Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaan?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaan?

Bericht door patiani-guusje »

Onze poes Tica had klachten die erg leken op een blaasontsteking. Na allerlei onderzoeken zoals een echo en urine op kweek blijkt het om een stress gerelateerde blaasontsteking te gaan. Geen idee waardoor de stress is ontstaan, Tica is altijd een beetje een stress kipje geweest.. Nu heb ik van de dierenarts cd van Hills meegekregen en het zou ook iets stressverlagends bevatten. Tica is een moeilijke eter en geen fan van dit voer. Nu vroeg ik me af of er geen alternatief is. Het voer heeft ze niet nodig om blaasgruis tegen te gaan, dit is niet geconstateerd. Ik wil eigenlijk gewoon de brokken geven die ze goed eet en dan iets stressverlagends aanbieden. Dacht aan valeriaan oid. Hebben jullie adviezen? Heel graag dit is nieuw terrein voor mij.

Wat ik mij of afvraag is of ik wanneer de klachten terugkomen ik inderdaad weer naar de dierenarts moet gaan met haar. Ik las op internet dat het vaak vanzelf over gaat tussen ca 5-10 dagen. Niet dat ik niet naar een arts wil, maar dit brengt natuurlijk ook weer veel stress met zich mee.

Hoop op adviezen en meedenken van mensen die hier ervaringen mee hebben.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door castratenkoor »

Onschuldige kalmerende middelen zijn b.v. Telizen - Zylkene - Destress. Je zou wat valeriaan kunnen ronddruppelen in huis, op kussentjes, mandjes, speeltjes. En Feliway zou je ook kunnen proberen.

Bij blaasproblemen zou ik wel een goed merk brok zonder granen geven.

Beterschap voor Tica!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door Dinky »

Lastig dat je niet weet wat de oorzaak van de stress is.

Gebruikelijk bij blaasontsteking is vaak een blaasontspanner waardoor de persdrang minder wordt (spasmoglucinol) en pijnstilling om het probleem te verhelpen.
Het lastige is dat je aan de klachten op zich niet kan afleiden of het een 'ordinaire blaasontsteking' is of dat er meer aan de hand is.

Hier 3 verschillende oorzaken die als klacht kleine bloederige plasjes en pijn hadden. Oorzaak 1 was kleine liesbreuk waarin de blaas klem zat (zeer uitzonderlijk), oorzaak 2 ordinaire blaasontsteking door de stress van operatie en revalidatie liesbreuk, oorzaak 3 een blaas vol blaasstenen.
Ik snap dus heel goed dat je zegt liever niet naar de DA te gaan ivm extra stress maar of het verstandig is weet ik niet.

Wat betreft stressreductie zijn er verschillende opties. Feliway verdamper, valeriaan, destress of mogelijk andere homeopathische middelen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee omdat hier de stress oorzaak bekend was bij blaasproblemen (asiel was blaasgruis toen dinky bij ons kwam en blaasontsteking was stressvolle operatie+revalidatie)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voor jullie reacties en meedenken! Feliway heb ik inderdaad ook aan gedacht maar omdat wij vaak ramen en deuren open weet ik niet of dit zal werken. Ik denk dat valeriaan druppels wellicht een goed idee kunnen zijn, ga dit proberen.
Zouden jullie cd geven in deze situatie? Omdat dit vooral wordt voorgeschreven bij blaasgruis en Tica hier geen last van heeft. Ze vind de brokken niet echt lekker, typisch geval kritische eter...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ik 1 zak RC urinary S/O zou doen en daarna een goede brok zonder granen.

Die brokken met iets kalmerends er in daar zijn een aantal negatieve ervaringen mee geweest op het forum. Katten schijnen er apatisch van te kunnen worden. Hier persoonlijk geen ervaring mee.

Maar met valeriaan heb ik hier heel goede ervaring, terwijl bij anderen sommige katten er op een negatieve manier van kunnen flippen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door Dinky »

Vind voer een lastige in deze situatie.
Er is geen gruis geconstateerd maar wel een blaasontsteking. Door een blaasontsteking gaat vaak de pH waarde omhoog wat het risico op het vormen van (struviet)gruis vergroot. Het voer zorgt er mede voor dat de pH waarde laag blijft/wordt en bevat minder mineralen waaruit gruis wordt gevormd.

Vind het moeilijk te beoordelen of je het moet geven omdat het lastig in te schatten is hoe slecht ze het eet. Wat misschien nog wel belangrijker is dan brokken is het geven van natvoer. Wanneer er sprake is van een blaasontsteking is dit erg belangrijk omdat het ervoor zorgt dat de blaas doorspoelt wat vervolgens het risico op het vormen van gruis weer kleiner maakt. Mogelijk dat Tica wel urinary natvoer wil eten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door patiani-guusje »

Lees je reactie nu pas, nooit een melding van binnen gekregen. Tica eet het droogvoer gelukkig goed, en drnkt uit zichzelf genoeg. Maar sinds ze deze klachten heeft gehad geef ik haar inderdaad ook regelmatig natvoer. Het gaat gelukkig erg goed met haar en van stress is ook geen sprake meer gelukkig. Lief dat je zo meedenkt!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door patiani-guusje »

Dinie, hier zijn er twee van de vijf gek op valeriaan, waar onder Tica. De andere drie halen Hun neus ervoor op :lol:
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door Sifra »

Let wel op dat ze geen valeriaandruppels op kunnen likken, want dat is schadelijk!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking en in huis plassen door stress, valeriaa

Bericht door Dinky »

Fijn dat Tica het dieetvoer goed eet en het stuk beter gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie