kat poept steeds op bed na bezoek

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

Hoi,

Ik heb twee katinnetjes (zusjes van elkaar) van ongeveer 1,2j. Ik heb ze via de dierenbescherming gekregen en ze zijn dus volledig in orde met vaccinaties, gesteriliseerd etc. Hebben ook tot 12 weken bij de mamapoes gezeten.

één van de twee katjes is enorm hard aan mij gehecht, de tweede is meer een typische kat en gaat haar gangetje en komt af en toe flemen. Maar allebei evengrote schatjes die dagelijks hun knuffels en liefde krijgen van mij!

Nu is het probleem dat de super aanhankelijk kattin de gewoonte heeft om te poepen op mijn bed als er bezoek is geweest. Daarom moet mijn bezoek nog niet eens op mijn bed hebben gezeten, eens dit één keer is gebeurd duurt het ook weer enkele dagen voor ze er terug met stopt. Het is ook vaak iets zachtere stoelgang (maar geen slijmen, waterig of iets anders vreemd). Vorige zomer toen ik ze net had plaste ze ook vaak op mijn bed toen ik er al IN lag als ik ze niet genoeg aandacht had gegeven voor het slapen gaan.

Heeft iemand hier misschien tips voor of weet wat ze met dit gedrag net wil bereiken/zeggen?
We hebben één kattenbak die ik meermaals per dag proper maak.
Het lastige is dat ik een loft heb en dus geen deuren, dus ze uit de slaapkamer houden is geen optie. Ze doet dit ook steeds wanneer ik bezig ben of weg ben dus straffen kan ik nooit want dan er is er teveel tijd al tussen :???:

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Het beste is voor iedere kat een kattenbak + 1 extra. Als je weinig ruimte hebt zou je in iedergeval kunnen proberen of één extra kattenbak al effect heeft. Katten hebben vaak hun voorkeur welke ze willen gebruiken. Zet ze op een plek waar ze hun privacy hebben.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij Mariska. Het probleem ligt vaak aan het aantal kattenbakken. Ik zou om te beginnen 1 extra plaatsen, als het ook maar mogelijk is dan 2 extra. Hoeft geen echte kattenbak te zijn. Kat ook dweilemmer, opbergbak of speciebak zijn. Dus open van boven.

Ik heb hier 9 katten en 10 kattenbakken. De normale kattenbak met deksel gebruiken ze zelden. Speciebakken zijn verreweg het best in trek.

Er zijn vast wel ergens plekjes te bedenken, tussen bed en muur of tussen stoel en kast of zo, waar een rechthoekige dweilemmer zou passen. Denk ook eens aan toilet, tussen toilet en muur past er meestal ook wel een.

Eén kattenbak voor 2 katten KAN goed gaan hoor, maar ALS het niet goed gaat zoals in dit geval met op bed poepen, dan zou ik het probleem proberen op te lossen met extra bakken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Kurgel »

Is ze bang voor het bezoek en staat de bak op een plek waar ze niet makkelijk dan bij kan zonder langs bezoek te moeten? Je zou kunnen proberen een bak op de slaapkamer te zetten met Nullodor katten bak vulling van zooplus. Daar ruik je dus echt niks van. Heb ik ook boven en is voor Luna ook uitkomst als er 'vreemde mannen' in huis zijn. Vreemde vrouwen zijn gek genoeg geen probleem.. en inderdaad min 2 bakken in huis.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

De oude kattenbak staat in de badkamer, dus daar passeert bezoek wel telkens dan...@kurgel
Heb nu een tweede kattenbak (peewee kattenbak, super tevreden van) al een aantal dagen en ze kijken er gewoon niet naar om... :p Heb ze al van ruimtes veranderd, kakje ingelegd etc.. Hopelijk komt er dus nog verandering in!
Vandaag bezoek gehad dus ben benieuwd wat ze vanavond gaan doen.
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

ZUCHT! tweede kattenbak aangeschaft, andere is ook altijd proper. Maar ze blijven op bed poepen, ik was de overtrek eraf aan het halen en ze hebben er zelfs voor de eerste keer dan ook nog eens op geplast.
Heeft iemand nog raad hiervoor AUB!?? Zit de geur misschien in mijn dons waardoor ze het blijven doen? ik ben echt radeloos :(
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat zou zeker kunnen. Misschien goed laten reinigen (stomerij)

Wat je eens zou kunnen proberen om ze het af te leren. Je bed helemaal afdekken met aluminiumfolie. Hebben katten een bloedhekel aan...en zullen ze misschien dusdanig schrikken dat ze de kattenbak gaan gebruiken. Als je wat dikker aluminiumfolie koopt, kan je een soort van sprei aan elkaar plakken (of eens bij de bouwmarkt kijken). Ik denk wel dat je het wat langer zal moeten volhouden.

En kattenbak eens zonder huisje proberen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

Kattenbak heeft geen huisje, ze gaan er ook telkens op als ik thuis ben. Daarom heb ik het gevoel dat ze er gedragsmatig iets met willen zeggen, maar ik heb al zoveel geprobeerd dat ik er wat moedeloos van wordt. Ik doe elke dag al een beetje azijn op mijn dons want daar zouden katten nieuw van houden, maar ze reageren er niet eens op. Zal aluminiumfolie eens een week proberen dan maar, dankje!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Rik »

Yikes. Azijn moet je volgens mij niet gebruiken.
... kan niet worden gebruikt in huishoudens met katten, omdat er stoffen in azijn zitten die lijken op kattenurine. Het is mogelijk dat uw kat hierdoor gaat plassen of sproeien in huis.
en
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... it-in-huis
Gebruik nooit azijn, chloor of bleek om schoon te maken.
en
https://kattenzorgnijmegen.nl/geen-azij ... ishoudens/
Waarom is het niet goed azijn te gebruiken in kattenhuishoudens?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

Ik had er veel over gelezen en dierenarts zei me ook dat azijn iets natuurlijk is van geur dat katten afstoot en bleekmiddel aantrekt. Daarom dat je best met bleek de kattenbak proper maakt..

Andere tips van geuren dan of dergelijks om te van bed te houden?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Goeie linkjes Rik, ik denk dat dreamonaut daar veel informatie kan uithalen....
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Rik »

Ik denk dat je bij een goed gedragende kat misschien wel azijn zou kunnen gebruiken om af te schrikken. Maar bij een kat die al een gedragsprobleem heeft kan het dus ook averechts werken. De kat zou kunnen denken van "hé, dit ruikt verkeerd... Ik moet dat eens even corrigeren". Nee, azijn wil je in dit geval niet gebruiken.

Hier staat ook een lijstje met middelen die je dan wel zou kunnen gebruiken.
https://kattenzorgnijmegen.nl/is-dettol ... or-katten/
Zoals biotex groen poeder (sopje) of groene zeep.
Gebruik géén azijn, dat bevat stoffen die ook in kattenurine zitten, en zeker géén chloor of bleek.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Kimm »

Toen Moes hier nog wel eens ergens Anders plaste ( sinds ik ander grind heb niet meer). Heb ik de tip gekregen met vloeibare biotex te wassen waar op geplast was. Dit geeft geen vieze geur maar zorgt er wel voor dat zelfs de kat niet meer ruikt dat er op geplast is. Dat breekt het helemaal af, en dat werkte hier heel goed.

Ik heb zelf geen of niet genoeg ervaring om tips te kunnen geven. Er komt wel wat in me op maar daar zal de rest even naar moeten kijken of dat iets zou zijn.

Kun je niet eens "proefbezoek" nemen die echt komt kletsen en dat jij gaat zitten waar je de slaapkamer in de gaten kan houden, zonder dat je je bezoek dus teleurstelt dat je minder aandacht voor hun hebt. Misschien kun je dan net het moment voor zijn en m op de bak zetten?

Of iemand eens 5 minuutjes te laten komen en wat snoepjes aan de kat te geven, of als er bezoek is dat jullie samen met de kat gaan spelen?

Ik heb geen idee of dat iets zou uitmaken maar dat zou ik denk ik eens proberen. Om dat negatieve wat positiever te maken. Of Dat ze bv een voerbal krijgen waar ze even mee bezig zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
dreamonaut
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 21:05

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door dreamonaut »

Oke super, ik ga die zeep dan eens halen!

Probleem is dat het gedrag zich meestal pas na het bezoek stelt... Dag erna bijv wanneer ik terugkom van werken is er op bed gekakt (ik ben ook niet zeker wie van de twee het is, of allebei natuurlijk.)
Ik probeer ook echt ze veel aandacht te geven als er bezoek is, meestal komen ze er na een tijdje bij in de zetel zitten en speelt het bezoek vaak even met hun. Maar als bezoek er maar even is dan blijven ze weg.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: kat poept steeds op bed na bezoek

Bericht door Kimm »

Dat maakt t inderdaad nog wel lastiger ja. Ik zou het eigenlijk ook niet weten. Misschien heel raar maar als je weg bent de bak op het bed zetten? Of klink ik nu helemaal koekkoek hahaha.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie