Poes plast en poept buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Bilizzy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 23:01

Poes plast en poept buiten de bak

Bericht door Bilizzy »

We hebben 2 brits langharen. 1 daarvan plast en poept buiten de kattenbak sinds ze krols is geworden. Eerst was het alleen tijdens de krolsheid maar nu blijft ze het doen. Ik vind elke dag weer wat. De matten bij de deur, wasmanden, kasten etc. wordt in/op geplast en gepoept.
Ik heb er al een extra kattenbak bij gehaald maar die gebruiken ze niet eens.
Iemand een idee wat het kan zijn en tips wat er aan te doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes plast en poept buiten de bak

Bericht door Rik »

Één idee was om de poes op tijd te laten castreren maar daar heb je nu natuurlijk niets meer aan (Hoewel ik wel zou adviseren om dat alsnog te laten doen). Verder medisch laten onderzoeken (te beginnen met een urineonderzoek). Het kan ook zijn dat het inmiddels gewoonte geworden is. Oorspronkelijke reden kan bijvoorbeeld ook stress geweest zijn. (En stress kunnen ze ook krijgen als ze krols zijn en niet naar buiten mogen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast en poept buiten de bak

Bericht door castratenkoor »

Eén van de grootste nadelen van een krolse poes is wildplassen. En dat is wat er dus nu ook gebeurt. Om dat te voorkomen wordt dan ook vaak geadviseerd de poes op tijd te laten castreren. Ikzelf heb dat met 5 maanden al laten doen.

Ik zou je adviseren de poes alsnog te laten castreren en dan te beginnen met opnieuw zindelijk "maken". Dat heeft op dit moment weinig zin. Na castratie duurt het nog een week of 6 voor de hormonen uit haar lijf zijn.

Persoonlijk denk ik niet dat een bloedonderzoek nu veel zin heeft, daar de oorzaak vast en zeker ligt in de hormonale sfeer. Foute gewoontes zijn erg moeilijk af te leren, maar met geduld kom je meestal een heel eind. Maar dan zullen eerst de hormonen uit haar lijf moeten zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes plast en poept buiten de bak

Bericht door Dinky »

Urine onderzoek zou ik denk ik wel laten doen maar dat komt omdat ik al redelijk wat te maken heb gehad met blaasproblemen. Ook van blaasproblemen gaan ze vaak wildplassen (alleen past wildpoepen niet in dat plaatje).
Zou dat in ieder geval uit willen sluiten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie