Kat plast sporadisch in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Dukat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2015 13:16

Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Dukat »

Ik heb geprobeerd om een antwoord te vinden zonder een topic te openen maar mijn situatie kan ik niet terugvinden.

Ik heb sinds 4 jaar een kater, gecastreerd. Was zindelijk sinds het begin tot ik een tweede, poes, erbij nam. Sindsdien is er geplas overal. Twee a drie keer per week kan ik weer dweilen. Het frustrerende is dat ik constant de kater betrap. Het kan ook moeilijk anders; ik zie zijn pootafdrukken op het laminaat en niet die van de poes (hij is een enorme maine coon, zij is een veel, veel, veel kleinere maine coon: haar pootjes zijn letterlijk de helft van zijn klauwen).

Ik heb het grit veranderd, bak verplaatst en dat leek te helpen.

Tot we er een kitten bij kregen.

Ik zit nu weer rustig 3 keer per week te dweilen. Het kitten pist af en toe maar dat schijnt te horen. Die grote plast wederom weer door het huis. Gek genoeg op de plek waar voorheen de bak stond, structureel. Hij deponeert ook niet elk plasje daar, gewoon eens in de 2, 3 dagen gaat hij naar dat plekje: ik zie hem namelijk regelmatig naar de bakken gaan.

Misschien zinvol te vertellen:

1: alle bakken hebben een kap (anders word ik gek van de geur)
2: het maakt niet uit of de bak net schoongemaakt is of niet.
3: Het ontstond altijd een week of 2, 3 nadat de nieuwe kat kwam. Ik heb het gevoel dat het de eerste keer stopte bij toeval, niet omdat ik iets bewust gedaan heb.
4: Soms plast hij op een laken of deken of doek. Dat stuk textiel ligt dan op die bewuste plasplek: het ligt 'm dus puur aan die plek en niet aan het materiaal waar hij op plast.

Is dit een medisch of psychisch probleem? Wat is wijsheid?

Dank!
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Michkie »

Vraagje: hoeveel bakken heb je staan? En is de bak groot genoeg voor hem?
Dukat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2015 13:16

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Dukat »

Ik heb nu 3 bakken en de bak was altijd groot genoeg, tot die anderen kwamen.
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Michkie »

Ik ben geen kenner maar ik heb wel van mijn dierenarts te horen gekregen dat de regel bij meerdere katten is "aantal katten + 1" om te zien hoeveel bakken je best hebt staan. Ik heb er zelf 3 en sinds aankomst van mijn laatste katje had ik zelfde probleem en dat is opgelost door:

- bak bij te zetten (nu in totaal 4, niet fijn maar goed!)
- grotere bakken aan te schaffen (ik heb geen Maine Coon maar gewone "straatkatten" maar mijn grootste is wel ECHT groot en waarschijnlijk ging hij soms naast de bak omdat hij niet graag ineengedoken in de bak zat). Ik heb nu bakken van zooplus (nestor XXL ofzo noemden ze)

Je kan trouwens best een goede ontsmettende reiniger gebruiken met wat citrusgeur in. Blijkbaar houden katten niet van citrusgeur en gaan ze dan minder graag op die plek.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt maar bij mij was het zo uiteindelijk in orde gekomen. Hopelijk bij jou dus ook!
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Michkie »

Je kan trouwens wel je dierenarts best eens laten nakijken of het geen medische oorzaak heeft. Ik denk het zelf niet als ik je verhaal zo lees maar better safe than sorry hee ;-)
Dukat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2015 13:16

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Dukat »

Meer bakken ga ik proberen.

Groter dan wat ik heb kan ik niet vinden (en das al groot...). Misschien ga ik er zelf eentje maken (kan nogal goed met hout werken ;) ). het gekke is dat hij de kleinere bak prettiger vindt dan de grootste die ik heb!

Ontsmettende reiniger: werkt voor geen meter. Citrus vinden deze poezels te gek. helaasch. Zo erg dat ze knaagden aan de sier-citroenboom die ik in m'n vensterbank had! Ontsmetten doe ik met alcohol en zout en ik heb een spray die de kristallen in kattenurine neutraliseert. Werkt als een tierelier (na een uurtje ruik je niks meer).

het is dus wel overkomelijk allemaal maar ik heb gewoon geen zin meer in elke dag dweilen.

Ik bedacht me: ik heb sinds kort de slaapkamerdeur permanent dicht. Sinds die dicht is lijkt het probleem te zijn verergerd. ik ga dus die deur maar weer open zetten: hopen dat het probleem in ieder geval verminderd: 3x dweilen in 4 dagen is mij gewoon een trapje te veel.
Michkie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 sep 2015 14:36

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Michkie »

Haha ik snap je volledig... Zeker omdat het helaas niet iets is wat je zomaar even wegveegt en klaar. Ik was het zelf ook zo beu dat ik thuiskwam en onmiddellijk een (vaak halfopgedroogde) plas kon gaan schoonmaken...

Slaapkamerdeur kan er ook mee te maken hebben... Katten zijn gekke wezentjes. Als ik op reis ga letten mijn buren op de katten en dan mogen ze s avonds ook niet buiten. Al ga ik maar weg voor 2 nachten, gegarandeerd is er "uit protest" (zo noem ik het) naast de bak gepiest. Terwijl ze normaal helemaal niet lang buiten gaan en meestal ook gewoon op mijn terras liggen "soezen".

Nouja ik hoop dat het opgelost geraakt :-) veel succes!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast sporadisch in huis

Bericht door Ilone »

Het kan stress plassen zijn. Even laten weten dat hij het er ábsoluut niet mee eens is. Maar hij kan ook een blaasontsteking hebben, wellicht door de stress (van de komst van het nieuwe katje). Dat zou ik eerst uitsluiten door even urine te laten nakijken.

Verder zou je als kattenbak ook gewoon een grote curver opbergbox ofzo kunnen aanschaffen (hoeft uiteraard niet persee van het merk curver maar danweet je wat ik bedoel ;-) )

Bakken reinigen met bleek, bleek vinden ze erg lekker ruiken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie