mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
peternell313
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2017 19:20

mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door peternell313 »

hallo,

sinds enige tijd plast mijn kater in de gang en bij de voordeur, ook doet hij zijn behoefte wel gewoon nog op de bak.
ook heb ik wel eens gezien dat er een kat bij onze voordeur zit ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Wat kan ik er aan doe om het te laten stoppen want anders ben ik genoodzaakt om mijn kat weg te brengen aangezien ik ook kleine kinderen heb rond lopen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door Rik »

Ja, die later aan de andere kant van de deur heeft er hoogstwaarschijnlijk wel mee te maken. Het is heel normaal dat jouw kater dan binnen tegengas gaat geven. Je moet dus beginnen met ervoor te zorgen dat die kater niet meer voor die voordeur zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is hoogstwaarschijnlijk territorium afbakening vanwege de kat aan de andere kant van de deur. Dus je zal op één of andere manier moeten voorkomen dat die kat daar nog komt. Verder de natgepiste plekken grondig schoonmaken met groene Biotex of Urine Off.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik snap dat het vervelend is, maar je laatste zin heb ik erg veel moeite mee. Doe je je kinderen ook weg als ze iets doen wat je vervelend vindt? Als je het direct reinigt hoeven je kinderen er geen last van te hebben, daarnaast denk ik niet dat ze er iets van zullen oplopen.

In de natuur van een kat en vooral katers zit sproeigedrag. Door territoriumdrift kan dit uitgelokt worden en zo ook nog om meerdere redenen, zoals bijv. slecht alleen kunnen zijn.

Ik zelf heb een oude kater die vanaf een jaar of 12 is gaan sproeien. Mijn andere kater heeft het nooit gedaan, maar ja ook geen enkele kat is hetzelfde. Ene moment wat vaker dan het andere moment. De mazzel is dat hij het tegen goed te reinigen vaste plekken doet en reinig dus veel. Dit ga ik hem niet meer afleren...kat de deur uit om die reden zou niet in mij opkomen....dus accepteer dat hij meer tijd en aandacht nodig heeft.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door castratenkoor »

Net als Mariska heb ik moeite met de laatste zin.......

Om te beginnen zou ik bloed en urine van de kat laten onderzoeken om medische problemen uit te sluiten. Ik heb hetzelfde hier gehad, bij de achterdeur. Voor mij was de oplossing een grote hoge opruimbak van Blokker voor de deur zetten met een laagje grit van 10 cm. De loslopende katten hier weghouden is helaas geen optie. Ik ruim ook elke dag een baal stront op in mijn voortuin. Mijn eigen katten lopen niet los.

Misschien onhandig elke keer over de bak te moeten stappen, maar een stuk makkelijker de bak schoon te houden dan de vloer en de deur.
Bij de voordeur kunnen ze hier niet meer komen, een extra deur laten maken zodat er een halletje ontstaat. Dubbel functioneel, de katten kunnen niet ontsnappen als er iemand aan de deur is en de deurmat wordt niet meer volgezeken.

Een tweede kattenbak is in ieder geval een goed idee, veel katten doen graag hun plas in de ene bak en hun poep in de andere. Mocht je er echt geen bak nee willen zetten dan zou ik persoonlijk er iets neeleggen wat makkelijk schoon te maken is, dus een stuk zeil oid.

In ieder geval geen weg-jaag-middelen aan de binnenkant van de voordeur spuiten. Katten hebben een veel scherper reukorgaan dan mensen en voor hun ruikt het hele huis dan negatief. Je kat zal dan nog nerveuzer worden. Misschien wordt je kat rustiger als je een Feliway stekker inplugt.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 14 aug 2017 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door Dinky »

Stap 1 bij buiten de kattenbak plassen is een medisch probleem uitsluiten. Dit doe je door naar de DA te gaan en in ieder geval urine onderzoek te laten doen.

Wanneer dit niet de oorzaak is dan is zeer waarschijnlijk de kat aan de andere kant van de deur de oorzaak die zeer waarschijnlijk tegen jouw deur aan sproeit. Ik begrijp dan ook niet goed het probleem in combinatie met de kinderen? Vooral omdat ze waarschijnlijk ook buiten spelen? Want daar komen ze ook gewoon in aanraking met kattenurine en zeer waarschijnlijk ook kattenpoep wanneer ze in een zandbak spelen? Dus waarom zouden de kinderen dan de reden voor herplaatsing zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door nellebel »

Mijn Nellie deed het bij de achterdeur. Daar zat een buurt kat te pissen tegen onze deur. Gelukkig hadden we al het plan de tuin af te sluiten. Tijdelijk rondom de tuin schrik weg gestrooid tegen de buurt kat. Niet te dicht bij je eigen deur want dat ruikt je kat ook

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
peternell313
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2017 19:20

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door peternell313 »

de kinderen zijn ook niet het grootste probleem al is mijn zoon er wel heel erg allergisch voor maar daarom wil ik hem ook nog niet eens echt weg doen.
bij ons komt het over dat hij aandacht wil voor iets maar ik weet niet wat, aangezien hij van mij super veel aandacht krijgt en alles mag doen wat hij wil.
ik zal eerst proberen om de voorkant kat vrij te krijgen en kijken wat dat helpt.

al vast bedankt voor de vele reacties
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Komt me ergens wel bekend voor. Mijn pissertje is er ook één die heel gevoelig is, veel aandacht wil en slecht alleen kan zijn.

Als het katvrij is en je medische oorzaak hebt uitgesloten...zou je het volgende kunnen overwegen
Ik heb een tijd Telizen S tabletjes gegeven ( natuurlijke basis). Hielp wel. Ben hier om andere reden mee gestopt (leeftijd en verhoogde leverwaarde).

Laatste redmiddel, maar heftig goedje is Clomicalm: mijn ervaring zo laag mogelijke dosering, want kat zijn karakter wordt zeer sterk onderdrukt.

Feliway, proberen waard. Mijn ervaring: dit soort middelen helpen niet bij een chronische pieser.

Succes!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn kat plast bij de voordeur en in de gang

Bericht door castratenkoor »

Als allerlaatste redmiddel zou je inderdaad Clomicalm kunnen overwegen. In de meeste gevallen stopt het sproeien/wildplassen dan. Wel heel belangrijk dat je eerst grondig bloedonderzoek laat doen. De nieren moeten 100% goed zijn anders is het af te raden.

Een kwart pilletje per dag, meer zou ik niet doen. En daarbij heel goed op de kat letten, of hij wel blijft eten en drinken en of hij nog wel zichzelf blijft - dus niet apatisch wordt.
En ik zou het niet langer dan een half jaar geven (als hij het goed verdraagt). Ook belangrijk om het aan het eind heel rustig af te bouwen, niet acuut stoppen.

Maar voor de duidelijkheid, het is een heftig middel. Alleen voor laten schrijven als echt niks meer werkt tegen het wildplassen. En als de wanhoop toeslaat. Voor alle partijen even rust. Je mag ook aan jezelf denken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie