Kittens niet meer zindelijk

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Kittens niet meer zindelijk

Bericht door Sjoukje »

Hallo,

Ik heb 4 kittens van het asiel in huis. Ze zijn nu 8 weken en sinds 2 dagen is de moeder bij hen vandaan gehaald omdat het niet zo goed met maar ging.
Sinds gisteren merk ik dat de kittens niet meer op de bak gaan, maar andere plekjes zoeken. Ze miauwen regelmatig even, wat ik opvatte als "moeder zoeken" en ik gaf hen dan altijd even wat aandacht. Maar ik twijfel nu of ze daarmee niet aangeven dat ze eigenlijk op de bak moeten. Ik heb ze dus nu een paar keer op de bak gezet en soms doen ze dan inderdaad daar wel even hun behoefte.
Volgens mij heeft het weinig te maken met het markeren van het territorium of zo, maar dat ze op 1 of andere manier even de weg kwijt zijn sinds moeder weg is.

Hebben jullie adviezen? Zou het voldoende zijn in dit geval om de kittens om de paar uur even op de bak te zetten totdat ze het zelf weer beter begrijpen?

Groetjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door Cari »

Wat denk ik goed zou helpen is wat ontlasting of urine van de moederpoes in de bak doen, maar ik weet niet of je daar nu aan kan komen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door mittenslief »

hoeveel bakken heb je staan....met die kleintjes is 1 bak niet genoeg...ik heb altijd minstens 5 bakjes staan zodat ze in elke hoek snel hun behoefte kunnen doen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door Sjoukje »

Ik heb 1 grote bak staan die ik dagelijks (of vaker per dag) bijhoud, toen moeder er nog bij was is dit nooit een probleem. Ik heb nog een kleine kattenbak, dus die kan ik nog ergens anders neerzetten.
zal het eens proberen!
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik had dan 1 kitten, zonder moeder. Ik zag aan hem wanneer het tijd was om op de bak te gaan zeg maar. Dan pakte ik hem snel op en zette hem er op. Na een paar dagen is het lampje aan gegaan en ging het niet meer mis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door castratenkoor »

Hier met Teske ook zo, die was 6 weken toen hij kwam en die had ook niet het benul naar de bak te gaan. Hij stond dan in de keuken te gillen. Ik heb hem een paar dagen steeds op de bak gezet en toen begon het kwartje te vallen en ging hij gewoon zelf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sjoukje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 dec 2014 17:32

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door Sjoukje »

Ik zet ze inmiddels ook op de bak zodra ze piepen of als ik zie dat ze het kontje laten zakken, maar met 4 kittens zie ik het helaas niet altijd en het is dan maar gissen wie het boosdoenertje is. Ik dacht even dat het over was, maar ik vond vanavond toch weer een dropje op het tapijt helaas....
Ik vind het gewoon zo raar dat ze het zo plotseling zijn verleerd. Voor moeder weg ging heb ik nooit problemen gehad met de zindelijkheid van deze 4 en de bak en de rest van de kamer is exact hetzelfde gebleven sindsdien....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens niet meer zindelijk

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zoals Mittenslief adviseert meer bakjes neerzetten, stuk of 5. Hoeft geen dure kattenbak te zijn, goedkoop afwasbakje bij de Blokker van een euro. En dan steeds neerzetten op de plek waar je een plasje vindt.

Het is wel belangrijk dat je hier veel tijd in steekt want wildplassen wordt al heel snel een slecht gewoonte. En hoe langer dat doorgaat hoe moeilijker je het nog afleert.
En onzindelijke katjes zijn moeilijk plaatsbaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie