Poes plast buiten bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Alayne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2016 10:45

Poes plast buiten bak

Bericht door Alayne »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb mijzelf geregistreerd omdat ik met een vervelend probleem zit.

Mijn vriend en ik hebben een poes genaamd Lucy, ze is bijna 4. Ze is altijd al een beetje een zeurpietje geweest, want zodra er poep in de bak zat, ging ze er niet meer op en als wij het dan niet door hadden en op tijd waren om het uit te scheppen, plaste ze al snel buiten bak. Nu is dat ook onze fout geweest, het was onze eerste kat en we hadden geen idee dat je 2 kattenbakken moest neerzetten. Maargoed, dit is een behoorlijke tijd doorgegaan.

We hebben ook nog een keer de kattenbak van beneden naar boven verplaatst, heel veel op internet gezocht of dit geen probleem was en bij de meeste katten was dit ook geen probleem, maar Lucy is sindsdien heel veel beneden gaan plassen. Op een gegeven moment zagen we allemaal kleine plasjes, toen hebben we de dierenarts gebeld en ze had dus blaasontsteking. Aan deze plasjes kon ze dus niet zo veel doen. De dierenarts heeft ons toen ook uitgelegd dat 2 kattenbakken slimmer is. Dat hebben wij ook gedaan en een tijd lang heeft er 1 kattenbak boven en 1 kattenbak beneden gestaan. Maar sindsdien is ze nooit op de kattenbak boven gegaan! 1 keertje in het begin, daarna niet meer. En als de bak beneden vies was en we waren er niet op tijd bij, plaste ze beneden gewoon buiten de bak i.p.v. naar boven te gaan.

Ze heeft dus medicijnen gekregen voor haar blaasontsteking en een speciaal voer, en ze doet op het moment gewone grote plasjes. Nu hebben we besloten om de kattenbak die boven staat maar beneden naast de andere kattenbak te zetten. Maar zelfs dit werkt niet... We zagen haar zelfs een keer zitten, en toen plaste ze gewoon op de grond terwijl wij keken.
We zitten dus echt met onze handen in onze haren. Zodra er poep in de bak zit en we zijn dus niet op tijd, bijvoorbeeld 's nachts, plast ze gewoon op de grond en gaat ze niet de andere kattenbak in. Ook soms zonder reden als allebei de bakken schoon zijn plast ze op de grond. :???:

We hebben ook meerdere kattengrit geprobeerd, de laatste die we hebben geprobeerd leek ze heel fijn te vinden en ze heeft toen ook bijna niet meer geplast, totdat ze de blaasontsteking kreeg en nu doet ze dus ook weer normale plasjes buiten de bak.

Wie oh wie kan ons helpen?! :epray:

EDIT: probleem is vandaag nog erger geworden, ze plast helemaal niet meer op de bak nu er 2 naast elkaar stonden... Ze heeft vandaag al 3 keer op de vloer geplast. Ik heb nu de kap van de bakken afgehaald, heb gehoord dat dit misschien kan helpen.. verder aluminiumfolie gelegd op de plekken waar ze plast...
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Poes plast buiten bak

Bericht door Kimm »

Ik kan je niet heel veel helpen, maar ooit de geweldige tip hier gekregen vloeibare biotex te kopen. Dit maakt de plas plekjes zo goed schoon dat zelfs de kat het niet meer ruikt. Dus dat is weer een trigger minder voor haar om op de grond te plassen.

Inderdaad veel proberen, hier ook even moeten puzzelen wat ze het fijnste vonden. Misschien ook de bakken niet naast elkaar zetten, maar allebei aan een andere kant? En zonder kap is altijd het proberen waard.

Is ze verder helemaal gezond?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Alayne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2016 10:45

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door Alayne »

Hallo Kimm, dankje voor je antwoord. Biotex heb ik inderdaad ook veel over gehoord, staat ook op mijn lijstje om het te proberen.

Inderdaad even puzzelen met de bakken.. en anders toch die 2de maar weg halen. Ze is best stressgevoelig, is een zwerfkatje geweest, misschien dat die 2de bak ernaast een te grote verandering is geweest.

Ze is verder gezond, ze heeft alleen ataxie, een soort verlamming in haar rug en achterpootjes, ze kan nog wel lopen (en rennen ook als ze speels is), maar af en toe struikelt ze, dit is echter nooit een probleem geweest met haar zindelijkheid.

We vragen ons ook af of ze wel gecastreerd is. Toen we haar uit het asiel hebben gehaald zeiden ze tegen ons dat (volgens mij! zeiden ze er nog bij) ze gecastreerd is, maar we beginnen steeds meer te twijfelen, soms heeft ze van die rare krolse momenten...?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door artemis »

Vloeibare BioTex ken ik niet. Het is gewoonlijk BT Groen (poeder) wat aangrenzen wordt om urineplekken mee te behandelen.

Heb je open of gesloten kattenbakken? Gesloten kattenbakken zijn er alleen voor het comfort van de mens, niet dat van de kat.
Als je gesloten kattenbakken hebt laat de kap er dan af want veel katten houden er niet van en zeker bij katten met een probleem aan het bewegingsapparaat kan dat spelen omdat ze in een gesloten bak veel moeilijker hun gewenste positie, hun draai dus kunnen vinden.

Als je twijfelt of ze steriel is zou je dat alsnog bij het asiel moeten kunnen navragen. Wat zegt je DA daarover?
Alayne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2016 10:45

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door Alayne »

We hebben een gesloten kattenbak, maar we hebben eerder vandaag de kap eraf gehaald. Ze is nu al een keer op de bak gegaan :)

We zijn van plan zsm de dierenarts te bellen en na te vragen of ze kunnen checken of ze gesteriliseerd is of niet (waarschijnlijk met een echo dan neem ik aan?)
Alayne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2016 10:45

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door Alayne »

Even een update, Lucy plast momenteel netjes op de bak, alleen de tweede bak gebruikt ze nog steeds niet.

Ook hebben we een nieuw probleem ondervonden, zonder de kap op de bak ligt iedere keer de halve inhoud van het grit op de vloer... Ze graaft nogal ijverig haha. Iemand hier een oplossing voor? Misschien zo'n xxl bak?

Er ligt ook nog steeds aluminiumfolie op de vloer, van de week ga ik denk ik biotex halen en de vloer helemaal schoon maken. Denk niet dat het slim is daarvoor al het aluminiumfolie weg te halen, omdat de geur er dus nog zit.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik opbergbakken van Blokker en een speciebak. Is hoger en geeft weinig uitloop. Er staan hier ook wel normale kattenbakken maar die gebruiken ze niet. Hier valt de keuze op groot en hoog.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Alayne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2016 10:45

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door Alayne »

Okee, hoe doe je dat dan? Heb je een gat aan de voorkant gemaakt? Mijn kat kan er niet van bovenaf in i.v.m. met haar ataxie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast buiten bak

Bericht door castratenkoor »

Nee ik maak er geen gat in. Als ik te kleine kittens in huis heb zet ik er een opstapje voor en een zware stenen bloempot erin aan die kant waar dus het opstapje staat.

Je zou voor jouw kat natuurlijk ook een stuk uit de bovenkant kunnen snijden zo'n 20-25 cm breed zodat ze er makkelijker in en uit kan. Wel na het zagen/snijden de randen bijvijlen zodat het niet meer scherp is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie