In huis plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

In huis plassen

Bericht door fempie-1990 »

Ik zit even met een probleem en heb geen idee hoe dit komt. Mijn kater van 6 maanden heeft ineens 2 keer in huis geplast. Vorige maand een keer in de boodschappen tassen(gelukkig waren ze leeg) . En vanavond ineens naast het kleed in de woonkamer( dit was maar een klein plasje) .. Ik snap niet waarom hij dit doet . Hij is gewoon zindelijk, en de kattenbak had ik net schoon gemaakt. Er zijn verder geen veranderingen in huis, dus daar ligt het allemaal niet aan.. Heeft iemand een idee. Is dit normaal dat ze als ze jong zijn wel eens een ongelukje hebben. Of moet ik me zorgen gaan maken . De katten die ik vroeger gehad heb bij mn moeder zijn inmiddels 9 en 5 maar daar heb ik toen ze klein waren nooit zo iets gemerkt .

Gr Femke
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: In huis plassen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is hij gecastreerd? Ja, dan zou ik beginnen met iets medisch uit te sluiten.

Is er medisch niets aan de hand dan eens nagaan voor jezelf of er voor de kat iets veranderd is. Ben je minder thuis, gezinsamenstelling, huis, erg geschrokken van iets, andere kattenbak of op andere plek etc. etc.

Succes met de zoektocht!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: In huis plassen

Bericht door fempie-1990 »

Ja hij is gecastreerd. Verder is er helemaal niks veranderd. Zijn nog steeds even veel thuis of weg . Gezinds samenstelling is het zelfde . Kattenbak en kattenbak vulling is Allemaal het zelfde .
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: In huis plassen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met plasje opvangen en laten onderzoeken. Komt daar niks uit dan verder onderzoek, incl. bloedonderzoek. Als medische oorzaken zijn uitgesloten kun je kijken wat er psychisch veranderd kan worden.

Te denken valt aan meer aandacht geven, extra kattenbak, extra klimmeubel. Het is vaak een hele speurtocht waar je kat blij(er) van wordt. Zou b.v. kunnen dat hij eenzaam is en een kattenvriendje de oplossing zou zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: In huis plassen

Bericht door fempie-1990 »

Ik zal inderdaad plasje opvangen . Nou eenzaam is hij niet. We hebben zn zusje ook in huis. En vanaf dat ze weg mochten zijn ze samen met mij mee gegaan .
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: In huis plassen

Bericht door castratenkoor »

Ah ok ik dacht dat hij alleen in huis was. Is zusje ook gecastreerd? Zo niet dan kan het ook daar mee te maken hebben.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: In huis plassen

Bericht door fempie-1990 »

Ja allebei zijn ze geholpen . . Hij is de grootste knuffel kont die ik ken. Als we thuis zijn is hij alleen maar aan het knuffelen . Hij heeft genoeg speeltjes . Kattenbak is schoon. Geen rare veranderen of gezinds uitbreiding of wat dan ook
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: In huis plassen

Bericht door fempie-1990 »

En ik dacht misschien wil hij zn bak niet delen . Maar hij gaat letterlijk af en toe gelijkertijd met zn zus naar de bak
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: In huis plassen

Bericht door Rik »

Het heeft wel een reden maar soms kan die reden totaal ondoorgrondbaar zijn voor ons.

Ten eerste is het wel verstandig (zoals al aangegeven) een medische oorzaak uit te sluiten.

Daarna... je zei dat hij het deed in een boodschappentas... als bijvoorbeeld buiten een andere kat tegen die boodschappentas aangelopen is, kan dat al een reden zijn om deze te markeren. Ook als er bijvoorbeeld buiten een kat bij de voordeur zit kan dat een reden zijn. Sowieso is het verstandig om meerdere bakken te hebben (als je dat nog niet had). Maar dus achter de precieze reden te komen kan dus soms heel moeilijk zijn. Medische reden is een van de makkelijkste en belangrijkste oorzaak om achter te komen (maar helaas ook de 'duurste').
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: In huis plassen

Bericht door castratenkoor »

Ondanks dat hij wel eens met zijn zus op de bak gaat zou ik zorgen voor 3 kattenbakken. Als hij op 1 vaste plek wild-plast dan zou je daar in de buurt een bak neer kunnen zetten. Probeer ook eens wat anders dan een kattenbak, b.v. een speciebak. Die worden hier veel intensiever gebruikt dan kattenbakken.

En verschillende soorten grit in de bakken wil ook nog wel eens werken. Hier poepen ze het liefst in de grijze doosjes grit van AH.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: In huis plassen

Bericht door nellebel »

zou ook eerst plasje opvangen.
hier gaan ze ook altijd samen plassen. oftewel, de ene gaat plassen en de ander gaat mee voor de vorm, in de gaten houden wat de ander doet. ik heb 2 baken staan.
je kunt ook nog kijken naar de bakken zelf. heb je bijv dichter bakken , dit kan een kat ook een onveiliger gevoel geven, vooral als er toeschouwers zijn met plassen. ik heb het klepje uit de bakken gehaald, omdat ze bij ons niet altijd even vriendelijk zijn naar elkaar. hele kap eraf is bij ons helaas geen optie omdat dat weer te open is, dan gaan ze er niet op. is soms ook even proberen. echter omdat er bij jou verder niets is gebeurt of verandert denk ik eerder aan een blaasontsteking ofzo
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: In huis plassen

Bericht door Claudia69 »

Ik had ooit een kitten met een crush op plastic zakken en tassen. als die ergens in een plooibox of op de grond lagen, ging die daar garantie op plassen. Probleem was opgelost door daar extra op te letten. Zonder zakjes binnen plasbereik, ging die netjes in zijn bak. Dus zeker alle opportuniteiten weren. En plekken waar je een plasje vond, schoonmaken met een sopje van Biotex groen. De enzymes daarin breken de geur van de plas helemaal af, zodat het er niet meer als een interessant plekje ruikt.
Plaats reactie