Het plassen wordt steeds erger HELP

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
itISmIris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2018 20:54

Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door itISmIris »

Hallo allemaal,

Ik heb een (gesteriliseerde) poes, A, van bijna 7 jaar. In het begin was ze samen met een andere poes, maar deze stierf. Ongeveer twee jaar geleden kreeg ik er nieuwe een (gesteriliseerde) poes bij, B. Poes B is een paar maanden jonger dan poes A.

Sinds een lange tijd hebben we plas-problemen met poes A. Wanneer dit precies is begonnen weten we niet.
Poes A was zindelijk toen we haar kregen. Ze heeft altijd wel kattenkwaad gehad (moeilijk af te leren want ze houdt van water en houdt niet van snoepjes), maar tegenwoordig plast ze op ongewenste plekken. Toen ze net een week bij ons was plaste ze op mijn bed. Als oplossing hebben we haar de badkamer als slaapkamer gegeven. Jaren hebben we nergens last van gehad tot een lange tijd terug.

Ze plast regelmatig in de wasbak van haar 'slaapkamer'. Wel vies, maar gemakkelijk weg te spoelen. Echter wordt het steeds erger.
Onze katten gaan ook mee op vakantie. Op het vakantie-adres heeft ze in meerdere wasbakken geplast en zelfs in een tas die op tafel stond. Het wordt dus steeds erger.

Thuis hebben we 4 kattenbakken staan. Op vakantie nemen we er echter maar 1 mee.

Ik heb al vele berichten van anderen gelezen, maar geen van de problemen lijken echt overeen te komen, dus ik hoop dat iemand me kan helpen...
Weet iemand waar dit vandaan kan komen en belangrijker hoe het te verhelpen is?

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door Rik »

Vervelend. Slaapt poes B (namen mogen ook hoor) ook in de badkamer? Aangeleerd gedrag is moeilijk af te leren. Ook het vinden van de reden waarom ze ermee is begonnen. Het lijkt wel of ze het liefste van op een hoogte plast (op tafel, in wasbak). Misschien een idee om de kattenbak een tijdje wat hoger te zetten (op een tafeltje o.i.d.). Is ze in de badkamer "opgesloten"? En doet ze het alleen als ze er niet uit kan? Misschien is dat wel een probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door Dinky »

Is de urine al eens onderzocht voor een mogelijk medische oorzaak voor het wildplassen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Mirjam is me voor: als eerste een uitgebreid onderzoek van de urine en blaas laten doen om een medische oorzaak uit te sluiten. En ik ben het ook met Rik eens: namen mogen ook.... "poes A en poes B": is niet vervelend bedoeld hoor, maar ik vind het nogal onpersoonlijk klinken....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door Rik »

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze echt poes A en poes B heten :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 16 feb 2018 16:48 Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze echt poes A en poes B heten
Hahaha - nou, dan hebben we wellicht ook meteen de oorzaak van het plassen te pakken :grin:
itISmIris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2018 20:54

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door itISmIris »

Rik schreef: 16 feb 2018 11:13 Vervelend. Slaapt poes B (namen mogen ook hoor) ook in de badkamer? Aangeleerd gedrag is moeilijk af te leren. Ook het vinden van de reden waarom ze ermee is begonnen. Het lijkt wel of ze het liefste van op een hoogte plast (op tafel, in wasbak). Misschien een idee om de kattenbak een tijdje wat hoger te zetten (op een tafeltje o.i.d.). Is ze in de badkamer "opgesloten"? En doet ze het alleen als ze er niet uit kan? Misschien is dat wel een probleem.
Bedankt voor de gedachten. Ze heeft laatst echter ook op schoenen geplast die wel op de grond stonden...
Ze zit inderdaad opgesloten in de badkamer. Poes B slaapt hier niet. Zij slaapt wel op een slaapkamer, omdat we met haar de plasproblemen niet ondervinden.
Ik schaam me nogal voor het probleem. Poes A en poes B is inderdaad onpersoonlijk, maar dat is dus een soortvan de bedoeling om anoniem te blijven...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door Rik »

Je hoeft je daar helemaal niet voor te schamen hoor. Ook Poes A kan er zelf overigens niets aan doen (dus kwaad op haar worden zou ook geen zin hebben). Ze doet het niet express (hoewel dat soms wel gedacht wordt). Een medisch probleem zou inderdaad wel uitgesloten moeten worden. Verder als het toch een gedragsprobleem blijkt te zijn, zijn er nog heel veel mogelijkheden om te proberen.

Ik neem aan dat het plasprobleem er ook is als ze niet opgesloten is. Het zou bijvoorbeeld best kunnen zijn dat er ooit een keer geplast is (bijvoorbeeld als "tegenplassen" omdat er buiten een indringer te dicht bij de deur komt ofzo) en dat al het volgende komt omdat ze opgesloten zit. Het is maar een van de mogelijkheden. Uiteindelijk zijn er eventueel ook nog gedragstherapeuten die een oorzaak zouden kunnen achterhalen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeker beginnen met volledig medisch onderzoek en urine- en bloedonderzoek. Maar het klinkt als een gedragsprobleem. Voor de zekerheid medische oorzaken uitsluiten is verstandig.

Heb je niet een knus kamertje voor haar om de nachten in door te brengen? De badkamer lijkt me nogal een "kille" ruimte voor een poes. Zelf sluit ik een van de katten 's nacht weg van de rest in een kamertje, met een krabpaal, vele mandjes en dozen, vakken in een kast met oude gedragen fleecetrui van mij. Speelgoed, krabton, rieten krabding. Kortom keuze genoeg. Na gezamenlijk blikvoer eten loopt Douwe voor me uit zijn kamertje in.

Het was een tip van de dierenarts - in het begin had ik er moeite mee, want ik hou er niet van, katten opsluiten. Maar in Douwe zijn geval bleek het DE oplossing. De badkamer is misschien handig omdat het makkelijk schoon te maken is, maar voor de poes geen warme veilige knusse ruimte. Ik neem ten minste aan dat je hem niet opleukt met krabpaal en mandjes en speelgoed.

Probeer vanuit de poes te denken en zoek naar manieren om de poes gelukkiger te maken. Ik heb de indruk dat ze dat niet is. Plasproblemen zijn of medisch (gevoelige blaas, blaasstenen, blaasontsteking enz.) of ze hebben te maken met de geestelijke gesteldheid van de poes.

Je schrijft dat je 4 kattenbakken hebt staan, dat is prachtig! Maar hoe vaak maak je ze schoon? Poezen zijn propere dieren en sommige gaan zelfs zo ver dat ze niet op een bak willen plassen als er al plas of poep in ligt. Zeker als dat van een ander is. Ik zou dus zeker 3 x daags alle plas en poep eruit vissen. En misschien eens proberen een hoge bak zonder deksel neer te zetten, b.v. een speciebak.

Mijn katten gebruiken de officiële bak zelden en speciebakken worden meest gebruikt. En ik zie ook verschil in kattengrit - gebruik. de bakken met heel fijn korrelig grit worden het meest gebruikt. Je zou eens twee bakken met een ander soort kunnen doen? Of de bakken op een andere plek zetten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Het plassen wordt steeds erger HELP

Bericht door ErikPhilippus »

Sorry voor m'n misplaatste grapje over A en B... Ik had geen idee dat het schaamte zou kunnen oproepen - die in mijn ogen ook geheel overbodig is. Verder heb ik niet zoveel toe te voegen aan alle goede raad die al gegeven is door Dinie en Rik.
Hopelijk kan je er iets mee!
Groeten,
Erik
Plaats reactie