Kater plast sinds kort in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
GokuMeije
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:33

Kater plast sinds kort in huis

Bericht door GokuMeije »

Hallo allemaal,

Ik heb me op deze site geregistreerd omdat ik me afvraag waarom onze ongecastreerde kater van 15 maanden oud de laatste weken plots in huis is gaan plassen. Waarschijnlijk ligt voor velen het antwoord al in het 14e en 15e woord van de eerste zin, maar wie weet ligt het toch ergens anders aan.
Onze Europese korthaar van inmiddels 15 maanden plast dus sinds enkele weken in huis. Het begon uit het niets toen hij ineens 's nachts op een t-shirt van mij die naast het bed lag had geplast. Daarna lange tijd niks, en toen was een kartonnen doos met oud papier het slachtoffer. Daar plast hij het vaakst in. Echter, de afgelopen dagen plast hij vrijwel iedere dag in huis: op de vloer, op een tas, op theedoeken die toevallig op de grond zijn belandt...Hij sproeit dus niet, en heeft geen contact met andere katten aangezien we 3 hoog wonen en Goku een binnenkat is.

Castratie geniet niet mijn voorkeur, hoofdzakelijk vanwege het oud-mannelijk argument die jullie zelf kunnen invullen en vanwege het feit dat hij niet buitenkomt en dus ook geen ongewenste kittens kan verwekken.

Sinds september is het werkschema van mij en mijn vriendin veranderd, toen was Goku net 1 jaar. Nu, een aantal maanden later, is het plassen in huis ineens begonnen. Hij plast en poept ook nog gewoon op de bak die we regelmatig schoonmaken. Is er een alternatief voor castratie, of is dat de enige oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties,

Martijn
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Rik »

GokuMeije schreef:Castratie geniet niet mijn voorkeur, hoofdzakelijk vanwege het oud-mannelijk argument die jullie zelf kunnen invullen en vanwege het feit dat hij niet buitenkomt en dus ook geen ongewenste kittens kan verwekken.
Toch even een kleine opmerking hierover... Castratie is echt niet alleen om ongewenste nestjes e.d. tegen te gaan. Stel jij je eens voor dat jij vol met hormonen zit en geen vrouwelijk schoon in de buurt hebt.... NOOIT... dan zul jij daar denk ik ook behoorlijk gefrustreerd van raken. Dus castratie is ook in het belang van de kat om die gevoelens weg te nemen. Nu moet hij binnen blijven, zit vol met die hormonen en mag zich dus niet uitleven. Dat wil je toch niemand aandoen?

Dan over het plassen... dit kan met veel dingen te maken hebben. Ten eerste zou je hem moeten laten onderzoeken op blaasontsteking en/of blaasgruis. Stress (of verandering van omgeving) kan tot blaasontsteking leiden. Dit is iets dat dan wel behandeld moet worden.

Je kunt beginnen met het opvangen van wat urine en dat bij de DA brengen ter onderzoek. Dit is het makkelijkste en goedkoopste. Zorg ervoor dat hij even niet op de bak kan en wanneer hij wel aanstalten maakt haal dan de kap van de bak en ga er bij zitten. Wanneer hij goed en wel zit wacht je een klein momentje en steekt een juslepel onder zijn gat zodat je zijn urine op kan vangen. Doe dit in een schoon potje en breng het gelijk naar de DA (vraag even wanneer dat bij hun uitkomt voordat je dat doet).

Daarna is het erg moeilijk om het wild-plassen af te leren. Als ze eenmaal ergens geplast hebben dan heb je kans dat de verleiding groot is om dat herhaald te doen. Zelfs nadat de medische oorzaak weggenomen is. Dus het goed schoonmaken van die plekken is dan van belang. Zorg er voor dat er geen zachte spullen op de grond liggen e.d.

(Maar denk ook absoluut nog even na over je standpunt wat betreft de castratie)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
GokuMeije
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:33

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door GokuMeije »

Rik schreef:Toch even een kleine opmerking hierover... Castratie is echt niet alleen om ongewenste nestjes e.d. tegen te gaan. Stel jij je eens voor dat jij vol met hormonen zit en geen vrouwelijk schoon in de buurt hebt.... NOOIT... dan zul jij daar denk ik ook behoorlijk gefrustreerd van raken. Dus castratie is ook in het belang van de kat om die gevoelens weg te nemen. Nu moet hij binnen blijven, zit vol met die hormonen en mag zich dus niet uitleven. Dat wil je toch niemand aandoen?
Hier ben ik me van bewust. Hij heeft echter tot kortgeleden nooit de indruk gewekt er zo mee bezig te zijn. Hij speelde en knuffelde veel en deed gewoon z'n ding zonder ons het idee te geven iets tekort te komen. De dierenarts adviseerde destijds castratie met 6 maanden want dan zou het sproeien kunnen beginnen. Toen hij al 13 maanden was dacht ik 'zie je, hij is de prikkels van buitenaf niet gewend en mist ze niet'. Stukje valse hoop van mijn kant zodat ik hem niet zou hoeven laten opereren, maar uiteraard is 6 maanden niet hét vastgestelde startpunt van deze gedragingen.

