Oudere kat plast over de kattenbak rand

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

Rik schreef: 11 mei 2018 22:32 Ja, maar plast hij al heel zijn leven over de rand?
Sorry voor de late reactie!
Maar nee, sinds kort eigenlijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Rik »

Beide gecastreerd?
Medische problemen uitgesloten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

Rik schreef: 04 jun 2018 16:18 Beide gecastreerd?
Medische problemen uitgesloten?
Yup allebij geholpen, zijn allebij nog nooit ziek geweest.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Rik »

Je kunt nog kijken of een hogere bak helpt. O, en ik neem aan dat je nog twee (of minimaal één) andere bak hebt. Want één is echt te weinig als er dit soort problemen voor gaan doen.

Maar anders zou ik toch de urine laten testen. Dat is het goedkoopste. Hoef je ook niet met hem naar de DA.

Je hebt speciale kattenbak korrels die geen vocht opnemen. Dan kun je na het plassen de urine eruit laten lopen. Maar misschien werkt de befaamde juslepel-methode ook wel. 's-ochtend een handdoek over de kap van de kattenbak dat hij er niet op kan. Als hij dan aangeeft erop te willen dan doe je de kap eraf en ga je er zelf naastzitten met een juslepel. Als hij dan zit, heel even wachten en dan de juslepel onder zijn kont. De urine in een schoon potje en gelijk naar de DA brengen om te testen. Het is even oefenen maar met Bowy is me dat een paar keer goed gelukt.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

Nou het is dus inderdaadde oudere kat,
Ze is net op de kattenbak geweest en vond het meteen erg naar urine ruiken in de keuken.

Helemaal hoog tegen de zijkant aan.
Ne schoon gemaakt.

Ik weet nu dus waardoor het lijkt te komen.
Mijn andere jongere kat chanel zat er bij te kijken. Ik denk dat het door haar komt?? Kan het natuurlijk mis hebben.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door pinguin »

Wanneer heb je voor het laatst urine onderzoek laten doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door castratenkoor »

Als de katten medisch niks mankeren zou je een hogere bak kunnen aanschaffen b.v. een speciebak. Ik heb hier ook katten die staand achteruit plassen en met deze bakken gaat het er nooit overheen.

Heb je wel genoeg bakken staan?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

castratenkoor schreef: 06 jul 2018 07:50 Als de katten medisch niks mankeren zou je een hogere bak kunnen aanschaffen b.v. een speciebak. Ik heb hier ook katten die staand achteruit plassen en met deze bakken gaat het er nooit overheen.

Heb je wel genoeg bakken staan?
Ik heb een grote kattenbak staan.
Zon XXL kattenbak.
Ze zijn er allebij er aan gewend.
Maar ik denk dat ze sproeit?
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

pinguin schreef: 06 jul 2018 06:43 Wanneer heb je voor het laatst urine onderzoek laten doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Helemaal niet eigenlijk, omdat ze nooit wat mankeert.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door castratenkoor »

Ik bedoel een veel hogere bak, geen kattenbak. Begrijp ik het goed dat je maar 1 bak hebt staan? Dan zou ik er zeker 2 bij kopen.

Staand achteruit plassen, dan kun je meer kracht zetten. Kan een gewoonte zijn, maar kan ook dat ze blaasgruis oid heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

castratenkoor schreef: 06 jul 2018 10:25 Ik bedoel een veel hogere bak, geen kattenbak. Begrijp ik het goed dat je maar 1 bak hebt staan? Dan zou ik er zeker 2 bij kopen.

Staand achteruit plassen, dan kun je meer kracht zetten. Kan een gewoonte zijn, maar kan ook dat ze blaasgruis oid heeft.
Ja ik heb er een staan, dat zijn ze gewend, want heb wel eens eerder nog een kattenbak er bij genomen en daar vertikte ze er op te gaan.

Ze heeft nog nooit naar mijn weten staand geplast. Alleen naar zittend, vind het apart?
En ze doet het alleen als mijn jonge kat aanwezig is in de keuken, het lijkt wel alsof ze dan sproeit? Ik weet het niet.

Heb gisteravond meteen een bak gekocht met een hoge achterkant. Kijken of het dan opgelost is.
Hopelijk wel! Want elke dag plas moeten opruimen van de grond is geen pretje.

Ik heb wel eens een kater gehad met extreme blaasgruis. Hij leeft niet meer vanwegen een bloedprop dat opeens ontstond in zijn ruggetje.
Maar hij had het heel erg, EN hij plaste ook staand. Dus het is wel mogelijk....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door castratenkoor »

En om dat uit te sluiten zou je de poes na kunnen laten kijken en urine laten onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Siris »

ik heb net een heel verhaal getikt, is alles weg???

Je hebt al een heleboel tips gekregen.

Maar het zou ook heel goed door nieuwe kitten komen. Kat is 11 jaar haar hele leven heeft zij niets hoeven te delen, en nu
moet zij dus ook de kattenbak delen. En ook nog met een kat die zij niet zo heel leuk vindt. Dus een extra bak is geen
overbodige luxe, ik zou dat eens proberen.

Een kat van 11 jaar, ook al zelf heel speels, zit vaak niet op een druk jong kitten te wachten. Voor het kitten is het ook niet
heel erg leuk. Als e.e.a. geprobeerd hebt en uitgezocht hebt, zo ik er toch over nadenken om er een kitten bij te doen.
Liefst zo rond dezelfde leeftijd.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Chanelletjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mei 2018 00:59

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Chanelletjuh »

Siris schreef: 06 jul 2018 12:03 ik heb net een heel verhaal getikt, is alles weg???

Je hebt al een heleboel tips gekregen.

Maar het zou ook heel goed door nieuwe kitten komen. Kat is 11 jaar haar hele leven heeft zij niets hoeven te delen, en nu
moet zij dus ook de kattenbak delen. En ook nog met een kat die zij niet zo heel leuk vindt. Dus een extra bak is geen
overbodige luxe, ik zou dat eens proberen.

Een kat van 11 jaar, ook al zelf heel speels, zit vaak niet op een druk jong kitten te wachten. Voor het kitten is het ook niet
heel erg leuk. Als e.e.a. geprobeerd hebt en uitgezocht hebt, zo ik er toch over nadenken om er een kitten bij te doen.
Liefst zo rond dezelfde leeftijd.
Nou ze heeft wel eerder katten gehad waar mee ze moest delen en dat vond ze ook niet leuk. Ook oudere katten.

Ik heb een extra kattenbak al eens geprobeert. Maar hij werd niet gebruikt, ze keken er zelfs er niet naar om.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat plast over de kattenbak rand

Bericht door Rik »

Een kattenbak hoeft overigens niet gebruikt te worden om effect te hebben :)
Het feit dat ie er staat kan al voldoende zijn.
Zie het als een psychologisch effect.
"O, daar staat een bak. Ik neem toch lekker deze." tegenover "Hee, ik mis een bak, laat ik het daar dan maar doen."

En zelfs een bak die maar zelden (of niet) gebruikt wordt zou wel eens in een nood-momentje gebruikt kunnen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie