Kat plast op de bak, maar ook op 1 bepaalde plek in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Chantal1981
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2017 13:20

Kat plast op de bak, maar ook op 1 bepaalde plek in huis

Bericht door Chantal1981 »

Hallo allemaal,

Sinds twee weken hebben wij Bowie in huis. Een gecastreerde kater van 6 maanden. Hij plast en poept netjes op de kattenbak, maar ook zeker 1 x per dag in het hoekje voor de deur van het toilet!

Ik weet niet wat ik moet doen! Ik zorg dat de kattenbak schoon is, maar toch doet hij het 1 keer per dag op die bepaalde plek. (alleen op die plek, nergens anders)

We hebben nog twee andere katten en ook een tweede kattenbak. Ook daar gaat hij gewoon op! Hij lijkt dat hoekje ook te zien als een kattenbak!

De kattenbakken maar ik twee keer per week schoon met een beetje bleek en ik heb de bovenkant van de bak eraf gehaald om het hem nog gemakkelijker te maken. Drollen schep ik er gelijk uit.

Het plekje waar hij plast is overigens een meter van de kattenbak vandaan!

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het hem af kan leren???

Ik hoop echt dat iemand de gouden tip heeft want mijn man heeft het er al over dat hij de deur uit moet als hij het niet afleert :(

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast op de bak, maar ook op 1 bepaalde plek in huis

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met 2 extra kattenbakken. Haal je wel elke dag alle plas en poep uit de bakken?
Ik zou op de plasplek een hoge open bak zetten, b.v. een speciebak of een opruimbak van Blokker. Action ed. Dus niet iets met deksel.

Is misschien onhandig die bak daar maar een stuk minder werk dan het wildplassen steeds op moeten ruimen.

Probeer eens op te letten hoe hij plast, zit hij gehurkt of plast hij staand achteruit en omhoog? Weet je wel zeker dat alleen hij het doet? Vaak doet zo'n voorbeeld volgen. Ik zou ook eens een plasje na laten kijken bij de dierenarts. Wellicht heeft hij blaasontsteking, of gewoon een gevoelige blaas. Waarom moest hij weg bij de vorige eigenaar? Plaste hij daar misschien ook al buiten de bak?

Ik heb dat hier bij de achterdeur gehad. Doordat loslopende buurtkatten van buiten tegen de achterdeur piesen deden de mijne dat aan de binnenkant. Tegengas geven dus.
Nu staat daar een opbergbak zonder deksel en daar doen ze het netjes in. En ik stap liever over die bak heen als ik naar buiten ga dan dat ik elke dag moet pis-dweilen.

Als je drie katten hebt is 2 kattenbakken eigenlijk wel te weinig. Als alles goed gaat is dat geen probleem, maar bij jou gaat het niet goed, dus dan is het denken in kat-achtige oplossingen. In dit geval zeker 2 extra bakken. En liefst hoge bakken. Hier gebruiken ze de officiële kattenbakken bijna nooit. Alles gaat in de speciebakken. En dan plassen ze tegen de wanden op.

Let ook eens op of de wild-plasser misschien onderdrukt wordt door één van de anderen. Dat kan heel subtiel gaan, zonder dat wij mensen er veel van merken. Lang aanstaren b.v.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plast op de bak, maar ook op 1 bepaalde plek in huis

Bericht door Anne »

Ik zou ook een extra kattenbak plaatsen. Hier alleen maar bakken met kap anders plassen ze over de rand
Hoe maak je de plasplek schoon? Gebruik je wel een middel dat alle urine afbreekt? Zolas bijv. Biotex groen? Anders ruikt het misschien voor jou schoon, maar katten ruiken daar nog steeds een plasgeur en willen daar over heen plassen.
Is de urine gechekt bij de da? Vaak als ze blaasontsteking hebben ( dat kan door stress e.d.) hebben ze pijn bij het plassen en associëren ze de pijn met de kattebak en zoeken daarom een andere plaats om te plassen. Eurologist wil heel goed helpen bij blaasklachten, maar ik zou het wel goed laten onderzoeken bij de da of het iets medisch is waarom je kat buiten de bak plast.
Ondertussen een extra kattebak plaatsen is nooit verkeerd, ook omdat je al twee andere katten hebt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie