doen. Dan kan het tijd voor een gedragsdeskundige worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

De DA dacht eerder aan iets mentaal. Als het een ontsteking was dan zou het volgens hem eerder kleine plasjes moeten zijn. Terwijl mijn kat alles in 1 keer doet. Het gaat voor 1 grote plas. En volgens mijn DA zou hij dat niet doen als er een fysiek probleem was.

Hij dacht eerder dat hij om iets ongelukkig is. Stress of soort depressie. Daarom had hij zoiets voorgeschreven. Maar ik wil dan eerst de oorzaak weten voordat ik dat geef.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Rik »

Fredkat schreef: 24 jul 2019 10:50 Maar ik wil dan eerst de oorzaak weten voordat ik dat geef.
En dat is dan ook de reden waarom je iets medisch altijd als eerste uit wilt sluiten. En een urineonderzoek is helemaal niet duur (en kan gedaan worden zonder bezoek).

(Stress kan ook leiden tot een blaasontsteking. En dan is een pijnstiller wel handig, naast het wegnemen van die stress natuurlijk)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door pinguin »

Daarom urine onderzoek.

Snsbbel heeft vorig jaar een blaas onsteking gehad altijd normale plassen maar omdat die ineens onrustig was romd zijn bak urine na laten kijken. En ja bingo blaasontsteking.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door castratenkoor »

Juist dat hij met vlagen gaat wild-plassen geeft mij te denken dat hij gevoelig is voor blaasgruis. Als hij het gruis heeft uitgeplast kan hij een periode weer probleemloos plassen. Dan speelt het gruis weer op en voelt hij de hele dag aandrang en eventueel ook pijn. En gaat op zachte dingen plassen.

Wat voor voer geef je? Graanvrije brokken kunnen ook een positieve invloed hebben. Voor zover je dat nog niet aanbiedt zou dat een overweging kunnen zijn. En 2 x daags natvoer met extra water erdoor geprakt. Veel vocht werkt positief voor de doorstroming.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Anne »

Je hebt al tig keer het dringende advies gehad om altijd eerst in zulk soort situaties urine te laten controleren
Tot nu toe kom je met smoesjes waarom dat niet gebeurt is. Op deze manier help jij je kat niet, hoe kunnen we je kat helpen als jij dat niet eens wil?
Laatst gewijzigd door Anne op 25 jul 2019 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Anne »

Fredkat schreef: 24 jul 2019 10:50 De DA dacht eerder aan iets mentaal. Als het een ontsteking was dan zou het volgens hem eerder kleine plasjes moeten zijn. Terwijl mijn kat alles in 1 keer doet. Het gaat voor 1 grote plas. En volgens mijn DA zou hij dat niet doen als er een fysiek probleem was.

Hij dacht eerder dat hij om iets ongelukkig is. Stress of soort depressie. Daarom had hij zoiets voorgeschreven. Maar ik wil dan eerst de oorzaak weten voordat ik dat geef.
Een goede dierenarts gaat niet voor kattenpsych spelen voordat hij alles eerst goed heeft onderzocht
Ik zou geen vertrouwen meer hebben in dit soort artsen/kwakzalvers
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het eens met Anne. Dit topic is al ruim een jaar oud, en ik heb toen al m'n twijfels uitgesproken bij deze dierenarts. Ook is toen al meerere malen gezegd dat het van belang is om de urine te laten checken - ik heb de indruk dat dat nog steeds niet is gebeurd, om onnaspeurbare redenen (excuus als ik het mis heb, en het ondertussen wel gebeurd is). Dus ik denk dat het zinloos is om dit topic voort te zetten - ik zal er in ieder geval niet meer op reageren.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Dinky »

Voorbeeld hier: poes had normale plasjes op de bak. Op het moment dat ze kleine plasjes naast de bak ging doen zat haar complete blaas vol met gruis. Dat is niet van de ene op andere dag ontstaan dus zonder urine onderzoek kan dat niet uitgesloten worden (en kosten hoef je het niet om te laten, urine onderzoek is volgens mij iets van 30 euro en een operatie wanneer je er te laat achter komt zit je met alle onderzoeken, operatie en nazorg met gemak boven de 500 euro)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie