Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Claudia0909
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2016 23:47

Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Claudia0909 »

Wij hebben nu 2 weken een katertje in huis, die steeds heerlijk bij mij in bed sliep. Alleen nu als hij op mijn bed is gaat hij in ene zitten en lijkt het net dat hij sproeit. Hij gaat rustig even en zitten en flatsj en het is gebeurd. Ik ben al naar de dierenarts geweest en die hebben gekeken of hij misschien een blaasontsteking heeft. Zij voelden niks en hij was verder helemaal gezond. Toch heb ik de volgende dag weer gebeld en heb nu een medicatie om blaasontsteking uit te sluiten. Toch sproeide/ plaste hij net weer op bed (kuur is nog wel bezig), maar heb ook het idee dat het geen blaasontsteking is.
Verder doet hij alles netjes op de kattenbak en doet hij dit nergens anders.
Is dit denken jullie sproeien of toch plassen? Of ligt dit aan zijn gedrag? Iemand tips?
Want de dierenarts zei dat ze eigenlijk nooit op zo'n jonge leeftijd sproeien. Is hij misschien een uitzondering?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Anne »

Is zijn urine ook onderzocht? Wat dat is eigelijk de graadmeter voor blaasproblemen ;-)
met een beetje voelen kun je geen goede diagnose stellen.
Blaasklachten zijn vaak wel de aanleiding naar onzindelijk gedrag en eerlijk gezegd denk ik dat jouw katerkitten daar nog te jong voor is ( voor sproeigedrag) Hoe veel maanden oud is je kitten precies?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Sifra »

Hij is 14 weken, Anne.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Claudia0909
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2016 23:47

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Claudia0909 »

Jaa daar heb ik dus ook mijn twijfels over, maar hij is nu 14 weken dus erg jong. Zijn urine is nog niet onderzocht maar hij heeft nu wel een kuur voor een blaasontsteking.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Sifra »

Ik weet wel dat er katten zijn die aangetrokken worden door zachte stoffen om op te plassen. Dus maar niet meer op bed laten. Als ik je berichtje goed lees, is het geen sproeien, maar gewoon plassen, want hij gaat erbij zitten. Sproeien gebeurt meestal rechtop staand, vaak met trillende staart en trappelende bewegingen van de achterpo(o)t(en), tegen verticale vlakken. Hier een sproeiende poes (zie vooral de onderste foto.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Anne »

Claudia0909 schreef:Jaa daar heb ik dus ook mijn twijfels over, maar hij is nu 14 weken dus erg jong. Zijn urine is nog niet onderzocht maar hij heeft nu wel een kuur voor een blaasontsteking.
Hier schrik ik van!! Een da die een kuur voorschrijft zonder een goed onderzoek? Zo;n kuur is een ramp voor de weerstand van je kittensdarmen :-|
Ik zou naar een andere da gaan. Eentje die wel urine onderzoekt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Dinky »

Claudia0909 schreef:Jaa daar heb ik dus ook mijn twijfels over, maar hij is nu 14 weken dus erg jong. Zijn urine is nog niet onderzocht maar hij heeft nu wel een kuur voor een blaasontsteking.
Wat voor kuur heb je meegekregen? Metacam/novacam/meloxicam?
Ik zou in ieder geval de urine laten onderzoeken door de DA.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Sifra »

Ik vind het eerlijk gezegd wel voorbarig om meteen aan een blaasontsteking te denken als een katje een paar keer op bed plast. Daar zou ik eerder aan denken als hij op meer plaatsen plast en heel vaak plast.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kater van 14 weken plast/sproeit in ene op bed

Bericht door Kimm »

Toen Moes nog kitten was, plaste hij ook op voornamelijk zachte ondergronden. Zelfs een keer op een washandje. Daarna ging hij zelfs in de gootsteen plassen. Na onderzoek was er niks aan de hand.

Extra open bak erbij en ander grind heeft alles opgelost bij mij. Hij wil de keuze hebben op een dichte of open bak te plassen, en het nieuwe grind had duidelijk de voorkeur. Verder heb ik elke keer alle plasplekken goed schoongemaakt met vloeibare groene biotex (geweldige tip van Adriana). En alle zachte dekentjes enzo heb ik tijdelijk weg gehaald.

Ook ik zou wel even door de DA een onderzoek laten doen of hij helemaal gezond is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie