langs de bak gepiest

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

langs de bak gepiest

Bericht door enith »

een van onze poezels heeft sinds een paar dagen geplast in een hoekje van de keuken.
we hebben het idee dat dit in de tijd word gedaan dat wij van 8 tot 10 tv kijken maar als ik dit dan op doe met keukenrol en er aan ruik,ruikt het naar niks.niet eens een plas geur.
hoe kan je dit het beste schoon maken zodat hij/zij niet meer in dit hoekje terug komt?
gr enith
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: langs de bak gepiest

Bericht door castratenkoor »

Hoeveel bakken heb je staan? Regel is aantal katten plus 1. In geval van 3 katten zou je 4 bakken kunnen (niet moeten) nemen. Katten plassen vaak graag in de ene bak en poepen in de andere. Je zou oook een een ander soort bak proberen. Ik heb hier 3 gewone kattenbakken met kap, 3 hoge opbergbakken van Blokker en een speciebak. Hier geven ze duidelijk de voorkeur aan de speciebak. Daarna dwe hoge opgerbakken. In de officiële kattenbakken wordt zelden iets gedaan, daar kijk ik zo eens per week in en meestal zit er dan niks in.

Het opruimen van wildplassen kun je het beste niet met chloor doen, dat stimuleert namelijk daar weer te gaan zitten. Kun je in dat hoekje misschien (tijdelijk) een kattenbak zetten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: langs de bak gepiest

Bericht door enith »

nee want dit hoekje is net tussen de deur naar het halletje en mijn keuken,eigenlijk een plekje van 30 bij 30cm.
gr enith
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: langs de bak gepiest

Bericht door Nantastic Coontastic »

Ik zou sowieso eerst uitsluiten of er niet iets medisch aan de hand is, denk daarbij aan een blaasontsteking. Dus een bezoekje dierenarts om dat in ieder geval uit te sluiten, van daaruit kun je dan verder kijken. Het schoonmaken kun je doen met azijn, daar zijn katten niet zo dol op en je kunt dan wellicht iets op die plek zetten zodat het iets moeilijker wordt om er te gaan plassen? Daarnaast kijken naar het gedrag van je poes, is er misschien spraken van stress? De hoeveelheid kattenbakken en hoe vaak deze leeg geschept worden speelt ook een rol.. De regel is inderdaad 1 kattenbak per kat + 1 extra maar ik moet bekennen dat ik dit hier ook niet heb. We hebben wel meerdere bakken maar zeker niet 1 per kat, maar dit is hier ook nog niet nodig geweest. Moet wel zeggen dat ze hier zelden lang alleen zijn en de kattenbakken dus meerdere keren per dag worden nagekeken en poep er al nooit lang in ligt.
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: langs de bak gepiest

Bericht door enith »

ik heb de kattenbak toch op de plek gezet waar ik het plasje had gevonden en nu niks meer gevonden.
gr enith
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: langs de bak gepiest

Bericht door castratenkoor »

Soms is dat inderdaad DE oplossing, als ze per sé ergens willen plassen. dat had ik hier voor de achterdeur. Loslopende buurtkat pieste aan de buitenkant tegen mijn deur. En mijn katten gaven vrolijk "tegengas" aan de binnenkant. Ik heb een open opbergbak met 5 cm grit pal voor de achterdeur staan en wildplassen gebeurt nooit meer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: langs de bak gepiest

Bericht door enith »

castratenkoor,mag ik je wat vragen.ik ben een beetje aan het dubben over hoe vaak de kattenbak verschonen.heb nu voorgenomen de bak iedere dag leeg te kieperen en er 4 scheppen grit in te doen,heb dit net gewogen en dat komt op bijna 1800 gram grit.wat dus betekend dat ik per maand 50 liter grit moet kopen,is dit veel of niet?
er gaan wel 3 poezels op 1 bak en wil niet dat dit gaat stinken.
gr enith
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: langs de bak gepiest

Bericht door Dinky »

Wat voor grit gebruik je?
Ik zelf gebruik klontvormend grit waardoor plasjes mooie klonten vormen die ik er zo uit kan scheppen. Ik schep de poep en plasjes er dagelijks uit maar het grootste deel van het grit blijft dan dus in de bak en vul ik indien nodig bij. Ik gooi dan dus niet de complete bak leeg ;-)
Ik betaal dan wel 15 euro voor een zak van 15 kilo maar daar doe ik (met 1 poes) dan ook maanden mee.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: langs de bak gepiest

Bericht door enith »

wij gebruiken ook klontervormend grit maar ik heb het idee dat als je die niet leeg gooit na 1 dag het toch gaat ruiken,vandaar dat we dit nu zo doen.daarvoor deden we iets meer in de bak,2x per dag uitscheppen en eventueel wat bijvullen.
gr enith
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: langs de bak gepiest

Bericht door Dinky »

Ik ruik de kattenbak hier alleen maar als er net op gepoept is (en het dan dus nog 'nadampt') en dan nog alleen wanneer ik naast de bak sta.
Of bij jou worden de geurtjes niet geëlimineerd door het grit of de poep stinkt bij jou heel erg (wat een teken kan zijn van verkeerde voeding).
Zelf gebruik ik dit grit: https://www.petsplace.nl/kat/kattenbak/ ... g~M-180886
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: langs de bak gepiest

Bericht door Rik »

Ik gebruik Biokat classic 20 kg. (iets van 11 euro bij de boerenbond) Ik hoef ook alleen maar de klonten eruit te scheppen. Dan pak je echt alles mee. Geen grit dat achterblijft dat nog kan ruiken. Je moet je wel realiseren dat je genoeg in de bak moet doen. Als je er maar een klein laagje in doet dan raakt de plas makkelijker door de korrels heen en raakt het de onderkant van de bak. Als dat gebeurd moet je de bak elke keer helemaal schoonmaken. Ik zorg altijd voor een behoorlijke laag zodat dat niet gebeurd (de klonten zijn dan rond en echt makkelijk eruit te scheppen). Na het uitscheppen van de grote klonten weer wat bijvullen en klaar. Dus... als je te zuinig bent met het vullen van de bak zul je vanzelf merken dat je teveel nodig hebt omdat je hem elke keer helemaal moet verschonen.

Overigens met 3 katten zou ik minimaal 2x verschonen (maar dan dus alleen gewoon uitscheppen). 1x lijkt me wat weinig (zeker als je maar 1 bak hebt). Ikzelf hoef het meestal maar 1x te doen per dag (met één poes) maar als ik zie dat er teveel in ligt doe ik het een keer extra.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
enith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:44

Re: langs de bak gepiest

Bericht door enith »

ik denk meer dat ik een zeikerd ben en bang ben al gelijk wat te ruiken,hier ruik je de poep ook alleen als ze net op de bak hebben gepoept,al is er wel 1tje die de poepies niet onder graaft.wij gebruiken jumbo merk klonterend en nu heb ik ook de tompoes foetsieba in huis gehaald.ik doe nu een flinke laag in de bak,en ben van plan die na 4 dagen te vernieuwen,heb het zelfs maar op de kalender gezet voor de planning.en natuurlijk niet gelijk zo mauwen dat ik wat ruik.
gr enith
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: langs de bak gepiest

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 bakken op 6 katten en tweemaal daags ga ik alle bakken langs om poep en plas eruit te vissen. De grote bak in de keuken haal ik alles direct uit wat er gedaan wordt.

Als je 1 bak hebt voor 3 katten zou ik zeker 4 x daags controleren en alle poep en plas eruit vissen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie