Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Padja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2016 13:22
Locatie: Hanoi

Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Padja »

Hallo,
Ons katertje maakt ons horendol met z'n geplas en gepoep.

We hebben twee katertjes. Nu ong 1,5 jaar.
Sinds een paar maanden verhuisd van appt naar huis met 4 verdiepingen.
Onderste twee etages zijn kantoor.
Bovenste twee etages wonen wij.

Katten gingen prima. Kunnen nu ook naar buiten.
Probleem is dat er afgelopen maand een zwerfkat is binnengekomen en het duurde drie dagen voor we hem naar buiten konden lokken. Omdat het zo'n groot pand is wist ie zich steeds weer ergens te verstoppen. Hij heeft zelfs boven in m'n woonkamer rondgerend.

Sindsdien is één van m'n katten de kluts kwijt.
De ander heeft geen probleem. Die is vrij relaxt, maakt vriendjes met buurkatten enzo en komt als n speer naar boven rennen om op de bak te gaan.
Ons bangerdje is ook een bijtertje en was ook de kleinste in t nest.
Een klein onzeker vechtertje dus.

Sinds die zwerfkat poepte hij op het bed in de logeerkamer, gewoon waar we bij stonden! maar daar kan ik de deur nu van dichthouden.
Hij durft niet meer naar beneden als er mensen werken. En is bangig voor al die geluiden.
Savonds als iedereen weg is glipt hij naar de begane grond.
Daar plast hij elke dag op één bureau en één tafel.
Twee vaste plekken dus.

Ik kan de ruimte niet afsluiten.
Ik zet nu savonds de 2e kattenbak daar neer.
Maar toch plast hij op dat bureau. Daar heb ik zijn slaapdekentje op uitgespreid.
Kruipt ie onder dat dekentje en plast tóch op dat bureau.
Om hem te laten wennen en leren dat het beneden ongevaarlijk is wilde ik overdag met hem op kantoor gaan zitten. Meelokken lukte niet dus heb ik m in een tuigje gedaan. Uren daar zitten aaien enzo. Op dat bureau gezet en diegene die daar werkt laten ruiken en aaien. Maar hij was zo bang dat hij niet eens een snoepje wilde.

Ik hoopte hem minder bang te maken dus ben daarna met z'n tuigje op dat logeerbed met hem gaan spelen en snoepjes gegeven.
Plaste hij toch weer op bed TERWIJL ik hem zat te aaien!

Er staat één kattenbak met deksel boven naast de trap.
De tweede (open) in onze badkamer. Maar die werd niet gebruikt.
Die verplaats ik nu steeds om te kijken of dat helpt.
Grint wisselt steeds omdat ik in Vietnam woon en er helaas niet steeds hetzelfde te koop is.

Nu weet ik niet meer wat ik nog kan doen.
Een kennis had het over een piep verjaag geluid maar ik ben bang dat ik hem daarmee niet alleen van de beg Gr verjaag maar dat geluid ook boven te horen is.

Heeft Iemand hier nog wat ideeën?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Dinky »

Ik denk dat hij erg onzeker is geworden door die zwerfkat en daardoor overcompenseert met 'zijn' gebied af te zetten.

Normaal zou ik zeggen lever een plasje in bij de DA om een medische oorzaak uit te sluiten (zoals blaasontsteking) maar je geeft al aan dat je in Vietnam woont en ik weet niet hoe de dierenartsen daar zijn (vermoed heel anders dan in Nederland).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Anne »

Als het kan zou ik een plasje laten nakijken door de da. Blaasproblemen worden dikwijls door stress veroorzaakt
Als hij naast de bak blijft poepen kun je ook proberen om een bak met gewoon zand te gebruiken, ik weet niet of je in de gelegenheid bent om potgrond ergens te kopen en dat te proberen
Misschien vindt je kat het grit niks en doet hij het daarom naast de bak
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Naast de genoemde tips zou ik toch proberen zijn leefomgeving te verkleinen. Voorlopig, maar net zo lang tot zijn vertrouwen weer terug is door een veilige voorspelbare omgeving voor hem te creeëren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
HappyCat33
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mar 2017 09:59

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door HappyCat33 »

ik zag hier een tv programma met een kattengedragsdeskundige....die adviseerde om de kattenbak OP de plek te zetten waar hij plaste, dus snachts niet in het kantoor maar OP het bureau en OP het logeerbed. en vandaar uit dan het kattenvak langzaam verplaatsen. succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Padja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2016 13:22
Locatie: Hanoi

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Padja »

Ok Tx.
Ik zet nu de bak op het bureau.
En ik probeer hem boven te houden.

Wat vinden jullie van het tuigje?
Om elke dag met hem een uurtje beneden te zitten om te wennen aan de mensen en de geluiden?
Ik heb t twee keer gedaan, op m'n schoot, en hij zit echt met z'n staart tussen z'n benen in n verstijving.
Onze andere kat ligt er gezellig naast.
Ik twijfel of ik dit door moet zetten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Anne »

Persoonlijk nu hij zo gestresst en angstig is zou ik dat tuigje achterwege laten en ook de confrontatie met de mensen daar
Dat hij onzindelijk is kan wijzen op stress en de confrontatie opzoeken levert nog meer stress op, niet goed voor zijn gezondheid
Probeer te accepteren dat jouw kat geen mensen-kat is en het liefst in een rustige omgeving verblijft
Dat hij niet bang is voor jou, is al heel wat, als je dit doorzet wordt hij misschien ook bang voor jou
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Lopke »

Ik zou toch zijn urine laten onderzoeken, de angst of de irritatie van verhuizing en zwerfkat, kan zorgen voor blaasontsteking of blaasgruis.
Ik zou toch zorgen dat zijn ruimte veilig wordt en alleen voor hem en jullie, het gezin ( katten en mensen ) en dat daar zo weinig mogelijk verandering is.

Als je dat niet kunt garanderen zou ik overwegen hem te herplaatsten.
Dit soort bange katjes veranderen is meestal erg lastig....en moet je willen om een ander wezen in jouw stramien te drukken?

Veel succes!
Padja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2016 13:22
Locatie: Hanoi

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Padja »

Zijn urine is natuurlijk onderzocht en goed.
Mijn katten komen uit een 'opvang'.
De ene met chronische oogontsteking en m'n kleintje ondervoed en bijtend en krabbend, dus dat ik probleemgevallen in huis haalde wist ik wel.
Al plast en poept ie elke dag m'n hele huis onder dan nog blijf ik zoeken naar oplossingen, en ga ik geen straf geven of herplaatsen.
Dus mens- of dieronvriendelijke tips heb ik geen behoefte aan.

Zijn eigen huis en ruimte is bij mij boven.
Daar is hij vrij en happy. Hij slaapt snachts bij ons op bed. En doet daar nergens zijn behoefte behalve in de bak.
Het probleem is dat hij snachts tóch helemaal naar de beg Gr gaat om op dat bureau te plassen.
Ik heb boven schotten laten maken om het af te sluiten maar ze klimmen overal over of doorheen. Desnoods over trapleuningen. Omdat ik liever heb dat ie piest dan dat ie valt heb ik de schotten maar weer weggehaald.
Het gekke is dat hij mij de hele dag achtervolgt maar als ik naar beneden ga niet.
Ook savonds of weekend als er niemand is krijg ik hem niet met speeltjes of snoepjes naar de beg Gr.
Maar hij gaat wel stiekem alleen. Dat is toch vreemd?
Lopke

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Lopke »

Misschien juist omdat jij niet beneden bent om de boel te beveiligen.
En slaapt zodat hij de boel moet gaan afbakenen.

Klinkt raar, maar ik zou hem voor je gaat slapen, mee naar beneden nemen, en zeggen kijk, de deur is dicht, hem dat goed laten zien.
Kijk, ook het raam is dicht, de enge grote kater kan niet naar binnen komen.
Etc.

En ik zou de tuin afbakenen, dat er geen katten meer het buitenterrein opkomen en s nachts het opnieuw kan veroveren met geurvlaggen.
Want dat is het lastigste, kennis van me heeft het gehad, dat er een sproeiende kater was binnengekomen door het kattenluik. Hun eigen kater is gaan sproeien en er nooit meer mee gestopt.

Na 2 jaar hebben ze een ander huis voor hem gezocht, want het werd te erg.
Daar leefde hij buiten op een erf, en is enorm gelukkig 16 geworden.
Padja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2016 13:22
Locatie: Hanoi

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Padja »

Ja Lopke
Ik vind het helemaal niet raar klinken.
Dat was m'n idee met dat tuigje. Optillen kan je hem niet. Hij vecht.
Maar tuigje en dwingen doe ik ook maar liever niet meer. Ik vond hem er niet goed op reageren.
M'n tuin enzo afbakenen lukt niet.
Maar ik heb nu de toegang naar beneden op de etage onder me gebarricadeerd. Hoop dt ie er niet doorheen kan en ook het idee geeft dat er geen andere kat binnenkan.
Hij vind het vreselijk buiten.
Soms in het weekend loopt hij wel eens mee als we die andere kat naar buiten laten. Soms glipt hij als een haas naar de buren en is met 5 min weer terug. Meestal blijft hij staan. Dan staat hij bij de deur onze andere kat terug te roepen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jij je zo inzet voor hem. Ik ken genoeg mensen die een poepende plassende kat allang de deur hadden gewezen. Ik hoop dat je inzet vruchten afwerpt, wij duimen en poten hier
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerd katertje poept en plast in huis

Bericht door nellebel »

Wij hebben onze nellie ooit blij willen maken met een vriendje. Fiasco en meteen schoonzus terug geroepen en ze heeft haar kater weer mee genomen. Nellie was ook doodsbang daarna. Mijn man liep ook iedereochtend en avond een rondje met haar op de arm door het huis. Kijk hier zit geen enge poes en hier ook niet. Duurde weken voordat ze weer vertrouwen had en zorgeloos door het huis liep
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie