Tips zijn heel erg welkom!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Ivyenbo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2018 01:30

Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Ivyenbo »

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten van ruim een jaar. Beiden vanaf toegestaande kitten-leeftijd in huis. Ze zijn uit een ander nest, maar vanaf dezelfde dag al bij elkaar en dit gaat heel erg goed! Ze komen niet buiten.

De eerste aantal maanden waren beide zinderlijk en deden het netjes op de bak. Ik weet niet meer precies vanaf wanneer, maar na een aantal maanden wilde een van de twee katten niet meer op de bak. Zij had een vaste plek bij de voordeur gevonden. Na veel pogingen uiteindelijk de oplossing gevonden met een urinegeurverwijderaar, maar sindsdien poept en plast zij in de douche! Dat is haar vaste plek, ze gebruikt nooit meer de bak.

Ik heb dit (stom, ik weet het) maar een tijdje zo gelaten, want ik was allang blij dat de stank bij de voordeur verdwenen was en poep en plas in de douche kon ik snel verwijderen.
Ben mij toch wel gaan beseffen dat zij gewoon haar behoeften op de bak moet doen.

Ik heb alles al geprobeerd: drie bakken geplaatst, koffiedik, witte peper of zilverfolie in de douche gelegd maar dan zoekt zij rustig haar oude plek weer op bij de voordeur.

Hebben jullie nog andere tips waarmee ik hopelijk van dit probleem af kom?
Ze lijkt geen medisch probleem te hebben want ze perst niet, lijkt niet pijnlijk, geen bloed oid.

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Siris »

Hallo,

Is er iets gebeurd waarom zij ineens dat gedrag vertoont, de kleinste dingen kunnen een kat
al in de stress laten schieten.

Ik heb een link gekopieerd, scheelt mij weer tikken ;-)

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... uis-poept/

Bak kan ook nog te klein zijn, ik weet ook niet of je de bak bij hun eten staat, vinden katten meestal ook niet fijn.
De 3 bakken zijn die hetzelfde. Beter is bv eentje met kap, eentje zonder kap, Zit er nog een klepje in de kap, zou je
die ook nog kunnen verwijderen. Misschien vind hij de kattenbak vulling niet fijn. Staat de bak op een drukke plek.
en anders kattenbak plaatsen bij de voordeur (wel een lastige plek.....) en steeds een stukje verder op de
plek waar je hem wil hebben.

Heb je de bak verplaatst, katten houden niet zo heel erg van veranderingen.

"Ze lijkt geen medisch probleem te hebben want ze perst niet, lijkt niet pijnlijk, geen bloed oid."

Mocht alles niet werken, zou ik toch even je dierenarts e.e.a. laten controlen
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Rik »

Eerst even de vraag of ze gecastreerd zijn? Zijn het twee poezen?
Als ze niet gecastreerd zijn, kunnen er op een gegeven moment allemaal hormonen in het spel komen en dan kun je doen wat je wilt, maar dan ben je tegen die hormonen aan het vechten.

Het kan zijn, dat toen ze het bij de voordeur ging doen, dat ze tegengas probeerde te geven aan andere katten die in de buurt van het huis lopen (dit kunnen ze zelfs doen als ze gecastreerd zijn maar is natuurlijk sterker aanwezig wanneer ze niet gecastreerd zijn). Daarna kan dat gedrag erin sluipen en "normaal" worden.

Ook kan het zijn dat ze het een keer bij de voordeur deed omdat de bak voor haar te vies was. En eenmaal gedaan kan dat toch een plekje worden waar ze dat dan vaker doet.

Je zou kunnen beginnen om een kattenbak (open) in de douche te zetten om te kijken of ze het daar dan op doet. Daarna de kattenbak ernaast en b.v. een doos op zijn kop in de douche zodat ze toch weer voor de kattenbak kiest. Misschien werkt het, misschien niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door KleinDraakje »

Heb je ook al een plasje opgevangen en laten checken bij de dierenarts? Het zou ook kunnen dat er medisch iets in de weg zit waardoor ze niet graag op de bak gaat.

Het is sowieso aan te raden om het aantal katten + 1 bak te hebben. In jouw geval dan 3 en met deze problemen zou ik een met kap doen en een zonder (dus helemaal open). En haar er regelmatig opzetten.

Wat voor vulling heb je? Misschien kan je in 1 bak een andere vulling doen, het liefst eentje die zo fijn mogelijk is. Daar kunnen ze fijn in graven.

Hoe vaak schep je de bakken uit? Gaat ze er überhaupt wel eens in om te ruiken/graven of helemaal niet?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Ivyenbo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2018 01:30

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Ivyenbo »

Dank voor alle reacties, heel fijn dat jullie meedenken!

Ik heb verschillende kattengrit gehad, waaronder een hele tijd Catsan. Nu heb ik houtkorrels, omdat deze het minst ruikt. Ik vervang de houtkorrels om de dag. Één kat vind dit allemaal prima, de ander ruikt niet eens aan de bak en komt er ook niet in de buurt.

Ik heb een bak met kap maar zonder klepje. Ik heb ook een open kattenbak zonder grit erin naast de douche staan. Daar ging de ‘wildplassende’ kat zowaar tweemaal in plassen, dus heb ik die in de douche gezet maar toen plaste ze er steeds naast. Ook heb ik een tijd een kleinere bak bij de voordeur gehad maar ook daar ging ze niet op.

M.i is het aangeleerd gedrag, omdat ze het wel iedere keer op een vaste plek doet in de douche. Toen ik daar witte peper had gestrooid, ging ze weer terug naar haar oude plek bij de voordeur. Dit wisselt ze nu af. Ze lijkt gewoon echt niet op de bak te willen. Terwijl ze die als kitten zonder problemen deelde met haar maatje, ondanks dat ik meerdere bakken had deden zij het beide steeds op een enkele bak.

Ben een beetje ten einde raad. Ik ga al jullie tips opnieuw toepassen in de hoop dat dit gaat werken. Urine laten checken bij de dierenarts lijkt me dan toch een goed idee..
Ivyenbo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2018 01:30

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Ivyenbo »

Het enige wat ik kan bedenken is dat er tijdelijk een familielid in huis is geweest tijdens onze vakantie. De ‘wildplassende’ kat is heel erg angstig voor anderen, maar na een paar dagen zat ze graag bij de oppas op schoot. Ik kan mij niet herinneren of zij direct na deze gebeurtenis niet meer op de bak wilde, maar toen zij in huis verbleef deden beide katten het nog op de bak
Ivyenbo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2018 01:30

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Ivyenbo »

Het zijn twee poezen, beide gecastreerd
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou als het mijn poes was toch eens met haar naar de dierenarts en alles na laten kijken, ook urine-onderzoek en bloed-onderzoek. Niet meer op een kattenbak willen kan pijn betekenen. Als medische oorzaak is uitgesloten kun je b.v. eens een speciebak neerzette bij de douche met 6-8 cm grit.

Als ik het goed begrijp leeg je de bakken eens per twee dagen. Ik zou tweemaal daags alles wat erin gedaan in verwijderen als ik jou was. Katten zijn schone dieren en houden niet van vieze bakken. Sommige katten willen al niet meer op een bak als er 1 plasje in zit.

Ook zou je Felyway - stekker kunnen gebruiken en/of valeriaan rondsprenkelen. kan zijn dat - hoewel jij dat niet merkt - de poezen machtsstrijd hebben. Dat gaat vaak heel subtiel met dwang-staren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Siris »

Heleboel katten houden echt niet van houtkorrels, Ik zou een bak met houtkorrels doen en die van de douche vullen met
het grit wat je ervoor had.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Claudia69 »

Kan je niet een tijdlang een tweede bak in de douche zetten en daar alleen die ene kat op laten gaan? Eventueel wat ze ernaast doet opnemen met keukenpapier en in de bak leggen zodat haar geur daarin gaat zitten en ze op den duur toch die bak gebruikt. En dan de bak stilletjes wegschuiven richting een plaats waar die beter staat dan in de douche? Sommige katten delen niet graag hun bak. Misschien gaat ze niet graag op dezelfde bak als de andere kat.
Wat vulling betref, is iets anders proberen ook een goeie tip. Had hier vorig jaar een nieuwe kitten die regelmatig naast de bak met houtkorrels ging. Mijn andere katten vonden die prima, hij moest er niet van weten. Heb toen gecheckt wat mijn pa gebruikte (kitten kwam vandaar) en die vulling gebruikt. Toen was het probleem ineens over.
Ivyenbo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jul 2018 01:30

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Ivyenbo »

Inmiddels een open bak met Catsan vulling bij de voordeur gezet en de badkamer deur dicht gelaten. Dit gaat erg goed! Ze gaat netjes op die bak. Althans, geen andere plekjes kunnen vinden in huis tot nu toe. De andere kat gaat ook op de bak bij de voordeur en dat lijkt ze oke te vinden.
Ik laat dit een tijdje zo, wil hem uiteindelijk wel verplaatsen want een kattenbak tegen de voordeur is mega onhandig. Ook graven ze de korrels er steeds uit en maken er een zooitje van :)

Dank voor jullie tips, het heeft dus zeker geholpen!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Tips zijn heel erg welkom!

Bericht door Siris »

Dus beiden hebben liever de kattengrit i.p.v. de houtkorrels. Gewoon een andere 2e bak erbij zetten met kattengrit
ergens anders
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie