Poes plast op deurmat na operatie

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
abbeyenginger
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2015 13:46

Poes plast op deurmat na operatie

Bericht door abbeyenginger »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Ellen. Ik ben 20 jaar, woon bij mijn ouders thuis en daar hebben we 2 lieve poesjes (zusjes). Abbey en Ginger. We hebben ze via de kittenopvang. Toen ze een half jaar waren kwamen ze bij ons. We hebben ze toen vrij snel al gesteriliseerd. In het begin poepte Abbey weleens naast de kattenbak. We hebben toen nog een bak aangeschaft en sindsdien eigenlijk nooit meer problemen gehad.

Maar nu zijn we een paar jaar verder. De dames zijn inmiddels ongeveer 3 jaar en een paar weken terug merkten we dat Abbey na het plassen steeds lang in de plashouding bleef staan, en ook vaak in de tuin probeerde te plassen maar dan kwam er niks uit. Ze is toen ook op de mat bij de voordeur gaan plassen en we zagen wat bloed. De dierenarts dacht blaasontsteking dus ze kreeg antibiotica maar dat hielp niet. Weer terug gegaan, echo laten maken, bleek ze allemaal blaasgruis te hebben en een steen van 1cm in haar blaas. Ze is hier vorige week donderdag aan geopereerd. Werd vrij snel weer de oude. Spelen met haar zusje, vogeltjes spotten in de tuin, rennen, dollen en knuffelen. Alleen er is één probleem; ze plast weliswaar geen bloed meer maar ze plast nog steeds op de mat bij de voordeur.

Eerst dachten we dat het misschien aan de mat lag omdat het een kokosmat was en misschien vond ze die geur niet fijn, maar bij de nieuwe mat doet ze het ook. We hebben al daar een kattenbak neergezet maar dan doet ze het erop en nog steeds er naast op de mat. Het probleem is dat ze het vaak doet als we het niet zien, dus we hebben haar nog niet op de bak kunnen zetten als ze het doet.

Weet iemand hoe dit komt en wat we nog meer zouden kunnen doen om haar te leren weer op de bak te plassen? Het stinkt enorm in huis en we zijn al 2 dure matten en een vernaggelde betonvloer verder en mijn vader zegt dat het niet heel lang zo door kan gaan...

Ik kreeg een tip van een vriendin om als ze het doet haar door haar eigen plas te sleuren? Klinkt best katonvriendelijk maar als het helpt waarom niet... Alleen heb ik haar nog niet op heterdaad betrapt. Zou het helpen om de mat weg te halen? En gewoon helemaal geen mat neer te leggen? Of om de mat in de druppelen met mandarijnsap (daar heeft ze echt een heeeekel aan).

Bedankt voor het lezen!

Groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes plast op deurmat na operatie

Bericht door Dinky »

Als ik het goed begrijp zit de geur dus ook al in het beton? Weet niet of urine off spray dan nog iets kan doen maar je kan het altijd proberen. Zolang de geur er nog zit is het altijd verleidelijk om er opnieuw te plassen.

Daarnaast zie ik niets staan over controle of het niet (opnieuw) blaasontsteking is. Is hier na de operatie nog een controle op geweest? Gruis en ontsteking gaan vaak samen omdat het gruis de blaaswand irriteert.
Heb hier recent meegemaakt dat er door operatie stress ontstond waardoor er een blaasontsteking ontstond. Blaasontsteking zorgt voor pijn bij het plassen maar hoeft niet gepaard te gaan met zichtbaar bloed (wanneer bloed zichtbaar is dan zit er al redelijk wat bloed in urine is mij vertelt door da). Ook zou er nieuw gruis kunnen zijn ontstaan dat al wel voor irritatie zorgt maar nog niet voor bloed in de urine. Is niet te zien in de urine met het blote oog.
Mocht er dus geen controle zijn geweest van de urine dan zou dat mijn eerste stap zijn bij hernieuwde plasproblemen ;-)

Ik heb overigens nog nooit gelezen dat een kat door de urine sleuren heeft geholpen. Wel is het enorm treiteren van de kat (hebben nog sterkere neus dan wij hebben en jij wilt toch ook niet in je eigen urinelucht rondlopen?) wat stress veroorzaakt met mogelijk nieuwe blaasproblemen tot gevolg!

Voor een overzicht van veel voorkomende blaasproblemen kan je hier kijken: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes plast op deurmat na operatie

Bericht door Adriana »

hiermee krijg je de geur uit het beton
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ding/19676
en een kat door urine sleuren is een slecht advies. dat doet je vriendin bij kleine nog niet zindelijke kinderen hoop ik ook niet...

de kattenbakregel is één bak meer dan het totaal aantal katen en bij voorkeur op verschillende plaatsen. sommige katten poepen en plassen achter elkaar en willen dat niet op dezelfde bak doen en sommige katten willen een lege bak en gebruiken geen gebruikte bak.
en het hoeft geen officiële kattenbak te zijn, hobbykrat oid mag ook. het is wel belangrijk dat de bakken goed schoongemaakt en schoongehouden worden. wij trekken het toilet na gebruik ook door toch..? .

waarom is die betonvloer vernaggeld? als het met beaphar niet weg gaat, dan kun je ook een biotex vloeibaar sopje even laten intrekken en naspoelen.

en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
abbeyenginger
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2015 13:46

Re: Poes plast op deurmat na operatie

Bericht door abbeyenginger »

Bedankt voor de reacties :)

We hebben de Urine Spray off gehaald. Hopen dat het gaat helpen. Wel duur spul zeg...
Mijn moeder heeft vandaag gebeld met de dierenarts. Die zegt dat als het volgende week nog steeds zo is dat ze dan een hele week terug moet naar de dierenarts voor onderzoek. Dan blijft ze een week daar om de 'cyclus' zoals ze het noemt, te doorbreken. De dierenarts zegt dat katten soms dan ineens wel weer op de bak gaan plassen als ze even weg zijn geweest. Dat van die extra kattenbak las ik gister. We hadden er twee maar nu hebben we er drie. We maken ze sowieso 2 keer per dag schoon altijd en als we zien of ruiken dat er een kat net heeft gepoept halen we het gelijk weg. Ginger gebruikt nu netjes alle 3 de kattenbakken (die we overigens op verschillende verdiepingen hebben neergezet) en Abbey nog steeds de betonvloer bij de voordeur haha.

Dat sleuren door de urine heb ik ook niet gedaan, vond het ook vreemd klinken maar ik dacht ik vraag het maar misschien is het wel wat.

Het beton zit echt onder een hele sterke geur. We hebben met biotex geprobeerd het weg te halen maar je ruikt het nog steeds en er zitten grote kringen in. Bedankt voor de link Adriana!

Op internet las ik dat azijn en aluminiumfolie kunnen helpen. We hebben azijn op de vloer gedaan en de plek van de mat helemaal ingepakt in aluminiumfolie. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Ellen
Plaats reactie