Poes | Kater ? plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Milou2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jun 2016 10:56

Poes | Kater ? plast in huis

Bericht door Milou2 »

Wij hebben een poes en een kater in huis beide 6 maanden oud.

Vanaf dag 1 dat wij ze in huis hebben gaat het zo nu en dan mis.. Poep plas alles heb ik voorbij zien komen letterlijk naast de kattenbak!

Inmiddels zijn beide 6 maanden oud, en een van de twee ik vermoed de kater plast in huis en dan geen klein plasje nee een grote plas. En dan bijna letterlijk naast de kattenbak.

Ik maak om de 2 dagen de kattenbakken schoon. Heb er op meerdere verdiepen eentje staan. Een van de twee plast zelfs als de kattenbak net schoon is.

De kater loopt sinds een paar weken buiten (hij is geholpen) hij komt binnen loopt naar boven waar wij wonen en springt op mijn kast waar een doos staat die mijn dochter gebruikt voor haar pop en hij gaat op het kleedje wat in de doos ligt zitten en plast !!!!

Elke dag vind ik nu zowat plas, net ook weer op mijn laminaat vloer beneden achter de kattenbak naast de buiten deur. (ook plast hij gerust in mijn voorraad kast waar plastic tassen staan.)

mijn man heeft het inmiddels wel gehad met de katten, en ik begin ook langzamere hand met mijn handen in mijn haar te zitten.

Ik heb verschillende soorten katten vulling gebruikt, de bakken op rustige plekken neer gezet etc.
Het werkt niet.

Daar komt nog bij dat de kater heel erg bazig is, en dat hij gister zelfs voor de tweede keer de poes verwond aan haar oog. (ziet nu even slecht denk ik ze is bang en haar oog is heel raar..geen glans meer. Dierenarts al gekeken en er is geen blijvende schade )

Wat kan ik nog meer doen om het plas probleem ik denk dus van de kater op te lossen??
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes | Kater ? plast in huis

Bericht door castratenkoor »

Je geeft aan dat je de kattenbakken om de 2 dagen verschoont. Vis je wel liefst meermaal daags alle poep en plas eruit? Of laat je alles dan 2 dagen liggen?

Persoonlijk zou ik beginnen de kater na te laten kijken bij dierenarts, urine-onderzoek en als dat niks uitwijst ook bloedonderzoek. Als hij lichamelijk niks blijkt te mankeren kun je het psychische deel aanpakken. Dan zou je kunnen proberen meer bakken aan te bieden, ook andere soort, geen kattenbak maar b.v. een speciebak of een grote opbergbak van Blokker of zo.

Is de poes ook geholpen? Als dat niet het geval is, zou ook dat het probleem kunnen veroorzaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes | Kater ? plast in huis

Bericht door Anne »

Daar dacht ik ook aan, of de andere poes wel geholpen is? Krolsheid kan voor flinke onrust zorgen

Ik zou een plasje na laten kijken bij de da, als dat niks oplevert voor een algemeen onderzoek gaan

katten met pijn plassen vaak buiten de bak, doordat ze de pijn (blaasontsteking, blaasgruis e.d.) assicioseren met de kattebak.

Hoe maak je overigens de plasplekken schoon? Je moet een schoonmaakmiddel hebben die goed het plas afbreekt, zoals groene Biotex bijv. Anders ruik jij de plas misschien niet meer maar je kater wel en die denkt dan dat ook een soort van plasplaats is geworden

En meerdere malen per dag de bak leegscheppen doe je ook? waar maak je de kattenbak mee schoon?

Hier zelf heb ik ook een onzindelijke kater rondlopen, hij heeft last van een blaasontsteking
Op de plaatsen waar hij plast heb ik kranten met daaronder plastic neergelegd om de tegels te beschermen

succes en hou ons op de hoogte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Poes | Kater ? plast in huis

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi Milou,

Als ik je bericht zo lees hoor ik dat je man het eigenlijk wel beu is en jij redelijk moedeloos bent. Klopt dit?

Ik ben bang dat dit soort problemen veel geduld, onderzoek en toewijding van jou/jullie gaan vergen. Gaan julllie dit nog op kunnen brengen?

Geschreven tekst kan verkeerd overkomen. Ik wil je dan ook even zeggen dat ik dit zonder cynisme zeg en zonder oordeel.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie