Plassen in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Nou ik heb even jullie hulp nodig..Ik heb hier eerder geschreven over onze kitten waarmee het super gaat!! We hebben ook een andere , oudere kat en daarmee ging het ook prima...ik zeg ging omdat het op zich tussen hen goed ging echter is mijn oude poes ineens gaan plassen op plekken in huis. Heeft ze nooit gedaan, altijd zindelijk geweest maar we merkten ineens dat er geplast werd bijv in mijn hond zijn mand echter dachten we dat het om de kleine ging. Maar het is dus de volwassen kat die dit doet!! Ongelooflijk hoe erg dat stinkt, ammoniak en ik krijg het er niet uit met wassen...het is al zo erg dat ik verschillende dekentjes uit de hondenmand heb moeten weggooien en het drong diep door tot het kussen in de mand waarvoor we ook een nieuwe hebben gekocht maar die is dus nu weer onder gezeken. Bah bah...wat kan die veroorzaken dit gedrag?? Hoe kan het dat ze zomaar ineens in de mand gaat plassen terwijl er meerdere schone bakken in huis staan?? Help help...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen in huis

Bericht door Dinky »

Het kan zijn dat er sprake is van pijn. Dit kan bijvoorbeeld door een blaasontsteking of blaasgruis. Ik zou dus eerst medische oorzaak uitsluiten door een bezoek aan de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Sprake van pijn? Maar dat verklaart toch niet waarom ze ineens uitgebreid gaat zitten urineren in hondenmand?? Ze neemt er ook echt de tijd voor en ze lag ervoor op de bank en is op haar gemak naar de hondenmand gelopen en gaat zitten plassen....Terwijl de bak ook gewoon in de buurt staat!! Ik wil best met haar naar de da gaan hoor maar een medische reden zie ik niet zo gauw aan de hand zijn om dit gedrag te verklaren....Het is echt smerig zeg, de ammoniaklucht krijg ik er gewoon niet uit..de geur doet met denken aan een vriendinnetje van vroeger, daar hadden ze 14 katten thuis en daar rook het zo...ik heb dat altijd zo vies gevonden..hier een grote hond en twee poezen maar het ruikt eigenlijk altijd fris, ROOK bedoel ik want ik ruik dus nu die zelfde ammoniakgeur omdat mijn oudere poes ineens de boel onder zeikt.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen in huis

Bericht door Lovecat »

Ineens een kitten erbij kan de oudere kat misschien toch wat stress hebben opgeleverd. Hierdoor kan ook een blaasontsteking ontstaan. Of je oudere kat is gaan wildplassen door de stress. Heb je meerdere kattenbakken staan? Ik zou toch even langs de dierenarts om eerst het medische uit te sluiten.

Katten zoeken met blaasproblemen ook vaak zachte plekjes uit om te plassen omdat ze bijvoorbeeld de kattenbak associeren met pijn.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Ah ok, dat wist ik niet...dat ze bijv een blaasontsteking kunnen krijgen door stress oid....Het is wel tijden goed gegaan, wij dachten dat het kleintje af en toe nog de fout in ging maar dat is dus helemaal niet het geval!! We hebben 3 kattenbakken staan, dat is wel genoeg toch? Maar goed om te weten dat ze dan de kattenbak misschien met pijn associeren in het geval van blaasontsteking. Ik zal in ieder geval even naar de dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen in huis

Bericht door Dinky »

Juist plassen op afwijkende plaatsen kan duiden op pijn omdat de kattenbak met pijn geassocieerd wordt. Zeker wanneer het gaat om plassen op zachte dingen zoals lovecat ook al zegt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen in huis

Bericht door Lovecat »

Evaatje schreef:Ah ok, dat wist ik niet...dat ze bijv een blaasontsteking kunnen krijgen door stress oid....Het is wel tijden goed gegaan, wij dachten dat het kleintje af en toe nog de fout in ging maar dat is dus helemaal niet het geval!! We hebben 3 kattenbakken staan, dat is wel genoeg toch? Maar goed om te weten dat ze dan de kattenbak misschien met pijn associeren in het geval van blaasontsteking. Ik zal in ieder geval even naar de dierenarts gaan.
Je kan ook eerst wat urine opvangen (speciale korrels halen en de kat even apart zetten in bijv. de badkamer waar geen verleidelijk zachte mandjes, handdoeken o.i.d. dergelijks ligt, als de kat dan niet op de bak plast,kun je het nog van de tegels opzuigen) en dat bij de dierenarts laten testen, dan hoeft kat niet meteen mee (dierenarts is ook weer stress).
Houd goed in de gaten dat de kat wel blijft plassen, een kat die niet meer kan plassen is een absoluut spoedgeval en moet z.s.m. gezien worden!
Als hij blaasonsteking heeft, heeft hij waarschijnlijk ook al veel last, een kat toont vaak pas pijn als het ondraaglijk is geworden, ze zijn meesters in het zich groot houden.

Laat je ons nog even weten hoe het afloopt? Niet boos worden op je kat hoor, stank is echt niet leuk, maar hij doet het niet om je te pesten. Hoop dat het iets simpels is en snel opgelost kan worden!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen in huis

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
In dit topic staat info over blaasontsteking en blaasgruis ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Bedankt hoor voor alle reacties, fijn dat jullie meedenken!!

Lovecat, nee hoor ik word niet boos op de poes hoor, dat zou niet eerlijk zijn..wel pak ik haar op en zet haar bij de bak om aan te geven dat dit niet de bedoeling is! Ik denk dat ik inderdaad probeer urine op te vangen en dit te laten testen bij de da.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

O en wat ik ik me nog afvroeg.....hoe kan het eigenlijk dat de urine van een kat zo enorm indringend ruikt..het is zo'n echte ammiakgeur..mijn hond zijn urine is ook niet fris om te ruiken haha maar niet zo vies als dat van katten. Weet iemand dit?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen in huis

Bericht door Lovecat »

Geen wetenschappelijke verklaring van mij, maar uit ervaring merk ik hier dat de urine alleen ammoniakachtig ruikt als het oud is. Dus als ik de bakken niet op tijd heb uitgeschept (als ik een dag weg ben geweest bijv.) Maar misschien gaat het ook al zo ruiken als je kat het lang ophoudt? Wat best eens zou kunnen, want hij wil blijkbaar niet naar de kattenbak en houdt het daardoor op?

Mijn eigen urine ruikt ook sterker als ik het een paar uur ophoud. Maar ook sterk geconcentreerde of verontreinigde urine stinkt meer. Ik test heel veel urine van mensen per dag en kan al bij het openmaken van een potje ruiken of iemand goed drinkt en/of een infectie heeft.... Geen idee of dit bij katten ook zo is. Mijn blaasontstekinggevoelige kat drinkt en plast veel vanwege zijn dieetvoer en ruik ik dus niet.

Plasplekken goed schoonmaken met groene biotex, want die geur is er met gewone middelen niet uit te krijgen en nodigt uit tot vaker plassen op die plek.

Een hondje heeft een keer in het favoriete mandje van m'n kat geplast en hij wilde er nooit meer in daarna, ook niet na biotex. Dus blijkbaar stinkt hondenpis ook overal doorheen ;-)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Ik heb nu de hoes van het hondenkussen in de was gedaan, meteen na het plassen en volgens mij is het er behoorlijk uit, ruikt nu fris...echter de mand van mijn hond kan natuurlijk niet in de wasmachine en daar zat al langer die vieze geur in dieheb ik met een allesreiniger gedaan, niet gebruikelijk maar heb wel het idee dat het helpt...nu maar even laten checken bij de da en hopelijk is dit op te lossen want word er niet vrolijk van! Ik weet...er zijn ergere dingen maar elke dag een plas van een poes in je huis dat is niet zo fijn ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen in huis

Bericht door Dinky »

Weet er alles van, ik ben afgelopen week ook steeds plasjes op wezen ruimen ;-)
Hier was de oorzaak een blaas vol blaasstenen maar ze liet tot 1,5 week geleden niets merken. Vandaag is Dinky met behulp van operatie verlost van de blaasstenen dus hopelijk is het wildplassen weer voorbij.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen in huis

Bericht door Lovecat »

Evaatje schreef:Ik heb nu de hoes van het hondenkussen in de was gedaan, meteen na het plassen en volgens mij is het er behoorlijk uit, ruikt nu fris...echter de mand van mijn hond kan natuurlijk niet in de wasmachine en daar zat al langer die vieze geur in dieheb ik met een allesreiniger gedaan, niet gebruikelijk maar heb wel het idee dat het helpt...nu maar even laten checken bij de da en hopelijk is dit op te lossen want word er niet vrolijk van! Ik weet...er zijn ergere dingen maar elke dag een plas van een poes in je huis dat is niet zo fijn ;)
Wat jij niet ruikt, kan de kat nog wel ruiken he?
Lees nu je bericht van half september, toen vond je ook een plasje wat oranjerood was. Heb je dat toen bij de dierenarts laten checken? Ik hoop toch niet dat je kat al vanaf die tijd met klachten loopt...
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Plassen in huis

Bericht door Evaatje »

Lovecat, ik heb toen de da gebeld en die zei dat als ik het weer zou vinden ik contact op moest nemen...ik wist zelf ook niet wat het was en ook niet van wie het was maar daarna is het ook nooit meer gebeurd..De plas is van beide poezen gewoon normaal geweest en ook was er geen sprake van elders plassen dan de kattenbak. En toen ik wel doorkreeg dat er in de hondenmand geplast werd gingen we ervan uit dat het van de kitten was, wat niet gek is omdat ze nog moet leren natuurlijk. Ik ga morgen de da bellen en gelijk langs...zal vast goedkomen!
Plaats reactie