Nu miauwt hij meer en plast dus in huis. Ik kan er zeker inkomen dat hij gefrustreerd raakt, maar ik vind castratie zo'n ingrijpend iets. Je beïnvloedt het karakter van een kat omdat het jou beter uitkomt. Maar aan de andere kant, hij wordt ook al tot een binnenleven gedwongen en hij zal zelf waarschijnlijk weinig merken van de ingreep en rustiger in z'n kop worden. En dit lijk me daarnaast ook nog een geschikt moment om dat plassen de kop in te drukken.

Je merkt het, ik zit al typend op 2 gedachten te hinken terwijl ik de juiste keuze gewoon weet. :eshifty:

Bedankt voor het overige advies.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door castratenkoor »

Het advies van je dierenarts was prima. Vanaf ongeveer 6 maanden worden de hormonen actief. Kan soms zelfs eerder. Maar dan begint het testosteron door zijn lijf te gieren. En ja dan gaan ze geurpalen afzetten, sommige doen dat met sproeien, maar gewoon wildplassen kan ook.

Ik kan je net als Rik maar één ding adviseren en dat is laten castreren. Bedenk wel dat het dan daarna nog 6-8 weken duurt voor de hormonen zijn lijf uit zijn.
En of je zijn aangeleerde gewoonte weer helemaal af kunt leren is nog maar de vraag.
Dat is ook de reden dat dierenartsen adviseren te laten castreren rond de 6 maanden. Dan kun je dat gedrag voor zijn.

En ook voor de kater is het met 5-6 maanden veel minder ingrijpend, hij weet dan immers nog niet wat hij mist. Er verandert dan heel weinig voor hem. Terwijl als hij sexueel actief is en je castreert hem dan, dan moet hij volledig afkicken. En dat heeft flink tijd nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Dorien66 »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers: als de wiedeweerga castreren. Onze katers zijn met 5 maanden al onder het mes gegaan, geen centje pijn hoor. De dag erna liepen ze alweer als twee idioten door het huis te racen en rollebollen.

Maar ook ik vrees dat je jezelf nu wel met een wildplas-probleem hebt opgezadeld :-|
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Rik »

Ja, castratie bij katers is een "fluitje van een cent". Maar ik zou toch eerst even (liefst gewoon vandaag of morgen-ochtend) even die urine-test laten doen. Zoals gezegd kan het wild-plassen ook wel een gedragsprobleem zijn wat met castratie op te lossen zou kunnen zijn maar het is altijd goed/beter om eerst een medische oorzaak uit te sluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Dinky »

Ik ga met Rik mee om ook zeker de urine te laten controleren want ook blaasproblemen komen vaak tot uiting door wildplassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Dorien66 »

Kan toch in een moeite door? Castratie en meteen even wat urine aftappen. Katlief merkt er bijzonder weinig van. En die castratie moet toch (vind ik ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Rik »

Ja, maar als je tegen een DA zegt dat er morgen gecastreerd moet worden, dan kan dat meestal niet op zo'n korte termijn. En ik vind toch wel dat als het om een blaasontsteking gaat dat zo snel mogelijk vastgesteld moet worden. En aangezien je voor een urineonderzoek niet met katlief zelf langs hoeft te komen kan dat best direct.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door Dorien66 »

Ik kreeg de indruk dat TS vanmorgen al contact zou zoeken met de dierenarts. Bij die van ons kun je meestal wel binnen 24 tot 48 uur terecht voor een castratie (van een kater).
Ben dus benieuwd wat de ontwikkelingen zijn ;-)
GokuMeije
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:33

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door GokuMeije »

Bedankt allemaal voor de reacties. Goku wordt morgen, onder protest van mij ;), gecastreerd. Gisteravond kwam hij bij me om te knuffelen, en toen hij aan het melken was voelde ik ineens een nat plekje bij zijn zaakje ontstaan. Ik heb vandaag meteen de dierenarts gebeld en gevraagd of hij wellicht zijn blaas niet onder controle heeft, maar zij wist me vrijwel te verzekeren dat het een teken van dominantie was. Het leek mij raar, omdat het al melkend gebeurde. De praktijk had nog plek over voor morgen, dus 8.45 is het zover. Ik vind het heel sneu, maar als hij geuren van buiten (hij kan het balkon op) opvangt en continu een drang voelt waar hij niet aan kan voldoen, dan lijkt me dit de beste oplossing.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast sinds kort in huis

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me een verstandige beslissing. Sterkte morgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie