Kat zit onder eigen poepies

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Clautootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 18:42

Kat zit onder eigen poepies

Bericht door Clautootje »

Goedenavond allen,

Ik heb sinds 1 week een poesje van 5 maanden oud geadopteerd uit het asiel. Heb hiervoor al meer katten gehad, dus weet er op zich redelijk wat vanaf. Het probleem is, dat poes 9 vd 10 keer onder haar eigen poep zit (kont of voorpoten of achterpoten). Het is niet veel, maar wel zo onsmakelijk dat het nodig is om het schoon te maken. Vindt ze vervelend, maar het lukt wel. Probleem is; na iedere poetsbeurt lijkt het wel alsof ze minder aanhankelijk wordt richting mij. Ook blijft ze dan een poosje uit mijn buurt. Ben net zo ver dat ze lekker op schoot komt enzo en zou het vreselijk vinden als dit aanhankelijke gedrag minder wordt vanwege het schoonmaken van d'r achterkant e.d.

Gebruik momenteel houtkorrels, bak zit stampvol en lijkt ook groot genoeg. Toch graaft ze er iedere keer weer doorheen.. Verder krijgt ze brokjes van Hills; laatste dagen wel wat zachtere ontlasting, maar verwacht dat dit weer vaster wordt. Iemand tips? Zowel m.b.t. de kattenbak als het schoonmaken van haarzelf?

Zit er best wel mee helaas :-|

Groetjess
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Mijn advies zou zijn om een keer compleet ander grit te gebruiken. Ik gebruik Biokat's Classic wat goed klontvormig is. Misschien dat ze gewend is om echt grit te hebben in plaats van houtkorrels.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door nellebel »

Ik heb ook grit. Die houtkorrels 1 x geprobeerd. Die houden ook niks vast. Grit wel. Zou het eens proberen. Zou jammer zijn als je band met haar slechter word

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door kittentjes »

Er zijn ook klontvormende houtkorrels of eigenlijk meer snippers, die plakken wel aan ontlasting en dan voorkom je wel dat ze er weer doorheen graaft. Misschien is dat iets?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door castratenkoor »

Of je zou een grotere bak zonder deksel kunnen proberen. (b.v. een speciebak) Onhandige katten hebben dan meer de ruimte om niet in eigen drollen te gaan staan. Ik zou eerder klontvormend fijn soort grit proberen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Clautootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 18:42

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door Clautootje »

Dank jullie voor de tips! In het asiel had ze houtkorrels, vandaar dat ik diezelfde soort gekocht had. Heb nu vandaag klontvormig grit gehaald. Even kijken hoe dit gaat.. En anders kan ik inderdaad nog proberen om een grotere kattenbak aan te schaffen. Ik houd jullie op de hoogte, haha!
Clautootje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 18:42

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door Clautootje »

Heb tot noch toe geen veranderingen in de kattenbak e.d. aangebracht, omdat het iets beter lijkt te gaan. Ze staat er af en toe nog in, maar een klein beetje. Heb het nieuwe kattengrind wel klaarstaan voor gebruik, haha.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Kat zit onder eigen poepies

Bericht door Yola »

Van harte welkom op het forum Clautootje!

Ik heb twee kittens die vanuit het nest houtkorrel hadden.
Met poepen was het gewoonweg smerig, Met hele harde poep ging het nog wel, maar als de ontlasting ook maar een beetje zachter was was het een ware ramp! De korrels verpulveren enkel bij plas, maar dus niet met poep, voor het kittens was het moeilijk hun poep onder te graven ener bleef poep aan diverse korrels plakken waardoor er korrels met poep door de bak werden verspreid.
Het kittens gingen daardoor in de poep staan, hadden het aan hun pootjes en daarmee ook allemaal poepplekken door de kamer!

Verder vond ik het niet hygiënisch, al het zaagsel is dus eigenlijk plas en zeer moeilijk op te ruimen.
Ook de grovere structuur leek mij niet fijn voor katten om door te graven.

Ik heb ze over gezet op grit en ze vinden het een feest!
https://www.youtube.com/watch?v=niRn4uo60AM
Plaats reactie