Kitten plast op de bank

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Kitten plast op de bank

Bericht door Evandoorn »

Hallo,

Ik heb 3 geweldige katten (2 van 6,5 europese korthaar, 1 van 18,5 week Bengaal).
We hebben de bengaal nu een kleine 8 weken in huis. Sinds een week of 3 plast ze zowel op de bak als op de bank.
We hebben het volgende geprobeerd:
1. azijn op de beplaste plekken --> hielp niet blijft plassen
2. Urine-off (ecodor) erop --> wederom geen effect
3. Catnip --> na 5 minuten was het weer raak
4. Alluminiumfolie --> vind ze te leuk om mee te spelen en plast daarna weer
5. Alle katten op de gang en alleen bij de bank laten zodra ik of mijn vriend erbij zijn.
6. Vandaag blaasinfectie/gruis laten testen bij dierenarts --> Negatief

De kitten laten wij niet steriliseren omdat er wensen zijn voor nestjes. (Hierover graag geen opmerkingen)

Heeft iemand tips wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? En eventueel ook om de geur uit de bank te krijgen. De urine-off helpt hier helaas niet echt mee.

groetjes EvanDoorn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
castreren zou denk ik wel helpen.
hoeveel kattenbakken hebben jullie staan?

even vernevelen met bijvoobeeld Beaphar en de geur voor mensen is met een half uur verdwenen,
weet niet of dat ook voor katzels met een veel betere reuk geldt.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ding/19676
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Evandoorn »

Wij hebben nu nog 1 bak staan en er komt een tweede bij.

Dat er maar 1 bak staat heeft de volgende reden:
Bij mijn moeder thuis hadden wij 2 bakken bij 3 katten en dit ging perfect. Wij zijn inmiddels verhuisd en hebben er een kitten bij gekregen en krijg aankomende dinsdag de tweede bak vanuit mijn moeder (waar nu nog maar 1 kat zit).

Wij willen het heel erg graag oplossen zonder sterilisatie. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar dit is onze wen.

Beaphar is bij mij niet bekend, waar zou ik dit kunnen krijgen?

groetjes EvanDoorn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Adriana »

één bak voor drie katten??
de regel en aanbeveling is 1 bak meer dan het aantal katten en op verschillende plaatsen.

bv bij Zooplus dus
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Evandoorn »

Dankjewel! Ik ga hem eens opzoeken!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door castratenkoor »

Je wilt geen opmerkingen over de toekomstige nestjes. Toch wil ik je wijzen op het feit dat dit plassen op de bank nog maar het begin is van de problemen. Als straks de hormonen meespelen zal het probleem wildplassen nog veel groter worden. Vanaf ongeveer 6 maanden zal ze achter elkaar, met maar korte tussenpozen, krols worden. En die krolsheden zijn echt slopend voor een poezenlijfje. Grote kans dat ze alles vol gaat plassen in huis.

We hebben eerder iemand met een open Bengaal op het forum gehad die het kitten met 9 maanden liet dekken. Wat natuurlijk veel te jong is. Beter is wachten tot ze is uitgegroeid en zorgen dat ze ook de kans krijgt echt kitten te zijn. Maar ja dan zijn de krolsheden tenminste even weg. De gezondheid van de kat wordt daarmee wel opgeofferd. Het belang van fokken komt zo voor het belang van de poes.

Je kitten is van een ras wat veel beweging en uitdaging nodig heeft. Jouw kitten groeit op zonder kitten-maatje. Het plasgedrag kan komen van verveling en frustratie en gebrek aan uitdaging.
Heb je wel een buitenren voor ze? Hebben ze wel genoeg kamers in huis ter beschikking? Genoeg klimgelegenheid, spannend speelgoed? Plankjes langs de muren om ze meer in de hoogte te laten kunnen? Ze opsluiten in de gang maakt de frustratie van het kitten alleen maar groter.

Als je dan van je nestje een kitten gaat houden, heb je grote kans dat moeders haar kind van 4-5 maanden ineens niet meer accepteert en de tent uit mept.
En dan begint je wild-plas-probleem weer opnieuw, je nieuwe kitten komt ook weer niet aan genoeg uitdaging (of je moet er twee houden - maar ook dan kans dat moeders ze niet meer in huis duldt na een maand of 5).

Wat ik hiermee wil aangeven is - denk goed na voor je gaat fokken want er kleven heel veel nadelen aan. Ik zou als ik jou was dan ook aanmelden bij een fokkersforum om deze dingen te bespreken.
Dit forum is eigenlijk anti-katten-vermeerderen. Je eist van ons meedenken over het opruimen van urine - zonder dat we wat mogen zeggen over je fokplannen.
Maar dat is dweilen met de kraan open. De kern van het probleem is veel groter. Het is de prijs die je moet betalen voor je vermeerderplannen. Allemaal kunststof meubels dan maar?

Je hebt het over nestjes. Wat doe je met moederpoes tussen de nestjes? 2 nesten per 3 jaar is gezond fokken. Maar dan zit je met een alsmaar krolse wild-plassende poes.........
De pil is ook geen goed idee, krijgt ze 90% meer kans op kanker van.
Kortom, problematiek waar je je nu al volop mee bezig moet houden. Dus kontakt met andere fokkers, is onmisbaar.

En voor nu zou ik minstens 4 kattenbakken neerzetten, eentje liefst pal voor de bank waar ze op plast.
Probeer ook eens een groot hoog exemplaar, b.v. een speciebak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Dinky »

1 kattenbak met 3 katten kan goed gaan inderdaad maar de basisregel voor aantal kattenbakken is aantal katten + 1 dus in jouw geval 4 kattenbakken.
Bovendien vraag ik mij af of zo'n jonge bengaal wel aan zijn trekken komt met twee katten van 6,5 met een veel lager energielevel?

Wildplassen heeft een medische oorzaak (gruis/blaasontsteking bijvoorbeeld waar je al op hebt getest) of het is een vorm van protest. Het is dus zaak om uit te vinden waar het protest voor is en dat zou in mijn ogen best eens verveling of te weinig kattenbakken kunnen zijn ;)

Over fokken: Heb jij je al heel goed ingelezen in de kosten die daarbij komen kijken? En wat Dinie al aanhaalt nagedacht over het krols zijn? Er zijn mensen die al gek worden wanneer een poes 1 keer krols is omdat ze dan alles bij elkaar schreeuwt, jij moet je voorbereiden op meerdere krolsheden aangezien je een nestje wilt. Zijn slechts aantal aandachtspunten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evandoorn
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2013 17:58

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door Evandoorn »

Ik heb nu een tijdelijke oplossing met 2 bakken kunnen creeren en vanavond komt er een 3e bij.
als ze momenteel in de gang zitten hebben ze beschikking over de beneden gang, de overloop, het kantoor en de badkamer. Dus ruimte hebben ze wel. een van de 2 oudere katten ligt lekker rustig op haar plekje en vind dat wel prima, de andere is vaak druk aan het spelen met haar rondrennen, spelen, elkaar pesten en zodra ze moe zijn ook lekker bij mekaar liggen. We hebben een grote krabpaal staan waar ze geregeld in klimt en speelt met de speeltjes die erin hangen. Daarnaast probeer ik haar iedere dag toch lekker actief te houden (of eerder moe te maken) met mijn paardrijzweep waar ze helemaal verzot op is.

Ik heb het met de dierenarts over de krolsheid gehad. Momenteel schreeuwt ze de boel ook al bij elkaar zonder krolsheid maar dat maakt mij niet zo veel uit. Ik kan wel tegen een stootje. De planning is dat ze pas gedekt zou worden over ruim een jaar. Dus dan zou ze ongeveer 1,5 zijn. Eerder vind ik zelf niet goed omdat ze dan nog gewoon te jong is en wellicht nog niet volgroeid. Dat staat bij mij wel op de eerste plaats.

Dat fokkersforum vind ik absoluut een goed idee voor tips en opmerkingen! waar zou ik die kunnen vinden?

Met aantal nestjes ga ik pas kijken als ze haar eerste heeft gehad. Mocht het zo zijn dat ze het als moeder niet goed doet, zal ik denk ik niet zo snel nog een nestje doen. Voor haar niet en voor ons niet. Wil natuurlijk ook geen verkeerd "moedergedrag" overgeven naar een nestje. Ik hoef ook niet te fokken omdat ik er geld mee wil verdienen, maar juist omdat ik heel graag een keertje een nestje wil van een prachtige kitten die wij hebben.

Toch heel erg bedankt voor de tips die jullie geven! Heb helaas meegemaakt op een ander forum dat er behoorlijk agressief werd gereageerd en stel het daarom enorm op prijs dat dat hier niet gebeurd!

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten plast op de bank

Bericht door castratenkoor »

Fijn te horen dat je haar niet veel te jong al laat dekken.

Als je bij Google de zoekwoorden - fokken - forum - Bengaal intypt heb je genoeg info denk ik.
Lijkt me voor jou belangrijk je te laten begeleiden door een ervaren fokker.
heb je nog contact met de fokker van je kitten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie