cadeau op visite

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

cadeau op visite

Bericht door Askit »

Hey folks!
Vanmiddag was ik bij een vriendin op visite. Ik wil naar huis gaan en trek mijn laarsjes aan, voel ik iets nats. Wat blijkt: haar kat heeft echt zich uitgeleefd op (d.w.z. in) mijn nog niet zo oude boots.. Ieww!
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Wie heeft tips en wat is eraan te doen?? :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: cadeau op visite

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
hoop dat de plassende katzel gecastreerd is.
hangt een beetje af van het materiaal aan de binnenkant, maar je kunt proberen met verdunde vloeibare biotex om het al deppend schoon te krijgen. met dat product ben je doorgaans ook van de geur af en als dat niet werkt kun je als je haast hebt iets erop spuiten dat geurtjes neutraliseert. maar eerst proberen of dat niet schadelijk is. succes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: cadeau op visite

Bericht door castratenkoor »

Volgende keer laarzen of schoenen ergens zetten waar de kat niet bij kan of buiten - dat is het eerste wat bij mij opkomt. Katten vinden voeten vaak erg lekker ruiken en deze geeft vrolijk even "tegengas".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

Ik heb die laarzen vannacht op de radiator gezet op volle stand en toen ik de garage binnenkwam ging ik bijna over mijn nek. Wat een vreselijke lucht, niet normaal. Mijn schoenen doe ik normaal uit bij vrienden juist om zweetvoeten te voorkomen en dan dit..
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: cadeau op visite

Bericht door Ennakee »

http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/93 ... choonmaken

Zijn de laarzen leergevoerd? Dan kun je ook zadelzeep gebruiken. En anders babyshampoo met ossegalzeep. Laten drogen met proppen kranten. En de kranten vervangen voor droge proppen. Wanneer je leer op de verwarming droog, wordt het hard.

Na het reinigen en drogen kun je de laarzen inspuiten met HG alle nare geurtjes weg. Ook weer goed laten drogen.

En verder zou ik de schoenen / laarzen hoog weg zetten bij een volgend bezoek ;-)

Het is bekend dat katten op voetengeur kunnen reageren :shock:
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

Heb nu een hg spray en zal kijken of hij helpt. De volgende keer zal ik mijn schoenen wel hoger zetten daar en misschien helpt de spray ook tegen stinkschoenen/laarzen in het algemeen.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: cadeau op visite

Bericht door Ennakee »

Succes met de geurbestrijding!!!
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

De spray van HG lijkt eerst wel te werken maar als ik de laarzen weer aandoe een middag is het echt niet om uit te houden in de buurt van mijn laarzen. Misschien nog iemand handige tip(s)? Ik haat sowieso als je bij vrienden thuis schoenen moet uitlaten. :-(
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: cadeau op visite

Bericht door Ennakee »

Misschien nog een keer of 2 herhalen?

Had je vooraf ook de binnenkant nog afgedaan met een biotex sopje of ossengal zeep?

Want dat is vaak wel nodig.
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

Het lijkt een soort kunstleer en heb dat inderdaad wel geprobeerd en daarna meteen gedroogd op de verwarming paar dagen na het voorval. De geur is echter nu nog steeds penetrant en hinderlijk van een normale afstand.
Dat het steeds iets warmer wordt qua weer speelt misschien ook een rol ofzo, ik weet niet wat het is.
Het was zodanig dat het gespreksonderwerp werd vanmiddag bij een vriendin. Zij geloofde gewoon niet dat een kat van een ander zo n ongelukje heeft veroorzaakt. :???:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: cadeau op visite

Bericht door Ennakee »

Op het moment dat het ongelukje heeft plaatsgevonden, heb je de laarzen toen ook direct uitgewassen of is dit later gebeurd? Hoe langer de urine blijft zitten hoe moeilijker om de geur te verwijderen. Het kan dan ook in het stiksel doordringen.

De tips die op de onderstaande site staan, zou je nog kunnen proberen. Bakingsoda gebruik ikzelf in de kattenbak, waarna eventuele geur volledig is verdwenen. Dat kun je o.a. In een toko kopen. Het wordt zowel gebruikt bij het bakken en als schoonmaakmiddel.


http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... deren.html

Het blijft balen dat het is gebeurd, ik hoop dat het je toch nog lukt om de laarzen weer draagbaar te krijgen. Succes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: cadeau op visite

Bericht door Dinky »

Wat enorm vervelend dat het nog niet weg is. Via de link van Anneke wordt verwezen naar ecodor: http://www.ecodor.nl/Consumenten-ontgeu ... stank.html
Recensies die daar onder staan zijn erg positief. Het is een middel dat de geur afbreekt ipv maskeert waardoor je het niet meer ruikt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

Bedankt voor alle tips!!
Ennakee, na het ongelukje heb ik mijn beide laarzen direct droog gedept met papiertjes en heb ze toen gelijk aangedaan omdat ik naar huis ging, het gaat om deze laarsjes https://www.lesara.nl/boots-met-omslag- ... gn=soquero .
Thuis heb ik ze toen wel direct bij de radiator gezet en die op volle stand open gedraaid in de hoop dat ze goed zouden drogen. De dag erna heb ik 's middags met een emmertje sop in de garage gezeten om ze weer proper te krijgen met een spons, afwasmiddel en borstel. Een paar dagen later heb ik de HG spray gehaald en op een dag 2x flink erin gespoten van boven naar beneden aan de binnenkanten. Verder hebben ze regelmatig in koele lucht gestaan, dus ik was blij dat de stank er eindelijk uit was.
Gisteren dacht ik ze kunnen weer, dus die aangedaan zonder problemen. Op visite ben ik gewend om steeds mijn schoenen uit te doen en ik wijk daar liever niet van af. Ik vond het een beetje bruut overkomen toen gisteren een vriendin van me zei dat ik mijn 'smerige zweetschoenen' beter ergens anders kon zetten... :-|
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: cadeau op visite

Bericht door Ennakee »

Ja van je vrienden moet je het maar hebben... Ik vind die vriendin niet erg tactisch en zeer beledigend.

Het is zonde van de laarsjes ze zien er leuk uit.

Maar er zijn wel fouten gemaakt, de urine had dezelfde dag nog met sop uit de laarzen gewassen moeten worden. En afwasmiddel werkt hier niet bij. Dan was een wasmiddel voor textiel dat ook eiwitten afbreekt meer geschikt geweest.

Je zou dit alsnog kunnen doen, maar de laarzen niet op de verwarming drogen, maar d.m.v. Proppen papier in de laarzen. Daarna nog een aantal keren inspuiten.
Askit
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2016 21:51

Re: cadeau op visite

Bericht door Askit »

Ja, die vriendin zei dat ze het ook niet zo bedoelde.
Ik heb nog eens met biotex geprobeerd en weer de HG spray gebruikt voor die laarsjes en mijn slippers. Het lijkt eigenlijk wel weg, dus even afwachten weer als ik morgen van mijn werk kom. Drie maal in spuiten lijkt voorlopig wel genoeg. Heb in ieder geval goede hoop nu de geur neutraler lijkt! :grin: Wat is dat eigenlijk over katten en de geur van schoenen??? :-?
Plaats reactie