Met de handen in het haar...

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
deeskeh
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2016 13:50

Met de handen in het haar...

Bericht door deeskeh »

Omdat ik inmiddels ten einde raad ben, leek het me een goed idee om hier eens advies te vragen. Ik heb 2 katers van nu (bijna) 5 jaar oud. Beiden zijn gecastreerd en blijven binnen van kleins af aan. Één van de twee heeft nu ongeveer 3 jaar geleden van de één op de andere dag (tenminste.. zo was het voor ons) een verstopping met blaasgruis gekregen. Dezelfde dag zat ik nog bij de nooddierenarts die er een katheter heeft geplaatst. Toen deze er weer uit mocht was hij binnen no time weer verstopt. Dus opnieuw naar de dierenarts, dit keer mijn eigen dierenarts. Ook zij plaatste nog eens een katheter en toen deze er weer uit mocht, was hij ook nu weer ontzettend snel verstopt. Op dat moment zag mijn eigen dierenarts geen andere oplossing dan een penisamputatie. Deze laten doen door een andere dierenarts, omdat zij op dat moment verhinderd was. De operatie ging op zich goed, maar de dierenarts waarschuwde er wel voor dat hij littekenweefsel kon krijgen in zijn urinebuis. Als dat gebeurde en hij raakte opnieuw verstopt, dan zou er geen oplossing meer zijn, zo zei hij. Nou.. op zich ging alles daarna redelijk. Hij heeft ontelbare keren blaasontsteking gekregen, maar dat schijnt 'normaal' te zijn. Iedere keer opnieuw de urine laten onderzoeken en hoewel de dierenarts er wel bloed in vond (dat trouwens ook zichtbaar was met het oog) en ontstekingscellen, vond ze geen gruis meer. Omdat de ontstekingen bleven aanhouden, ook nog naar iemand geweest die een echo heeft gemaakt van zijn blaasje en omliggende organen. Ook daar was verder niets mis mee, behalve dat zijn blaaswand geïrriteerd was, wat ook logisch was omdat hij op dat moment opnieuw een blaasontsteking had.
De keren erna bleef hij blaasontsteking houden en elke keer kon dit wel weer opgelost worden met pijnstillers en antibiotica, maar mijn dierenarts wilde de urine toch graag eens helemaal steriel opvangen en naar het lab sturen. Nou... dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Bij bewustzijn wilde hij de katheter er niet in en onder narcose liet hij alles lopen...
Daarna heeft ze het nog eens geprobeerd op te vangen, maar nu blijkt ook dat de urinebuis enorm vernauwd is door het littekenweefsel, waardoor ze de katheter er niet eens in krijgt.
Hij heeft opnieuw antibiotica en pijnstillers gekregen en de blaasontsteking is uiteindelijk weer overgegaan. Punt is nu alleen dat hij zelfs zonder blaasontsteking regelmatig buiten de bak plast en op de gekste plekken (aanrecht, bank, voor de deur, op kussens, dekens, plastic, etc). Vaak voordat hij buiten de bak plast lijkt het alsof hij heel zielig miauwt en loopt dan door het huis heen. Ik heb echt al vanalles geprobeerd.. maar niks lijkt te helpen. Heeft iemand de gouden tip of nog ideeen? Zo door de dag heen is het namelijk een vrolijke, lieve, aanhankelijke kater. Hij eet goed en oogt verder gezond. Maar dit buiten de bak plassen worden mijn partner en ik echt helemaal gek van. Daarnaast vind ik het ook zielig voor hem.. ik kan ook moeilijk beoordelen of hij pijn heeft of niet. Hij laat dat namelijk nauwelijks zien, of hij moet echt doodziek zijn.
deeskeh
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2016 13:50

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door deeskeh »

Ik heb trouwens ook zaken geprobeerd zoals feliway en een drinkfonteintje. Daarnaast krijgt hij uiteraard droogvoer in de urinary variant, maar hij krijgt ook natvoer in die variant, zodat hij voldoende vocht binnenkrijgt. De kattenbakken worden minimaal 1 keer per dag schoongemaakt, we hebben er trouwens 2. De derde heb ik net besteld om te kijken of dat misschien nog een verschil maakt. Ik krijg langzaamaan het gevoel dat ik echt alles geprobeerd heb..maar dat er toch nog iets mist.. maar wat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door castratenkoor »

Oei lastig probleem. Het enige wat ik kan bedenken is meer bakken en dan grote hoge open bakken, zoals cementbakken. En dan in eerste instantie een bak zetten op de plek waar hij plast. En als die dan gebruikt wordt, steeds een stukje verplaatsen naar een handiger plek - er even vanuit gaand dat de bak daar in de weg zou kunnen staan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door nellebel »

Misschien eens andere vulling gebruiken. Mogelijk associeert hij de bak met pijn. Vanwege toen. Of oude badlaken in de bak. Iets dat zacht is en niet aan pijn is gelinkt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
deeskeh
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2016 13:50

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door deeskeh »

Nog een extra bak besteld..met houtvulling. Helaas weigert hij absoluut om op die bak te gaan. Hij is zo vastbesloten om niet gebruik te maken van die bak met die vulling dat hij nog liever buiten de bak plast. Ik ga binnenkort zand proberen. Dan zal hij er vast wel op gaan. Een dekentje weet ik zeker dat hij er wel op plast, maar erg goed schoon te maken is dat niet lijkt me. Bakken op andere plekken zetten wil ik best doen. Punt is alleen dat hij op de meest onmogelijke plekken plast (denk aan het fornuis, afwasrekje, recht voor de voordeur) niet echt plekken waar je heel gemakkelijk een kattenbak (de hele dag) laat staan. :(
deeskeh
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2016 13:50

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door deeskeh »

Nog een extra bak besteld..met houtvulling. Helaas weigert hij absoluut om op die bak te gaan. Hij is zo vastbesloten om niet gebruik te maken van die bak met die vulling dat hij nog liever buiten de bak plast. Ik ga binnenkort zand proberen. Dan zal hij er vast wel op gaan. Een dekentje weet ik zeker dat hij er wel op plast, maar erg goed schoon te maken is dat niet lijkt me. Bakken op andere plekken zetten wil ik best doen. Punt is alleen dat hij op de meest onmogelijke plekken plast (denk aan het fornuis, afwasrekje, recht voor de voordeur) niet echt plekken waar je heel gemakkelijk een kattenbak (de hele dag) laat staan. :(
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Met de handen in het haar...

Bericht door Ennakee »

Heb je ook aan trainingpads voor puppy's gedacht? Die kunnen urine absorberen. Om deze in de bak te leggen als alternatief voor vulling. Ze voelen ook zacht aan.

Verder zou je eens naar Eurologist van de huisdierendokter.nl kunnen kijken, om zijn blaasprobleem stabiel te krijgen.

http://www.huisdierendokter.nl/eurologist.html
Plaats reactie