Onzindelijke kitten?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Hoi allemaal!

Zojuist heb ik me voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, dus mocht je denken "wie is dat ineens?", kijk dan vooral even naar mijn vorige post.

Het verhaal dat ik hier ga posten, heb ik reeds elders gepost. Omdat ik maar niet genoeg tips kan krijgen, hoop ik dat iemand voor mij dé oplossing heeft om dit vervelende probleem op te lossen. Hier mijn verhaal:

Eén van de redenen dat ik heb besloten me te registreren (buiten de ogenschijnlijke gezelligheid), is dat ik een probleempje heb met mijn kitten. Ik zal het verhaal zo gedetailleerd mogelijk uitleggen, ik hoop dat er iemand is die de moeite zou willen nemen dit te lezen. Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Mijn katertje Pip is vandaag precies 16 weken en plast met grote regelmaat in de buurt van mijn voordeur. Ja, het is echt plassen en geen sproeien. Nu is hij nog klein en ruikt het nog niet echt, toch vind ik het erg vervelend. Als ik thuis ben, of hem in het oog heb, doet hij dit veel minder, zo lijkt. Als ik hem betrap op het gaan zitten om te plassen, pak ik hem meteen op en zet ik hem op de bak. Vaak plast hij ook wél gewoon op de bak. Poepen doet hij nooit naast de bak. De kattenbak schep ik tweemaaldaags leeg en ik heb al verschillende soorten kattenbakvulling geprobeerd. De kattenbak is groot genoeg, schoon genoeg en er ligt momenteel geurloze Tigerino klonterende kattenbakvulling in. Het leek even goed te gaan met deze vulling dus houd ik hem maar aan en gok ik dat het toch niet daar aan ligt. Tevens plaste hij in het nestje al (als enige) buiten de bak, wat uiteindelijk de reden was dat ik hem met 8,5 week al mee 'moest' nemen. Wel 'ken' ik hem al vanaf zijn geboorte, daar het nestje zich bij mijn moeder thuis bevond.

De woonsituatie:
Ik woon in een studentencomplex, heb een eigen appartement van ongeveer 32m2. Hoewel de badkamer tussen de keuken/woonkamer en slaapkamer in zit, zijn dit geen aparte ruimtes. Hij mag overal komen, ook op het balkonnetje, maar is een binnenkat. Er zijn geen soortgenoten aanwezig in mijn huis, in het nestje was hij ook echt een 'loner' dus dat gaat prima. Zijn voer- en waterbakje staan bij de voordeur. De kattenbak staan op het gangetje van de keuken/woonkamer naar de slaapkamer, ongeveer 4 meter verderop en ruikt niet in huis. Ik heb vriendinnen die in hetzelfde complex wonen met precies dezelfde indeling van het huis, zij hebben de kattenbak dichter in de buurt van het eten en drinken. (Omdat het niet echt chill is een kattenbak naast je bed te zetten.) Soms plast Pip ook gewoon naast zijn eet/drink-bakjes, die staan dus bij de voordeur.

Reeds geprobeerd:
- Aluminiumfolie neerleggen
- Urine Off "spray"
- Groene zeep
- Bleekmiddel (later las ik dat dit juist niet moest, vervolgens de andere dingen geprobeerd)
- Belonen na plassen op de bak
- Kattenbak vaker helemaal schoonmaken
- Verschillende soorten vulling
- De deurmat weggedaan
- Naar de dierenarts geweest

Bezoekje aan de dierenarts
Ongeveer drie weken geleden heeft Pip me de hele nacht wakker gehouden, miauwen, verstoppen, et cetera. Ik was er niet gerust op en dat samen met het feit dat ie veel dronk en buiten de bak plaste, was voor de dierenarts ook reden me meteen langs te laten komen. Eenmaal daar aangekomen met mijn kleine hummel, bleek hij hoge koorts te hebben en een blaasontsteking. Tevens raadde zij me aan meteen zijn bloed te laten testen, omdat het vele drinken en plassen zou kunnen duiden op een eventueel aangeboren nierafwijking. Gelukkig bleek uit de uitslag dat dit niet aan de orde was. Ik heb hem toen een tiendaagse antibioticakuur gegeven, en daarna heeft hij ongeveer een week niet bij de voordeur geplast, niet dat ik heb gezien of gemerkt in elk geval. Sinds drie dagen is het echter weer feest!

Pip naar een ander huisje doen, is voor mij écht geen optie. Het is echt m'n maatje en de liefste, rustigste kitten die ik ooit heb meegemaakt. Ik ben alleen echt op zoek naar de gouden tip om te zorgen dat dit niet blijft gebeuren. Hem 'opsluiten' in een aparte ruimte is geen optie daar ik dus geen aparte ruimte heb (ja, de badkamer, maar die deur staat 's nachts altijd open en die ruimte is wel heeeel klein). Ik heb veel tips van fora reeds opgevolgd maar de tip die het verholpen heeft, zat er helaas nog niet tussen.

Nogmaals, alvast ontzettend bedankt voor degene die de moeite heeft genomen dit hele verhaal te lezen en me tips te geven!

Liefs,

Janet. thnx

Afbeelding en natuurlijk van Pip.. ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Rik »

Hi Janet & Pip, welkom op het forum.

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met buiten de bak plassen (behalve toen mijn poes wat ouder was op een nat geworden deurmat). Maar zou het dan toch weer blaasontsteking kunnen zijn bij Pip? Je hebt volgens mij een redelijk compleet lijstje met wat je al gedaan hebt. Wel mis ik wat je Pip momenteel te eten geeft (merk en soort). (Ik weet echter niet of dat veel uitmaakt bij kittens.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Hoi Rik, wat fijn dat je zo laat nog zin hebt zo'n lang verhaal te lezen, ondanks hier zelf geen ervaring mee te hebben. Wat ik ben vergeten te vermelden, is dat ik Pip's urine nadat hij weer begon te plassen opnieuw heb laten controleren. Zijn urine was oké en dus is een medische oorzaak uitgesloten. Pip krijgt verschillende soorten kitten brokjes, maar voornamelijk Royal Canin Kitten. Afhankelijk van de dikte van mijn portemonnee, kan dit ook wel eens kittenvoer van Jumbo eigen merk of Whiskas zijn. ;-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Ms Maaike »

Hoi Janet, zou het kunnen zijn dat er aan de andere kant van de deur gesproeid/geplast wordt door een buurtkat? Ik ben een soortgelijke situatie wel eens tegen gekomen en dan was een sproeiende buurtkat de oorzaak. Azijn/biotex helpt overigens ook goed om de urine echt weg te krijgen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door castratenkoor »

Bij mij werd er aan de buitenkant tegen de achterdeur geplast door een loslopende buurtkat. Mijn katten gaven "tegengas" aan de binnenkant. Hier was de oplossing een hoge bak met grit voor de achterdeur zetten.
Misschien niet handig, maar wel DE oplossing. Er is nooit meer wild-geplast.

Ook de blaasontsteking kan meespelen bij jouw Pip. Hij heeft een ontstekings-gevoelige blaas. Wat voor brokken geef je? Misschien is daar nog iets te verbeteren? Graanvrij is voor Pip een goed idee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Rik »

Vandaar dat ik toch nog even blaasontsteking aankaartte. Is een gevoelige blaas goed te behandelen met voer??? En als het uiteindelijk echt weer blaasontsteking is, is een AB-kuur dan de enige oplossing?? Ik begrijp hieruit dat een bacteriële infectie n.l. maar zelden de oorzaak is van blaasontsteking. Maar als het inderdaad een overgevoelige blaas t.a.v. ontsteking dan is juiste voeding wel aan te bevelen. Je zou even kunnen informeren bij de DA wat die zegt over de mogelijkheid van terugkerende blaasontsteking.
Het geven van antibiotica is dus lang niet altijd zinvol bij een blaasontsteking. Bij de verdenking op een bacteriële blaasontsteking dient urine van de kat gekweekt te worden om te bepalen welke bacteriën in de blaas aanwezig zijn en voor welk antibioticum zij gevoelig zijn.
Als ze de urine dus niet op kweek gezet hebben is de juiste AB een "gok" geweest. Misschien dus toch een bacteriële infectie die met "verkeerde AB" behandeld is??

Als het op de voormat zelf is (zoals bij mijn poes, toen die een keer nat was) kan het ook heel snel een gewoonte worden. Een bak op die plaats is dan inderdaad een goed idee. Dit hoeft overigens niet permanent te zijn (als je daar bang voor bent). Ik heb een tijd lang een oud stuk vloerbedekking gehad als voormat (omdat ze op een kokusmat elke keer weer ging zitten, ook op een nieuwe) en het oude stuk vloerbedekking heb ik één keer hoeven te vervangen. Uiteindelijk kon ik er weer een zwarte kokusmat neerleggen.

Ps. Heb je de bloeduitslag op papier meegekregen? Zo niet, dan toch even een uitdraai vragen (je hebt ervoor betaald en dat draait de assistent zo zonder problemen voor je uit). Ondanks het feit dat het goed is, is een "basline" voor bloedwaarde altijd handig te hebben voor de toekomst. Eigenlijk alles (facturen, uitslagen e.d.) is handig om ook in een eigen "dossier" te bewaren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door castratenkoor »

Kan ook protestgedrag zijn overigens, misschien verveelt Pip zich? Misschien toch aan een tweede kitten denken?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Ms Maaike schreef:Hoi Janet, zou het kunnen zijn dat er aan de andere kant van de deur gesproeid/geplast wordt door een buurtkat? Ik ben een soortgelijke situatie wel eens tegen gekomen en dan was een sproeiende buurtkat de oorzaak. Azijn/biotex helpt overigens ook goed om de urine echt weg te krijgen.
Hoi Maaike,

Nee, het kan niet zo zijn dat er aan de andere kant van de deur wordt geplast. Ik woon op 4 hoog en er wonen hier geen andere katten. De ondergrond van de galerij is een soort rooster waar katten niet kunnen lopen, tevens zijn alle katten die hier zijn binnenkatten. Er is namelijk geen optie tot kattenluik o.i.d., dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

castratenkoor schreef:Kan ook protestgedrag zijn overigens, misschien verveelt Pip zich? Misschien toch aan een tweede kitten denken?
Helaas is het nemen van een tweede kitten geen optie in verband met de ruimte. Ik moet ook wel zeggen dat Pip in het nestje ook geen oog had voor zijn zusjes. Die hingen letterlijk in de gordijnen en hij lag voornamelijk te pitten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Cari »

Ik krijg toch het veroeden dat je met een medisch probleem te maken hebt. Het feit dat hij zo extreem rustig is, geeft hierbij ook te denken. Een compleet bloedonderzoek misschien?
Tot je meer weet, zou ik ook de bak gewoon voor de deur zetten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Dank je Cari! Dat complete bloedonderzoek is dus al gebeurd en alle waarden waren normaal. Ik was wel 200 euro lichter na dat eerste bezoekje, maar in elk geval blij dat het "slechts" een blaasontsteking was en dit verholpen zou worden. Hij miauwt niet meer in elk geval. Dat extreem rustig zijn, is veel minder sinds de blaasontsteking. Hij slaapt nu niet meer zoveel en maakt veel gebruik van zijn speelgoed. Daarbij speel ik ook veel meer met hem en is hij veel actiever. Het heeft hem dus absoluut wel iets goeds gedaan.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Cari »

Dan denk ik dat hij even "genezen" was en het probleem nu weer terug is. Je kan er geen antibioticum in blijven pompen, dus moet er toch een andere oplossing komen. Met voer of supplementen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Hij is nog steeds wel zo actief als ie was toen ie net van de kuur af was, alleen dat plassen is dus teruggekomen. Toen hij echt zo ziek was, verstopte hij zich constant en was hij pijnlijk aan het miauwen, dat is dus niet aan de orde. Ik denk dat ik anders misschien naar een andere DA moet... Deze gaf me voornamelijk aan me geen zorgen te moeten maken en kon niet eens zien of het een jongetje of meisje was, terwijl ik al vrij lang wist en zag dat het een jochie was. Ook gaf ik daar aan te denken aan vroegcastratie, maar zij gaf aan dat ik gewoon moest wachten tot ie volgroeid was.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Cari »

Een andere da lijkt me een goed plan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Pippestein
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2015 01:01
Locatie: Amsterdam

Re: Onzindelijke kitten?

Bericht door Pippestein »

Ik dacht; laat ik jullie even een update geven voor wie dat willen! Sinds ik de bak verplaatst heb en de vloer helemaal schoon heb gemaakt met Dettol heeft Pip niet meer 'wild' geplast!
Plaats reactie