Pleegkat met problemen!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Hallo allemaal,

Sedert een aantal weken heeft mijn ex-vriend een pleegkat in huis genomen.
Deze kat zat bij de opvang in een schuif, durfde er niet uit te komen bij aanwezigheid van bepaalde andere katten (zou bang zijn van dominante katten) en aldus zat deze kat geregeld ook eens in zijn eigen uitwerpselen, maar vooral, hij zat bijna constant in een schuif.

Coolio is een kater van ong 5j, hij is gecastreerd en zijn piemel is er om een ons onduidelijke rede, geamputeerd (heel onduidelijk verhaal daaromtrent).
Hij werd afgestaan aan een asiel, waarna hij weer naar een ander asiel is gegaan en hij is, voor zover ik weet, tot 2x toe geadopteerd, maar weer terug gebracht. Laatste x met verhaal dat de weg gelopen kater van thuis, weer terug gekomen was, Coolio hier bang van had en aldus Coolio terug gebracht werd.
Coolio heeft over gewicht! Daar letten we nu goed op, dat hij toch beweegt(hij is de luïgheid zelve!!) en niet continu kan eten (en dus niet kan over-eten).
Coolio drinkt best veel.
Coolio springt nergens op hoger dan de zetel of bed.

Ik ben hem dan gaan halen (met goedkeuring van ex-vriend uiteraard) en heb die 2 aan elkaar gekoppeld.
Succesvol!
Ze zijn dol van elkaar.

Mijn ex-vriend is altijd thuis, is invalide.
De kat zou niet graag alleen zitten, maar ook niet graag bij andere katten.
De kat zou iemand heel erg rustig nodig hebben.
Dat is ideaal, mijn ex-vriend is de zachtaardigheid zelve, windt zich zelden op, heel lief met dieren, noem maar op.

De eerste dag dook Coolio (dat is de naam van de kat) onder bed en durfde pas tevoorschijn toen ik weer weg was.
De eerste dag heeft hij één keer op bed geplast.

Daarna verder geen problemen meer. Coolio kwam steeds vaker tevoorschijn en soms zelfs ook als wij (ik en mijn zoon) op visite kwamen.
Volgens het asiel zou het goed kunnen dat hij wel met ons kitten overweg zou kunnen als zij niet dominant / agressief zou zijn. Ik bracht haar enkele keren mee in de transport box en ze mocht ook enkele keren los.
Zij deed niets naar hem en hij heeft slechts één keer geblazen naar haar en trok zich verder niks van haar aan.
Eén keer is dan blijven overnachten daar en Coolio maakte er geen probleem van. Mijn kitten echter durfde niet van haar plaats gaan (blijkt dus een schijterd te zijn).

Ik besprak met mijn ex-vriend wat we zouden doen, doorgaan met koppelen of niet en gezien hij het niet bepaald zag zitten om de katten over en weer te laten gaan, hebben we dat stop gezet.
We wonen niet zo ver van elkaar af en kunnen perfect bij elkaar de katten gaan verzorgen als dat nodig blijkt te zijn.

Nu...
2 dagen nadat Coolio en mijn kitten (Ragnar) samen een dag en nacht hebben door gebracht, begon Coolio met overal in huis pipi en kaka te doen.

Er zijn genoeg kattenbakken: 3.
Kattenbakken worden onmiddellijk schoon gemaakt na een poepje, niet altijd onmiddellijk na een plasje (dat is immers niet altijd even duidelijk), maar wel dagelijks leeg geschept uiteraard.

Ze staan ook verspreid: eentje in de leefruimte, eentje op de slaapkamer (gezien Coolio dat de 'veilige' plaats lijkt te vinden) en eentje in de keuken.
Coolio mag overal komen (maar doet dat niet altijd).

Het is ondertussen al anderhalve week geleden dat ons Ragnar daar is geweest.
Vanwege de intensiteit van Coolio zijn plas en poep gedrag, kom ik er tijdelijk ook niet meer.
Mijn idee is dat hij stress heeft.
En dan lijkt het mij zinvol dat er tijdelijk niet te veel thuis verandert.

Doch, we zijn nu al ff verder, en het probleem wordt alleen maar erger.
In plaats van es één keer een kakje zomaar ergens te doen, kan mijn ex-vriend nu nog geen uur van huis gaan of hij komt weer thuis en er liggen op verschillende plaatsen kakjes en plasjes.
Hij begint ten einde raad te worden (begrijpelijk).

De matras van zijn bed zet hij schuin zodra hij wakker wordt (elke dag, verschillende keren per dag op bed, dat is niet uit te houden en zeker en vast niet hygiënisch!!).

We kregen al de verstuiver om in het stopcontact te doen die feromonen verspreid, maar doet op zich niets af aan het probleem.

Ik denk persoonlijk dat er meer aan de hand is en zou graag alle mogelijkheden zien verschijnen.
Momenteel is Coolio nog in pleegzorg bij mijn ex-vriend. In principe hadden we hem graag geadopteerd (sorry dat ik 'we' schrijf, ik zorg nog altijd mee voor de dieren, ook al zijn we geen koppel meer, al is het maar middels gaan winkelen, dierenarts, opzoekingen als we info nodig hebben etc, we zijn beide verantwoordelijk voor de dieren op beide adressen zeg maar, om het makkelijk uit te leggen).
Coolio is super lief, maar mijn ex-vriend kan het schoonmaken natuurlijk niet bij houden op deze wijze.

Hij ziet ook niet waar het probleem mogelijks kan liggen.
Er is niets aan de routine verandert, geen kattenbak vulling verandert, de kattenbakken zelf zijn hetzelfde gebleven, geen meubels verplaatst, noem maar op.

Naar mijn idee / gevoel zouden er 2 zaken kunnen spelen: Coolio kan mogelijks last hebben van zijn buik, hij heeft immers over gewicht en blijkt niet goed actief te zijn (dus, ik wil echt wel dat het asiel goed keurt dat we er mee naar de dierenarts gaan voor grondig onderzoek, iets lijkt hier niet echt te kloppen hoor!)
Verder denk ik richting een posttraumatisch stress syndroom. Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is bij katten?
In't begin was alles stressy en nieuw en hij deed 't goed, kwam langzaam aan uit zijn schulp. Plots is alles 'oké' en gaat hij raar doen. Zou hij zowaar zoveel stress in zijn leven gewend geweest zijn, dat hij mogelijks onrustig wordt van een rustige situatie? En zoja, wat doe je eraan?
Coolio markeert ook overdreven met zijn kinnenbak, naar mijn mening / gevoel (maar ben geen kenner hoor). Hij 'zevert' ook echt serieus als je hem aait onder z'n kopje en hij wil dan graag al die nattigheid aan je afvegen. Hij markeert ook de meubels met zijn hoofd.
Verder vertoont hij geen raar gedrag in zijn uiterlijk, hij is enorm layed-back, rustig van aard en gaat open en bloot liggen, komt knuffels afdwingen en spint zo luid hij maar kan.

Ik heb aan ex-vriend gevraagd zoveel mogelijk gedrag op film vast te leggen, gezien ik momenteel dus niet langs ga om zelf te observeren. Als het stress om nieuwigheden is, zou hij immers meer raar gedrag gaan vertonen als ik sporadisch een keer binnen val, dat willen we ook weer niet.

Eveneens gaat hij in zijn bewoordingen zo goed mogelijk trachten te schetsen hoe Coolio zijn leventje er momenteel uit ziet.

Extra info:
Coolio mag in huis vrij rond lopen. Maar is een binnenkat. Er zitten geen andere katten in de buurt die hij kan zien of horen of ruiken (de boven buren hebben een klein hondje).
Mijn ex-vriend komt, buiten bij mij, nergens waar men dieren heeft. De geur van ons Ragnar is al door ons hoofd gegaan, doch, Coolio bevuilt even vrolijk de woonst als hij simpelweg op doktersvisite is geweest en nergens in de buurt van dieren is geweest (dus dat sluit eigenlijk uit dat hij puur zou reageren op de geur van ons Ragnar, denk ik).
Coolio is vraatzuchtig en overeet zich snel, hij krijgt dus beperkt snoepjes (alleen in zo'n speeleitje en max 10 kleine snoepbrojes per dag ongeveer), hij krijgt een paar keer per dag zijn droge brokken aangeboden (om de 4u dacht ik, ik vraag het na als het van belang is!) en krijgt 1 à 2x per dag natvoer (dat zou moeten voor voldoende vochtopname).
Coolio drinkt ook best veel.

Coolio heeft mogelijks in de vorige gezinnen ook tekenen van stress vertoont, maar de verhalen rondom zijn achtergrond zijn bijzonder onduidelijk.

Nu willen we natuurlijk heel graag oplossingen zien.
Wat we zelf gaan doen: Dierenarts! Hopelijk deze week nog of begin volgende week. Ex-vriend is dagelijks aan't zeuren bij asiel hierover, dit moet gewoon gebeuren.
Nog een kattenbak erbij, dat lijkt me ook een oplossing, ik was ook aan 't denken om eens uit te testen of Coolio desnoods liever een bak met deksel erop heeft (hij heeft nu alleen open bakken staan).

Wat we verwachten nog vanuit het asiel, is mede opvolging medisch onderzoek, hopelijk wat meer licht op zijn achtergrond qua gedragingen (gebeurde dit nog, hoe vaak,welke omstandigheden, wat hielp, wat niet, ...), men beloofde ook ons in contact te brengen met een gedragstherapeute en hopelijk wordt daar snel werk van gemaakt, het lijkt mij echt nodig.

Graag hoor ik hier wat we mogelijks nog allemaal kunnen doen, waar er mogelijks probleem punten liggen, wat we nog moeten zien uit te zoeken, noem maar op.
Opmerkingen van allerlei aard (zolang je me maar niet gaat zitten afbreken, ben geen kenner maar ook geen dierenbeul, massaal negatieve kritiek gaat de kat niet helpen uiteraard!) zijn meer dan welkom, want dit is een situatie die we nog nooit zijn tegen gekomen en ook asiel lijkt ten einde raad en voor zover ik mijn dierenartse heb gesproken, had ze dit nog nooit eerder mee gemaakt, terwijl ze toch echt een goede katten kenner is.
Er zijn mogelijks heel wat inzichten die we missen en oplossingen die zo voor de hand liggen...

De toekomst van het dier staat hier uiteraard wel op het spel.
Als blijkt dat hij overal in huis zijn behoeftes gaat doen, gaat hij bijzonder moeilijk (tot niet) te herplaatsen zijn.
We willen dus ook van onze kant wat extra inzet tonen om te achterhalen waar dit aan ligt, wat eraan gedaan kan worden etc. Indien het probleem niet verholpen kan worden, maar het niet ernstig is, kan hij desnoods wel ergens geplaatst worden waar het geen probleem is (ik denk dan aan een boerderij, mensen met een grote afgesloten tuin en tuinhuis oid, alles beter dan een schuif in een asiel uiteraard!). Het is alleszins nu de moment om uit te zoeken waar het dier mee zit en alle denkwerk erbij is meer dan welkom.

Dank bij voorbaat!

(stel overigens gerust nog vragen, wellicht denk ik aan een boel zaken niet!)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door castratenkoor »

Je zou ipv een kattenbak een speciebak aan kunnen schaffen. Ik heb hier zelf een grote kater met flink overgewicht, met ook een flink jeugdtrauma en die gaat nooit op een kattenbak, wel op de speciebak. Vooral angstige katten poepen en plassen graag ruim en zonder deksel.

Het is het proberen waard toch? Ongeveel 8 cm grit erin.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Jazeker het proberen waard!
Ga ik ff googlen wat een speciebak precies is.
Stel maar dat het zo simpel is, is de schat gelijk van zijn problemen vanaf!

Zo, ff gegoogled en blijkt eigenlijk een grote, ruime diepe bak te zijn?
Dat is wat je bedoelt?
Dat kan geen probleem zijn om aan te schaffen. Straks effe aan ex-vriend laten weten, kan ik morgen gaan winkelen en gelijk uit testen!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Cari »

Ik zou sowieso beginnen met een volledig bloedonderzoek. Meerdere poepjes en plasjes als je even weg bent geweest, is veel. Verder is hij te dik, dus dat kan ook goed oorzaak zijn van lichamelijke problemen. Als er uit die onderzoeken niets komt, dan ga je denken aan een gedragsprobleem.
Verschillende types kattenbakken met verschillende vullingen kan natuurlijk nooit kwaad om te proberen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Dank je wel :)
Hopelijk vandaag bericht dat het asiel terug gereageerd heeft.
Anders bel ik morgen wel es even met de dierenarts om te vragen of we zo mogen komen en ze dat dan wel regelt met het asiel.
Ik denk dat uitstellen ook niet veel zin meer heeft en gaat leiden tot meer problemen (stel maar dat er wat serieus aan de hand is).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door castratenkoor »

Liesje22 schreef:Jazeker het proberen waard!
Ga ik ff googlen wat een speciebak precies is.
Stel maar dat het zo simpel is, is de schat gelijk van zijn problemen vanaf!

Zo, ff gegoogled en blijkt eigenlijk een grote, ruime diepe bak te zijn?
Dat is wat je bedoelt?
Dat kan geen probleem zijn om aan te schaffen. Straks effe aan ex-vriend laten weten, kan ik morgen gaan winkelen en gelijk uit testen!
Ja is een ruime hoge donkergrijze/zwarte bak - bedoeld om cement in te maken. Te koop in tuincentra. Hier gebruiken ze die met zijn allen. De echte kattenbakken hoef ik niet eens in te kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Vandaag winkeldag voor de poes.
Ik ga dan een grote bak halen, speciebak, voldoende katten bak vulling. Tevens ga ik een bak met deksel op van bij mij naar daar verhuizen, mijn kitten gebruikt die immers liever niet op de slaapkamers. Zo hebben we dan verschillende types kattenbakken om te kijken waar hij zich 't beste bij voelt.

Ook ga ik ander eten halen, maar weet niet of het een goed idee is om voor maandag zelf ander eten te geven. Het is echter niet weg gegooid, eet hij het niet op, dan mijn kitten wel natuurlijk.

Gisteren nog even gebeld met ex-vriend, even update gevraagd en wat doorgevraagd op hoe het met de kat gaat.

Het asiel had nog terug gsmst, maar willen momenteel alleen even Bach Rescue proberen.
Dat gaat het volgens mij bijlange na niet oplossen.

We hebben even één en ander op een rijtje gezet.
Precies een dag nadat ik een zak eten ben gaan halen (zou thans hetzelfde voer moeten zijn), zijn de wild plas en kak problemen van start gegaan.

De kat verzorgt zich wel, maar concentreert zich qua likken voornamelijk op de linker achterpoot en aan zijn genitaliën (dan denk ik gelijk dat er mogelijks wel een probleem aan de genitaliën zou kunnen zijn, gezien de penis amputatie in het verleden, daarna is hij snel snel gedumpt in een asiel omdat hij nog ff urine lekte, wie weet is het nooit goed geheeld? zomaar een optie denk ik dan).

De kat beweegt ook echt bijna niet. Ook niet voor voeding. Hij struint op zijn traagste naar de etensbak, eet wat, gaat weer liggen.
'spelen' doet ie vanuit een zit of lighouding.
Hij is haast lethargisch te noemen.

In't begin had de kat wat diarree, maar na vermindering van de hoeveelheid nat voer, is dat verholpen. Dat loopt echter niet chronologisch met de problemen.

De kat zit in hurk houding als hij elders zijn behoefte doet, daar heeft ex-vriend goed opgelet. Eveneens niets op muren of meubels te zien, dus 'sproeien' kan in principe uitgesloten worden.

Ex-vriend 'bepotelt' de poes geregeld, voelen aan de buik, kijken of de poes ergens geïrriteerd op reageert, maar volgens hem blijft die dan lekker rustig liggen en geeft geen kik. Hij denkt niet dat de poes zo ergens pijn heeft. Voelt ook nergens een verharding of iets dergelijks.

Als de poes ergens gaan wild plassen of poepen is, en hij hoort zijn baasje recht staan, schiet de poes richting slaapkamer, oren plat, lichaam tegen de grond en gaat zich verstoppen. Hij heeft echter nog niet onder zijn voeten gekregen waar hij nu verblijft, dus de reactie is in dat opzicht 'raar'. Doch, doet wel vermoeden dat deze problemen zich in het verleden nog hebben voorgedaan (dus moet toch ergens geweten zijn??) en de vorige eigenaren hier erg kwaad op gereageerd hebben, waardoor de poes dit gedrag echt wel met angst koppelt.
De manier waarop de poes richting slaapkamer schiet, daaraan weet mijn ex-vriend: hij heeft ergens een boodschap gedaan dat niet mag.

Ik heb even gevraagd naar de locatie van de kattenbakken in huis, slechts eentje staat op een plaats waar 'verkeer' door komt (dicht bij een deur). Deze gaat hij verplaatsen, om uit te sluiten dat de poes deze bak mogelijks niet zou gebruiken omdat er wel eens mensen passeren.

Verder reageert de poes helemaal niet als die zijn behoefte aan het doen is op de kattenbak, lijkt erg relaxed te zijn, doet gewoon lekker verder zijn ding, ongeacht wat de persoon in zijn buurt doet.
Dan lijkt hij geen tekenen van stress of angst te vertonen.

Ook even gevraagd of de kat mogelijks al eens overgegeven zou hebben en dat is niet het geval.
Ondanks het likken, dus geen haarballen opgegeven.
Verstandig om hier kattengras voor neer te zetten?
Dat heb ik thuis staan, kan ik makkelijk naar daar verhuizen.

Hopelijk mogen we maandag naar de dierenarts. De dierenarts is momenteel op een congres.
Doch, ik had liever al vandaag gegaan, gezien de praktijk ook met andere dierenartsen werkt. Bloed trekken en een algemene check up, daar behoeft geen speciaal persoon voor dacht ik. Maar goed, dat kunnen we niet veranderen.
(tenzij jullie dringende zaken aanhalen, dan ga ik naar zowiezo toch vandaag, ongeacht welke dierenarts het is!!).

Graag had ik nog even van jullie wat info bij gehad.
Maandag dus zowiezo naar dierenarts.
Waar moet allemaal op getest worden? Wat moet zeker nagekeken worden? Wat moet men uitsluiten? Wat zijn specifieke onderzoeken die moeten gebeuren? Zijn er zaken die ik zeker moet vermelden (of het baasje waar hij nu zit natuurlijk)?
Mag gerust een waslijst zijn.



Dank bij voorbaat alvast!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Dinky »

Ik zou zeker een blaaspunctie laten uitvoeren wanneer je bij de da bent. Dit om te kijken of er sprake is van blaasontsteking/blaasgruis (vermoed dat hij daar in verleden last van heeft gehad gezien de penisamputatie)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Mag ik hier misschien ook een filmpje plaatsen van de kat?
Vandaag voor de eerste keer zelf terug naar de kat gaan kijken.
Hij kwam me gelijk begroeten, maar wat hij doet met zijn achterlijf, lijkt mij bizar hard op willen sproeien.
Echter komt er niets van pipi uit (wellicht door de penis amputatie).

Hij was redelijk vrolijk en nieuwsgierig en bleef me constant markeren met zijn gezicht.

Na het winkelen de grotere bakken geïntroduceerd.
De lage onderbedbox is al gelijk in gebruik genomen om behoefte in te doen.
De hogere bakken heeft hij al bekeken, maar is hij nog niet ingeweest.
Daar heb ik dan nog zijn 'gewone' kattenbakken naast staan.

Zijn gedrag overdag lijkt nu wel heel anders als 's avonds.
Of zou dit alleen zijn omdat zijn baasje nog slaapt?

Het komt me wel over alsof hij onzeker is.
In de keuken schrok hij van haast alles, steeds naar het stuk kijkende waar nog een boel rommel staat. Lijkt wel alsof hij al eens op ontdekking is geweest en er wat gevallen is fzo en hij weet dat er dus iets te schrikken staat.

Gezien hij nu vandaag, tegenover mij, best wel 'actief' is, vraag ik me af of het verstandig is dat ik vaker op bezoek zou komen?
Zou hem dat schaden of niet?
We hebben dat zo gelaten de afgelopen 14 dagen, omdat hij net bijzonder hard binnen zijn behoefte ging doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Anne »

Super zeg hoe je van alles voor hem aanpast en alle moeite die jullie nemen :thup:

Veel katten laten hun aaanhankelijkheid/genegenheid zien door naar je toe te lopen met de staart rechtop en dan lijkt het alsof ze sproeien ( de staart gaat trillen)
Vaak willen ze dan juist even aangehaald worden

Als je hem lethargisch vindt en zo sloom blijft is het misschien een goed idee om hem eens helemaal door te lichten bij de dierenarts, dat hoort namelijk niet zo

Ik ga heel hard voor jullie duimen dat hij gauw zindelijk wordt

""Vandaag voor de eerste keer zelf terug naar de kat gaan kijken.
Hij kwam me gelijk begroeten

Hij was redelijk vrolijk en nieuwsgierig en bleef me constant markeren met zijn gezicht."""

Ik zou zeker hem blijven bezoeken, als het hem op de een of andere manier niet aanstaat komt hij je vast niet zo begroeten zoals je hierboven beschrijft ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

https://www.youtube.com/watch?v=ZW04VK7YUII

https://www.youtube.com/watch?v=L23y4RpRDEI

Toch maar even de filmpjes erbij geplakt. Als het niet mag, mag het verwijderd worden uiteraard.
Op het eerste filmpje kan je goed zien hoe de staart en achterlijf precies trilt.

Als het geen negatief teken is, zal ik hem zeker elke dag even gaan bezoeken :)
Zijn baasje had dit gedrag nog niet eerder gezien. Gek he!
Vanaf dat het baasje wakker is, gaat Coolio ben hem liggen en is hij net een zombie. Heel traag, sloom, alles op't duizendste gemakje.
Toen ik er deze namiddag was, ging de kat vrolijk over en weer, wam hij kijken wat ik aan't doen was, kwam zijn natte brokjes bij de nieuwe kattenbakken opeten, is slechts één keer terug naar de kamer gegaan toen hij schrok van iets uit de rommelhoop.
Als hij wil, kan hij dus best actief zijn!

Maandag wordt hij sowiezo doorgelicht bij dierenarts. Ongeacht wat het asiel ervan vindt, na 2 weken overal zijn behoefte doen, lijkt het mij aangeraden medische oorzaken eerst uit te sluiten voordat we ons gaan uitsloven om te kijken waar hij zich mogelijks verder overal ongemakkelijk bij voelt.
Lijkt me ook zo logisch: eerst het lichamelijke bekijken, als dat niet goed zit, zal het dier zich ook niet goed voelen (is bij ons toch ook net maar zo, mag je nog zoveel anti depressiva geven, als je bloedwaarden niet goed zijn, wordt je niet vrolijk..
Buiten dan de nieuwe katten bakken, hou ik ook liever even een afwachtende houding aan.
Teveel veranderen, terwijl we niet weten waar het aan ligt, gaat het misschien net verergeren.

Ik heb al ander voer gehaald van Royal Canin, nr 32 voor binnenhuis katten.
Gaan we ook wel mee wachten tot na dierenarts bezoek.

De bach bloesems heeft ie al in zijn drinken gekregen. Benieuwd of het wat gaat uithalen!

Voor op de slaapkamer had ik voorzien in een onderbedbox en die gevuld met kattenzand en amai, hij is daar al zeker 10x op geweest toen ik daar was. Een nieuw geluid voor 't baasje uiteraard, want gewoonlijk ging hij maar amper op de kattenbakken.
Wie weet is het echt zo simpel als dat de kattenbakken te klein waren! Hoopvol zijn we alvast :)

Het is een super aardige kat, zou zo leuk zijn als hij van overal zijn behoefte doen vanaf geraakt. Dan kan mijn ex-vriend perfect het huishouden bijhouden en mag hij gewoon blijven waar hij is. Het zijn ook 2 handen op één buik en je ziet dat ook, gelijk 't baasje wakker is, hangt die kat eraan. Dus, ik hoop echt dat het allemaal gaat werken, zijn ze beide tevreden, geen van beide zit immers graag alleen :)

Dank jullie wel allemaal alvast voor alle tips en ideeën en de goede wensen!
Voel me super goed geholpen!

Even nog een update, was ik al totaal vergeten: er is al geopperd om de kat ook aan medicatie te zetten. Clomicalm is genoemd geweest geloof ik. Zijn er handige en informatieve links die ik daaromtrent kan raadplegen, waar het precies voor gebruikt zou moeten worden, wat er de verwachtingen van zijn etc.
En moesten er mensen zijn met ervaring met medicatie tegen angst / depressie etc voor katten, delen mag uiteraard! Specifiek dit medicijn mag ook (ondertussen kijk ik ook even via de zoekfunctie wat er allemaal al over gepost is). Ideeën of het in dit geval aangewezen is of niet etc, laat maar komen :) (liever teveel info dan te weinig en achteraf moeten zeggen: hadden we dàt maar geweten!).
Ik ben overigens momenteel echt géén voorstander van medicatie (simpelste reden: eerst moet dat medische nagekeken worden, ik heb een wrang gevoel dat er té snel naar medicatie gezocht wordt of naar middeltjes om het probleem te stoppen, maar niet naar de oorzaak gezocht wordt en uiteindelijk de kat daar op één of andere wijze wel de dupe van is, want waar plaats je in godsnaam een wildplasser en poeper!!, daarna vind ik dat medicatie eigenlijk een last resort moet zijn en er ook duidelijk psychische problemen moeten zijn vooraleer je overgaat tot het wangedrag de kop indrukken met medicatie... Evenzo bij mensen geeft men te snel medicatie alsook bij dieren... We doen dan liever wat meer moeite omgeving en voeding etc op orde te krijgen).
Sorry voor de lange uitleg al weer.
Wil graag zo volledig mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Rik »

Filmpjes mogen altijd, hoor. Graag zelfs want dat laat de situatie veel beter zien dan woorden :grin:

Ik zie niets mis in het gedrag. Het trillen van de staart is redelijk normaal (hoewel hij het in het eerste filmpje wel een paar keer achter elkaar doet) en de kopjes geven is ook gewoon geur afgeven door de geurklieren. In dit geval is het ook een sociaal gebaar om aandacht te vragen (en geven). Dit doet hij dan ook alleen als hij zich veilig voelt. Het trillen van de staart is ook eigenlijk alleen maar in het begin (en er komt dus niets uit). Nee... hier zie ik gewoon een "happy cat" in. Komt ook gelijk weer terug als je hem roept. Dus hij is op dat moment gewoon "blij".

Verder zie ik ook geen kat die anti-depressiva nodig heeft. Hij kan misschien af en toe "bang" zijn of inéén schieten maar je moet ook niet vergeten dat hij er pas een paar weken is. Geef hem daar ook de tijd voor. Het gedrag dat hij vertoont als hij iets "fouts" gedaan heeft kan inderdaad komen vanuit een verwachtingspatroon. Je weet niet wat hij heeft meegemaakt (mishandeling?). Maar daar zie ik absoluut geen reden in om een middel als Clomicalm te geven (hoewel ik er geen ervaring mee heb maar het schijnt een zwaar middel te zijn met nare bijwerkingen). Het mag ook alleen gebruikt worden in combinatie met gedragstherapie (staat in de bijsluiter). Maar ik denk dat er (mocht het nodig zijn en zover komen) wel andere/betere middelen zijn voor deze situatie. Dus je gevoel daarin is goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Liesje22 »

Oef, dat is toch al een serieuze opluchting!
Het is niet makkelijk om alle goede info te vinden en alle gedragingen te verklaren.

Konden ze toch maar praten soms he!
Zouden we gelijk weten wat hij allemaal al heeft meegemaakt en hoe hij zich voelt.

Zijn baasje zegt ook dat hij qua angst eigenlijk weinig kan opmerken, buiten dan als hij zijn behoefte ergens heeft gedaan dat niet mag, dat hij dan laag bij de grond weg schiet. Daarbuiten is hij relaxed en ligt hij altijd lekker te knuffelen.

Ik denk dat het qua energie ook wel goed zit tussen hen beide.

Goed te horen dat mijn gevoel toch ook niet mis zit qua AD. Zijn baasje zegt ook dat hij liever geen medicatie wil gebruiken, omdat hij verder gewoon normaal doet. Moest hij nu altijd bang onder bed zitten en niet willen eten en drinken, zou het anders zijn uiteraard, maar dat is allemaal niet van toepassing en willen we ook graag de oorzaak en aanpak elders gaan zoeken.

Denk dat we wel op de goede weg zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door castratenkoor »

Trilstaarten is en vorm van over-enthousiasme. Ik had er hier ook één die dat deed. Heeft niks met wildplassen of sproeien te maken.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen hem kalmeringsmiddelen te geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pleegkat met problemen!

Bericht door Rik »

Hij is gewoon dol op jou :lol: (zie plaatje onder)

Katten praten wel maar in hun eigen taal. Op zich is het niet zo moeilijk om die taal te leren. Het vergt alleen wat oefening. Als je zoekt op kattentaal kun je op internet heel wat vinden. En als je bijvoorbeeld zoekt op cat language bij afbeeldingen dan krijg je ook heel wat schemas te zien met kat-afbeeldingen waar je ook weet door kunt klikken naar de desbetreffende artikelen die bij het plaatje horen.

Afbeelding
Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie