plassen op de plaats van de hond

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
sb56
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2017 20:52

plassen op de plaats van de hond

Bericht door sb56 »

Beste Mensen van het katten forum

Wij zitten met een voor ons groot probleem
Onze kitten van een half jaar oud ,inmiddels gecastreerd heeft de gewoonte om in de hondenmand regelmatig te plassen

Terwijl hij zindelijk is want hij weet donders goed waar zijn bak staat

En ook hij slaapt zelfs bij de hond in de hondenmand

Wie weet er raad en kan ons helpen

Alvast onze dank voor de reacties
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen op de plaats van de hond

Bericht door castratenkoor »

Om te beginnen zou ik medische oorzaken uitsluiten - hem na laten kijken, urine - onderzoek en eventueel bloedonderzoek.

Daarna zou ik kijken of er reden tot stress is en/of de kat territorium - drift heeft ten opzichte van de hond. Het zou kunnen dat hij wil dat de mand en dan ook de hond, naar hem ruiken. Dan zou het dominantie kunnen zijn.

En ik zou een tweede kattenbak nemen en die op een andere plek zetten dan de eerste bak. Je zou b.v. een speciebak kunnen nemen, er zijn katten die graag ruim en open zitten. En deze tweede bak op een mooi rustig plekje, niet in een doorloop of zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sb56
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2017 20:52

Re: plassen op de plaats van de hond

Bericht door sb56 »

hij is medisch onderzocht ,niks kunnen vinden, en een tweede katten bak hebben we ook gedaan

wat is er te doen tegen dominantie?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen op de plaats van de hond

Bericht door castratenkoor »

je hebt allerlei kalmerende middeltjes, maar ik weet niet of dat de oplossing zou zijn. Je zou eens kunnen beginnen met een Feliway - stekker en wat valeriaan - druppels strooien over speeltjes van de kat en kussentjes en zo.

Tabletjes op natuurlijk basis b.v. Telizen - Destress - Zylkene.
De dierenarts heeft ook wel heftiger middelen, maar voor je daar naar grijpt, zou ik eerst alle andere dingen proberen. Zoals in huis het een en ander aanpassen, gewoon eens kijken wat wel en wat niet werkt voor de kat. B.v. een extra kabpaal of krabton ed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: plassen op de plaats van de hond

Bericht door ErikPhilippus »

Zou goed kunnen dat de kat jaloers is, of de hond toch als indringer ziet. Naast kalmerende middelen (b.v. zylkène) veel aandacht geven aan/spelen met de kat. De hondenmand moet wel grondig ontdaan worden van de urinegeurtjes, b.v. met urine-off en/of groene biotex. En misschien een extra mandje erbij (in de buurt) zetten?
Plaats reactie