Hulp gezocht bij sproeiende kat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
ninjatoby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:43

Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door ninjatoby »

Hallo! Graag krijg ik advies over onze gecastreerde kater van 5 jaar oud.

Onze kat is begonnen met sproeien in huis nadat er een buurtkater in ons huis is geweest en daar heeft gesproeid. De hele kamer stonk er naar!
Uiteraard goed schoongemaakt met UrineOff en een kattenluik gekocht met chip. Maar helaas was het kwaad al geschied. Onze kat voelde zich blijkbaar niet meer veilig en is sindsdien begonnen met sproeien in huis.

Hij sproeide overal, wel op 30 verschillende plekken. Er viel niet tegenop schoon te maken.
Feliway werd hij wel wat rustig van maar het ging niet over. We hebben hem ook laten controleren door de dierenarts maar er mankeerde hem niets.

Nu zijn wij sinds een half jaar verhuisd. We hebben hem eerst kamer voor kamer laten wennen in combinatie met Feliway. Hij sproeide NIET! Wij waren super blij!

Maar toen.. na 3 maanden hebben wij hem weer naar buiten gelaten. Binnen 3 minuten zag ik hem al sproeien (buiten). En tot mijn schrik zag ik de volgende dag weer 5(!) sproeiplekken overal in het huis! Op de plant, op de kasten, tegen de deur.

Weer Feliway in het stopcontact maar het hielp niet.

Toen hebben we de kat maar binnen gehouden. Hij mag nu niet meer naar buiten. Het sproeien is gestopt. Maar dit is niet te doen. Wij kunnen geen raam of deur open hebben want hij rent naar buiten. Hij drukt dwars door horren heen en hij miauwt de hele dag door keihard. Hij verveelt zich en wil naar buiten. Maar dan gaat hij dus sproeien binnen!

Sowieso is hij heel gefocust op geuren. Zodra er iemand vreemd binnenkomt dan snuffelt hij alles af en soms flehmt hij daar bij.

Blijkbaar heeft hij het gevoel dat hij binnen ook zijn territorium moet afbakenen wanneer hij buiten in contact komt met andere katten. Wat kunnen wij nu nog doen?
Hoe kunnen we zorgen dat de kat gelukkig is maar dat wij ook gelukkig zijn?

- Volgens dierenarts is hij gezond
- Feliway helpt niet voldoende
- Sproeit alleen binnen zodra hij naar buiten mag
- Kat is niet langer binnen te houden

Alle tips zijn welkom! Bedankt! :D
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door Ilone »

Da's best lastig....Hoeveel kattenbakken heb je staan en waar?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
ninjatoby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:43

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door ninjatoby »

Ik heb 2 kattenbakken. Maar het ligt niet aan de kattenbakken. Toen hij nog buiten kwam deed hij het nooit meer op de bak. Terwijl ze er wel stonden. Nu hij binnen is doet hij alles netjes op de bak.

Sproeien heeft in mijn ogen totaal niets te maken met de kattenbak. Dit is overduidelijk om zijn territorium af te bakenen.

Verstuurd vanaf mijn ZUK Z1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door Ilone »

Nee, maar het helpt vaak wel wanneer je op de sproeiplek een extra (hoge) bak neer zet.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
ninjatoby
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2017 20:43

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door ninjatoby »

Bedankt voor de tip, maar in mijn geval kan dat niet. Hij sproeit overal. In het vorige huis op zo'n 30 verschillende plekken.

Verstuurd vanaf mijn ZUK Z1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door Rik »

Ja, het is een mogelijk probleem. Normaal zou ik zeggen binnen houden maar je geeft al aan dat dat niet kan. Dan rest eigenlijk alleen nog ervoor te zorgen dat hij niet in contact kan komen met andere katten. Ik weet niet of je je tuin af kunt zetten zodat hij er niet uit kan en vreemde katten niet in.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij sproeiende kat

Bericht door castratenkoor »

Erg lastig probleem. En je weet niet of hij gaat sproeien in huis door andere katten buiten of gewoon door het buiten zijn op zich. Als het door andere katten zou komen zou je kunnen denken aan tuin afrasteren zodat hij er niet uit kan en anderen er niet in kunnen.

Als hij "wilde gevoelens" krijgt van puur buiten komen, dan heb je daar ook niks aan vrees ik. Dan zou je nog kunnen kijken naar rustgevende middelen als Destress, Telizen of Zylkene. Of valeriaan ronddruppelen, kunnen sommige katten ook goed op reageren. Er zijn ook heftiger middelen bij de dierenarts verkrijgbaar, ben ik geen voorstander van, maar als echt niks meer werkt, zou je dat na eerst grondig bloed en urine-onderzoek in heel lage dosis kunnen proberen.

En wat ook rust kan geven is CBD druppels.

Iedere kat is anders en iedere probleem is anders. Wat voor jouw kat kan helpen is een kwestie van alles uitproberen, een maand of 3. Maar dan moet je dus een heel lange adem (en veel geduld) hebben, dan ben je zo 12 - 18 maanden verder.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie