Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
tammydb4
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:06

Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door tammydb4 »

Mijn Kitten van iets meer dan 26 weken weegt nu net 2,067kg wat ikzelf weinig vind, bij aankoop op 19 weken was ze 1,004 kg....was de laatste van de nest en doof, dus volgens de kweker ging ze pas s'nachts eten als de andere sliepen....ze had wat last van vlooikes, en ook Gardia, nadien ook nog clamidia en bronchitis....nu juist niest ze af en toe en krijg ik haar ogen nog steeds niet helemaal op punt, nog altijd wat teveel vuil,(gelukkig geen ontstoken ogen meer) al vaak mee naar de dierenarts geweest, van alle eten geprobeert, wat ze kreeg aan droogvoeding geef ik nog steeds, maar nu ook soms met versvoer (diepvries) en met vrac, ook almo of schesir afgewisseld met wat ze bij de kweker kreeg Feringa ook soms royal Canin gravy instinctive natvoer.....vind wel dat ze goed eet, maar ze blijft precies nog altijd beetje ziek, heeft al anti-biotica gehad van de dierenarts en op dat moment is het wat beter, laatst ook nog ontwormd...2 maal al volgespoten met kittenmiddel tegen vlooien, heb haar ook eens gewassen in bad, maar vrees dat ze nadien daar haar bronchite mss van had gekregen, nochtans de badkamer goed verwarmd en ook goed afgedroogd en haar nog in een handdoek gewikkeld op de verwarming boven de zetel gelegd om verder te drogen....hoeveel zou ze eigenlijk moeten wegen op 26 weken bijna 27 weken? (want volgens de dierenarts zou ze op 25 weken gesterriliseerd dienen te worden aangezien de hormonenhuishouding dan begint) maar omdat ze zo weining gewicht had heb ik dit nog uitgesteld (nog Beagle hond in huis en een europese korthaar kater die gecastreerd is) om haar stoelgang op orde te krijgen heb ik ook nog bene-bac.plus aangeschaft en geef ik dat ook nog eens dagelijks....welk gewicht is in orde om haar wel de sterrilisatie te laten ondergaan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar toch wel al laten castreren. Als je het niet doet gaat ze krols worden en dat is een nog grotere aanslag op haar lijf dan een eenmalige ingreep. Je loopt het risico namelijk dat ze op en af steeds achter elkaar krols wordt. En ze heeft al ondergewicht, ze heeft geen reserves.

Van de castratie zal ze 1 dag niet zo lekker zijn, krolsheid gaat weken duren - heus dat is een grotere aanslag op haar lijf.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
tammydb4
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:06

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door tammydb4 »

Heel erg bedankt Tiger, want dat laaste wist ik niet, ga morgenvroeg mee naar de dierenarts of deze avond nog (deze middag moet ikzelf op kontrole gaan in ziekenhuis)....heel erg bedankt voor uw advies....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door Rik »

Ik zou ook adviseren om in ieder geval de castratie (bij een poes is het officieel ook een castratie) te laten doen, ook om de redenen die Dinie hierboven al aangeeft.

Je hebt haar in 7 weken van 1.004 gram naar 2.067 gekregen. Dat is al heel mooi (zo'n 150 gram per week). Je kunt hier een groeicurve zien: http://www.alleskatten.nl/groei-van-een-kitten/

Volgens de grafiek is ze nu dus gewoon aan de onderkant van de grens op 2kg bij 26 weken. Dat is gewoon mooi voor een kitten die fink ondergewicht had. Ik zou met de DA ook overleggen wat nu aan medicijnen allemaal nog nodig is. Als je geen vlooien meer hebt zou ik dat voorlopig ook achterwege laten. Dat geeft ook een aanslag op het lichaam. Ook ontwormen even niet meer als ze op dit moment geen wormen heeft. Ga met goed voer aan de gang (KVV of kwalitatief goed blokvoer met hoog vleesgehalte en/of brokjes, dus geen supermarkt-merk) en kijk dan of haar algehele gezondheidstoestand een beetje verbeterd.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door Dinky »

Wanneer haar gezondheid het toelaat zou ik zo spoedig mogelijk castreren. Om haar gewicht hoef je het in ieder geval niet te laten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
tammydb4
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:06

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door tammydb4 »

Allemaal erg bedankt, ze zal tussen dit en de 25ste januari gecastreerd worden....:) Blij met jullie advies :)
tammydb4
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:06

Kitten -gewicht// mss FIP bang afwachten

Bericht door tammydb4 »

eerst had ze enkel ondergewicht, last van bloedarmoede en tandvleesontsteking enz....toen ook wel bloedtest laten doen op de gevaarlijke ziektes (kattenaids enz...) waaronder ook FIP...toen was die test negatief, dus alles goed wat mij moed gaf, ondertussen (na 3 keer terug hervallen te zijn met te ziek zijn voor sterrilisatie) is ze uiteindelijk gisteren (6/3/2017)gesterriliseerd (tegen 25 jan was ze ziek, 2 weken later ook terug ziek...) DA heeft mij toen ik haar terug ging ophalen, had de indruk dat ze erdoor was, want begon terug beter te eten, sliep wel nog veel, maar zat elke morgen bij haar eetbakjes om eten te vragen, haar oogjes waren veel properder en ook haar neus was al 1 week vrij van slijmen....dus kwam aan als een basketbal....dat DA tijdens de sterrilisatie vochtophoping in haar buikje gevonden heeft, welke draderig is....alles verwijst naar FIP...moet wel nog labo-test afwachten maar tja wat kan ik doen om haar zo lang mogelijk te laten leven en mss toch erdoor halen??? ze is zo'n vechterke....momenteel is ze nog erg goed, ze heeft nog flink ge-eten vandaag....behandeling van DA uit zal pas volgende week gebeuren als de test positief is...moet maandag 13/3 toch terug met haar om de draadjes van de operatie te laten verwijderen...gewicht is altijd op en af geweest...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door Rik »

Hè jasses, wat een slecht nieuws. Wat kun je eraan doen...? Vrij weinig. Ik neem aan dat je al het één en ander op internet opgezocht hebt maar geel dradentrekkend vocht in de buik is inderdaad vaak (natte) FIP. De DA kan nog wat met medicijnen doen maar als het echt natte FIP blijkt te zijn, dan zijn de vooruitzichten bijzonder slecht.

Ik hoop op een klein wondertje en dat het toch wat anders is.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door nellebel »

helaas is FIP niet te genezen. heb ook een fip kitten gehad. bij odie kwam het er ook net na de castratie uit. achteraf gezien was odie ook een kitten met een achterstand (heel klein) en verminderde weerstand hierdoor. deze zijn er gevoeliger voor. fip is ook niet te testen volgens mij. natte fip (met het draden trekkend vocht) zie je middels een punctie. soms wordt prednison gegeven maar dat is ter verlichting van de klachten, het is niet te genezen. ik weet het, klinkt hard maar wel de waarheid. odie had al weken een dikke buik die vooral op het laatst enorm groeide. het ging steeds harder achteruit. het kleine ding had duidelijk enorme buikpijn want hij werd minder actief en lag veel opgekruld op schoot. hij at wel als een bouwvakker, maar hoorde ook dat dat soms kan omdat ze dan minder buikpijn hebben. heel veel sterkte.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten van iets meer dan 26 weken -gewicht

Bericht door castratenkoor »

Als ze draderig vocht uit de buik hebben gehaald en labtesten wijzen uit dat het FIP is dan is het echt 100% zeker. Dan kun je beter niet te lang doorgaan, dat is niet te genezen. Altijd dodelijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie