Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
DexterDjango
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2016 07:50

Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Bericht door DexterDjango »

Hallo iedereen,
Onze gecastreerde kater Dexter woont al 4 jaar bij ons. Sinds mei van dit jaar is Blauwe Rus Django erbij gekomen. Ik was toen zwanger.
Sinds geruime tijd plast Django overal in huis, soms zelfs gewoon naast zijn kattenbak. We hebben dan een tweede en later nog een derde bak gezet maar zonder succes. Beide katten poepen wel in de bak. Dexter plast meestal buiten maar Django mag niet buiten en plast niet in de bak.
Hij is gecastreerd, onderzocht door de dierenarts, de bakken worden proper gehouden, we reinigen de vloer met een product zonder chloor of javel, we behandelen de vlek met Urine Off en leggen er een folie over. Aangezien er nu een baby is bijgekomen dachten we dat hij zich misschien verwaarloosd voelt maar hij krijgt echt veel aandacht en knuffels. Hij slaapt zelfs bij ons. Hij ziet er gelukkig uit en komt vaak knuffelen. Onlangs namen we hem mee op familiebezoek zodat hij niet alleen thuis moest blijven. Toen we terug thuis kwamen ging hij onmiddellijk weer op de vloer plassen.
We zijn echt radeloos! Hoe kunnen we hem helpen? En vooral onze vloer redden?
Bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Bericht door castratenkoor »

Dat is een lastig probleem. De meest voor de hand liggende dingen zijn al uitgesloten, er zijn 3 bakken en hij is medisch nagekeken. Is er toen ook bloedonderzoek gedaan? Daar is heel veel info uit te halen.

Als het iets psychisch is, oftewel het zit tussen de oren, dan is het een kwestie van dingen uitproberen in huis. Koop eens in plaats van een kattenbak met deksel een hoge open bak b.v. een speciebak. Hier in huis is de speciebak absoluut favoriet.

Het is belangrijk de katten allebei goed te observeren, uit kattentaal is info te halen. Heeft Django b.v. last van onderdrukt worden door Dexter? Er hoeft niet gevochten te worden, onderdrukking kan ook bestaan uit staar-sessies.

Waar ik dan ook aan zit te denken is de ongelijkheid in hun bestaan, de ene wel buiten en de andere niet. Zou mee kunnen spelen. Is het misschien mogelijk een buitenren voor ze te bouwen? Zodat ze beide veilig buiten kunnen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, daar zat ik ook aan te denken: Is Django misschien jaloers of gefrustreerd dat hij niet naar buiten mag?
Gebruikersavatar
Melodie80
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2016 12:05
Locatie: Rotjeknor

Re: Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Bericht door Melodie80 »

Wat vervelend, voor hem en voor jullie!

Wat ik me afvraag: plast hij in huis vanaf het begin dat hij bij jullie kwam of is dat later begonnen dat hij niet in de bak plaste?
Dat kan iets zeggen over de oorzaak namelijk.
Als het al was, dan is een chronisch gedragsprobleem of lichamelijke oorzaak logischer dan als het later begonnen is, want dan ligt verandering en jaloezie meer voor de hand.


Ik heb ook zo'n plaskater gehad, bij hem was het een combi van een bak met te hoge instap (rand), een niet-open bak en jawel, het soort vulling.
Daarnaast plaste hij nogal eens expres naast de bak om aandacht te trekken dat hij niet 100% lekker in zn vel zat (stress kan soms heel verborgen zijn bij katten) of als hij last had van zn nieren.(bleek achteraf, na jaren een diagnose nierfalen).


Misschien heb je al die dingen allang uitgesloten, maar ik wilde ze in elk geval even noemen, misschien kun je er wat mee.

Groetjes,
M
~
Roos ❤ Mini ❤
~
Deetje (21) Sien (18) Mous (17) Noetie (17) Bruintje (5) Coco (3) Loco (3) Pipo (16) Paco (12) Dotta (16) Bolletje (19) Beertje (16)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wij zijn radeloos met onze in huis plassende kat

Bericht door Anne »

Je zegt dat Django medisch onderzocht is, maar is ook zijn urine nagekeken?
Toen Destin* niet meer naar buiten mocht ( we hadden de tuin net afgezet en Destin kennis laten maken met de stroomdraadjes, sindsdien weigerde hij de tuin in te gaan) kreeg hij door alle stress blaasgruis en werd ook onzindelijk
Gebruik je ook een geurafbrekend middel om de plasplekken schoon te maken? Anders blijft het voor Django naar plas ruiken en wil hij daar overheen blijven plassen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie