Kattenbak niet meer eerste optie

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Bedankt iedereen om mee na te denken. Een urinetest is niet gebeurd bij de DA. Volgens hem was dat niet nodig omdat mijn kat echt een grote hoeveelheid plast op bed. Niet een klein plasje, maar echt veel. Bij een medische oorzaak zoals blaasgruis of een ontsteking, zou de hoeveelheid beperkt zijn (volgens de DA).

Volgens hem heeft het dan ook een andere oorzaak en wijzen grote plassen op een andere oorzaak.
Ik gebruik al jaren Cat's Best als kattenbakvulling. De voorbije weken ook al geëxperimenteerd met veel vulling of net niet zo veel en iets daartussen.

Zoals je merkt al veel uitgeprobeerd, maar nog maar weinig resultaat... Morgen ben ik werken, ik ga proberen om hem dan nog eens toegang te geven tot de slaapkamer en dan ook goed nakijken of hij zelf naar de kattenbak is geweest of niet als ik niet thuis ben. Ik vrees dat ik weer ga was mogen draaien als ik thuis komt...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door pinguin »

Ik zou maandag urine inleveren je weet het maar nooit

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door kittentjes »

Mijn Moos plaste ook ineens steeds in de krabpaal, dat waren ook grote plassen. Die had ook blaasgruis en heeft na een DA bezoek tussendoor een volledige verstopping gehad met opname tot gevolg.

Ik zou zeker de urine laten testen. Meten is weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Dinky »

Vreemd dat urine niet is onderzocht. Op zachte dingen plassen is juist vaak gevolg van blaasproblemen. Hier werd ook normaal geplast maar op moment dat het kleine plasjes naast de bak werden en ik direct bij de DA stond bleek de complete blaas vol te zitten met blaasgruis (met operatie tot gevolg). Ook bloed zie je pas met blote oog wanneer dit al in ruime mate aanwezig is.

Ik zou dus zeker even urine opvangen en laten onderzoeken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Ik verbaas me steeds meer over de wondere wereld van de dierenartsen....

Kenmerk van b.v. een nierbekken-ontsteking is juist veel plassen (en drinken), en zoals je hierboven leest, kan een kat met blaasgruis wel degelijk een grote plas hebben. Dus om enkel en alleen omdat de kat een grote plas heeft beweren dat urine-onderzoek overbodig is, vind ik (met permissie) grote nonsense. Bovendien is het een vrij simpele handeling, en zeker als er geen afdoende verklaring is voor het afwijkende plas-gedrag zou ik zeggen: je kan dan in ieder geval (mogelijk ernstige) oorzaken uitsluiten, dus voor mij zou het een no-brainer zijn om de urine te laten checken..

Alleen als je de urine op kweek zou willen zetten is het wel aan te bevelen een steriel monster te hebben d.m.v. een blaaspunctie, maar voor de rest is het simpel opvangen van urine middels de befaamde juslepel-methode afdoende (wel zo snel mogelijk daarna wegbrengen naar de/een DA).

Groetjes,
Erik

PS
In je eerste mail zeg je dat de DA de kat helemaal heeft nagekeken (en een medische oorzaak uitsluit). Ik vraag me nu af wat er dan precies is nagekeken? Is er bloed geprikt? Is de temperatuur opgenomen? .....
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Veel interessante tips. Al is het maar dat ik ben gaan twijfelen over mijn DA. Hij heeft een algemene check-up gedaan (ogen, oren,...) en ook uitvoerig aan de blaas gevoeld. Ik ging er van uit dat dat voldoende was en tot nu toe had ik wel vertrouwen in mijn DA. Wordt algemeen beschouwd als één van de beste in de buurt.
Maar ik had al een beetje mijn twijfels na de consultatie. Hij heeft een soort antidepressiva voorgeschreven voor mijn kat. En al kan ik mij inbeelden dat het soms nodig is, maar in mijn geval vind ik dat beetje met een olifant op een mug schieten. Ik ontdek liever eerst wat het probleem is, waarom hij het doet en hoe ik de oorzaak kan wegnemen.

Het voorbije weekend heb ik mijn kat nog intensiever opgevolgd. En hij is zowaar verschillende keren meteen naar zijn kattenbak gegaan als hij moest plassen. Zonder probleem. Zoals het moet. Maar vanochtend was hij toch weer onrustig. Nochtans is hij ook vannacht naar de kattenbak gegaan om te plassen merkte ik. Ben dan met hem mee geweest en nu was het omdat hij moest poepen ipv plassen. Maar opnieuw één maal in de kattenbak geen probleem.

Al merkte ik dit weekend wel op dat hij veel 'hoger' plast in de kattenbak. Ik heb een grote kat en een XXL kattenbak, maar zijn urine komt regelmatig terecht op de bovenste helft van de kattenbak (dus het deel dat er mee afkomt als het deksel er afneemt). Dat valt mij de laatste tijd nog meer op dan anders.
Ik maak dat altijd proper, maar ik merk dat er ook urine in de verbinding tussen de twee kattenbakdelen komt. Daarom vanochtend de bak intensief proper gemaakt. Met speciaal anti-urinegeur product, met warm water onder de douche en met bakingsoda op de bodem om nog meer te ontgeuren (tip die ik elders op het net vond).

Mijn strategie: het lijkt de richting uit te gaan van een probleem met de kattenbak. Als hij zoals vanochtend al even 'vergeet' om naar daar te gaan als hij de grote boodschap moet doen... Vanaf morgen laat ik hem terug vrij op de slaapkamer. Als hij dan nog plast op het bed, ga ik naar een andere dierenarts. En laat ik zijn urine testen, zo sluiten we zeker een medische oorzaak uit. Of zouden jullie het anders aanpakken?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

je hebt zonder afdoende medisch onderzoek, antidepressiva meegekregen? :shock: Toch geen Clomicalm mag ik hopen?

Mijn advies zou zijn om een hogere speciebak (kan je kopen bij de bouwmarkt) aan te schaffen als kattenbak, kijken of die beter bevalt as urinoir (eventueel kan je er een stukje uitzagen om het instappen te vergemakkelijken). Of een grote curver-bak. Wat ik vooral niet zou doen, is de bak met anti-urinegeur schoonmaken - meestal zitten daar toevoegingen in die de kat juist wegjagen van de plek. Bovendien: volkomen geurloos is tegennatuurlijk voor een kat, dus daarmee stel je 'm echt niet op z'n gemak. Ik maak de kattenbak hier altijd schoon met wat bleek: katten vinden die lichte chloorlucht (vreemd genoeg) aangenaam, en je krijgt het daarmee perfect schoon.

Ik begrijp dat de kat 'horizontaal' plast? Normaal is toch vrijwel verticaal, tenzij het met sproeien te maken heeft - waarschijnlijk ten overvloede, maar ik neem toch aan dat je de kat hebt laten castreren?

Overigens is het volstrekt niet moeilijk om de blaas te inspecteren. Als je de onderkant van de buik omvat met je hand, een paar centimeter voor de achterpoten, dan kan je de blaas voelen met de vingertoppen. Als er urine in de blaas zit, voel je een bolletje van een paar centimeter doorsnee zitten (ter grootte van een walnoot). Als je dat een keer heb gevoeld, weet je precies waar de blaas zit. Als de blaas leeg is, kan je de vingertoppen op die plek vrijwel tegen elkaar doen. Als je het rustig en voorzichtig doet, vind de kat dat echt niet onaangenaam - ik doe het regelmatig bij Gaudí, en soms begint hij zelfs te spinnen :-). Maar als jouw kat protesteert omdat het pijn doet, dan zou het kunnen dat er iets aan de hand is met de blaas of de ureter. Zit er een flinke ballon, dan weet je dat de kat z'n plas aan het ophouden is (of niet of moeilijk kan plassen, en dan linea recta naar de DA....)

Tja, je zou het even kunnen aanzien. Maar mocht er iets aan de hand zijn met de urinewegen, dan kan je er maar beter snel bij zijn (weet ik uit eigen ervaring). Dus ik had zelf allang urine opgevangen en weggebracht.....

Groetjes,
Erik
Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Ondertussen een aantal maanden later. Hij plast nog heel sporadisch op bed. Maar het probleem is duidelijk. Het blijkt -gelukkig- niets medisch te zijn. Maar blijkbaar raakt er soms urine tussen het bovenste en onderste deel van de kattenbak. Of plast mijn kat tegen de wand van de kattenbak. Telkens als dat gebeurt, weigert hij daarna zijn kattenbak te gebruiken.

Ik moet dus zeer vaak zijn kattenbak nakijken. Elk hoekje. Elke aansluiting van het bovenste deel. Telkens als hij in bed plaste was de kattenbak op die plek vuil. Soms maar een druppel, maar blijkbaar is dat al meer dan voldoende om zijn kattenbak niet meer te willen gebruiken. Eigenlijk is mijn kat te proper waardoor hij af en toe het bed gebruikt als kattenbak.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien een reserve bak erbij zetten?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door castratenkoor »

Of ipv een kattenbak met deksel een hoge speciebak. Die open is van boven. Daar kan nooit iets overheen gaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Emmajoja »

Misschien een idee om gewoon de deksel er af te halen om te zien hoe dat gaat

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Fredkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jul 2018 13:36

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door Fredkat »

Hallo. Ik kom nog even terug op dit topic van een hele tijd geleden.

Kort samengevat. Mijn kat plast regelmatig op bed ipv in de kattenbak. Het is met periodes en ook nu zit ik weer in zo'n intensieve periode.

Ik ben met vakantie geweest en tijdens mijn vakantie heeft hij het verschillende keren gedaan (daarvoor ook al) . En nu ik al een tijdje terug ben ook. Maar ook op een handdoek in de badkamer en een vilten mandje met zijn speeltjes.

Vorige keer waren er veel reacties die verwezen naar problemen met de urinewegen. Omdat plassen op zachte dingen een symptoom is.
Maar ik heb hem uitvoerig geobserveerd en ik denk dat er iets anders aan de hand is. Alleen weet ik niet goed wat.

Zelfs nu gaat hij meestal plassen op de kattenbak, maar soms zie ik hem toch richting slaapkamer trekken. Vandaag heb ik hem betrapt tijdens de daad en zat hij echt neer om te plassen. Zoals het hoort, alleen de foute plek dus.

Maar soms moet ik hem naar zijn kattenbak lokken. Het lijkt dat hij geen zin heeft om daar op te gaan. Nochtans maak ik die meermaals per dag weer schoon. Vaak is hij er zelfs niet op geweest vooraf en heb ik de bak met speciaal product uitgekuist.

Wat mij vandaag opviel was dat hij in zijn kattenbak rechtopstaand plast, in tegenstelling tot op bed dus. Maar ook dat zijn staart aan het trillen was. Wat mij doet vermoeden dat hij eerder aan het sproeien is. Niet? Waarom zou hij dat doen? Hij sproeit niet elke keer, maar wel vaak rechtopstaand... Of iets daartussen.

Ik zie even geen oplossing meer. Noch oorzaak. Voor zijn grote boodschap is er overigens geen probleem. Dan gaat hij wel meteen naar de kattenbak. Zelfs als hij daarvoor net is gaan plassen en de bak nog niet is schoon gemaakt.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door pinguin »

Toch knap dat u als leek door observaties kan constateren dat het niet medich kan zijn met de blaas. Ik zou echt eerst urine laten controleren evt bloedonderzoek en pas dan verder kijken naar het gedrag. Katten zijn meesters in het verstoppen van pijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad als eerste de urine laten checken. Het gemakkelijkste is om hem te betrappen bij het plassen, en dan snel een schone juslepel onder z'n kont houden, en de urine meteen wegbrengen naar de DA.

Verder zou ik een extra bak neerzetten. Sommige katten hebben een plas-bak en een poep-bak. En als hij rechtop plast, is er misschien iets mis met de korrels? Wellicht een ander merk eens proberen?

De kattenbak met een speciaal product kuisen is denk ik geen goed idee, althans als het een product is dat alle geuren wegneemt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een plek waar totaal geen geur aanzit, niet fijn voor een kat. Wat de meeste katten wel prettig vinden, is dat de kattenbak wordt schoongemaakt met een beetje bleek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak niet meer eerste optie

Bericht door castratenkoor »

Wat mij in dit gehele topic vooral opvalt is meerdere adviezen die meerdere keren worden genegeerd.

Mijn advies - om maar in herhaling te vallen - urine grondig laten nakijken en een extra kattenbak neerzetten en dan een speciebak ipv een kattenbak met deksel en die speciebak vullen met 10 cm grit.

Als katten rechtop staand achteruit plassen, dan is dat vaak omdat ze dan meer kracht kunnen zetten. Als ik dat zie bij mijn katten dan ben ik meteen alert op blaasproblemen.

Ook Erik zijn vraag of het misschien Clomicalm is wat de dierenarts adviseerde - naar dat antwoord ben ook ik wel benieuwd. En ben je dat ook gaan geven of niet?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie