Kat sproeit/poept overal (stress)

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Godzji
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2017 12:53

Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door Godzji »

Dag allemaal,

Ik ben ten einde raad want mijn kat is gestrest en sproeit/poept op verschillende plaatsen in huis.
Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen en ik weet niet wanneer m'n kat weer zindelijk is <sip> .

Dit gebeurd sinds we een konijn in huis hebben (ongeveer anderhalve maand). Hij was ook paar dagen weg geweest. Konijn is ondertussen geplaatst in de tuin, omdat het nu wat warmer wordt.

M'n kat toont duidelijk alle symptomen van stress, ziekte kan het niet zijn want sinds kort was hij al gecheckt of hij ziek was (net voor de komst van het konijn).

Kattenbak heeft hij niet omdat hij altijd naar buiten ging om zijn behoefte te doen (bos).

Eten en drinken doet hij wel, maar hij is ook wat magerder ondanks zijn eetlust. Hij is ook zo passief geworden. En speelt niet meer, 'krabt' je niet tijdens spelen. En reageert meestal alleen op eten, hij kijkt zo verdrietig <sip> . Vaak staart hij ook voor zich uit. Maar dan wel meestal hangend tussen z'n schouderbladen. Daarna gaat hij wel normaal liggen of slapen.

Wanneer je hem aait begint hij wel te spinnen. Maar wel langzaam, want voorheen was het als je in de buurt was al genoeg.

Hij wast wanneer het echt nodig is. Hij wil ook op rare plaatsen liggen/slapen, o.a. op de tafels, op het aanrecht enz.

Zoals boven wijst alles uit op stress. Maar hoe komt hij weer bovenop?

Wie weet raad???

PS: Het plaatsen van een kattenbak heeft 'nu' geen zin omdat hij altijd een buitenkat is geweest. Binnenkort ga ik naar de dierenarts, al weet ik dat hij nog steeds gezond is, omdat hij 2 maanden terug een check gehad heeft. Gaarne ook andere tips.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door castratenkoor »

Als het mijn kat was zou ik wel proberen of een kattenbak binnen "zin" heeft. Maar dan geen officiële kattenbak, nee een hoge speciebak of opbergbak van ongeveer 25 cm hoog.
de geur van het konijn zal nog in huis hangen voor de kat. Zij hebben een veel scherpere neus dan wij. En hij wil dat het hele huis naar hem ruikt.

Toch zou ik ook een plasje laten nakijken. Je geeft aan dat hij 2 maanden terug is goedgekeurd, maar in twee maanden kan er een hoop gebeuren. Hij kan door het konijn zijn plas te lang opgehouden hebben en een blaasontsteking of blaasgruis opgelopen hebben.

Als hij zo depri blijft zou ik ook overwegen bloed af te laten nemen voor uitgebreid bloedonderzoek. Zo kan er van alles uitgesloten (of bevestigd) worden, w.b. werking lever, nieren. En of hij FIV of FELV heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind het prima adviezen die Dinie geeft, waren ook meteen mijn gedachten toen ik het verhaal las.
Waar je ook aan zou kunnen denken, is je kat een weekje Zylkène geven.

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door castratenkoor »

En/of Feliway in stopcontact. En Feliway sprayen op de plaatsen waar hij heeft gepoept of geplast.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door Lopke »

Hier een jeweetwelkater gehad, die bij iedere verandering in de stress schoot en ging sproeien.
Stress en blaasgruis staan erg nauw met elkaar in verband, ik wist nooit hoe, maar wellicht inderdaad door het te lang ophouden van de plas.
En stress en blaasontsteking staan ook nauw met elkaar in verband.

Deze jeweetwelkater was niet gelukkig in ons drukke, vaak wisselende leven, dan weer een opvang hond of kater erbij, dan weer mee op vakantie. Uiteindelijk hem herplaatst bij een wat ouder echtpaar wat erg inhuizig was en waar de kleinkinderen al ouder waren, daar was hij enorm gelukkig en had bijna geen last meer van deze klachten.

En zijn klachten kwamen altijd van het ene moment op het andere.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat sproeit/poept overal (stress)

Bericht door Ilone »

En als uit bovenstaande adviezen niets komt, is het misschien een optie om het konijn weer te herplaatsen. Wellicht kan jullie kat niet samen met andere dieren.

En een konijn alleen is voor het konijn ook weer niet goed, maar da's een andere hoek.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie