poes poept naast de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
lpost89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2014 17:54

poes poept naast de bak

Bericht door lpost89 »

Hallo!

Ik weet dat hier al diverse topics over zijn, maar ik wou toch even mijn verhaal apart kwijt om geen verwarring te scheppen.

we hebben 2 katten een noorse boskat poes (8) en een heilige birmaan kater (5), beiden beholpen. Onze noor poept eigenlijk al meer dan een jaar naast de bak (plassen doet ze wel in de bak). In het begin viel het me niet zo op, of gaf ik de schuld aan mezelf, omdat ik veel niet thuis was om de bak elke dag uit te scheppen. vorig jaar zijn we verhuisd en nu staat de bak in de keuken (in mijn oude huis stond het in de badkamer). Ze poept nu op het laminaat naast de kattenbak of zo'n 2 meter ervoor, voor de vaatwasmachine. De keuken is een rustige plek. We hebben geprobeerd om meerdere bakken in huis te zetten en we hebben nu een grotere bak neer gezet. deurtje eruit, deurtje erin, kap eraf, ander grind alles al geprobeerd. Ook de feliway stekker helpt niet. Ik heb de dierenarts gemaild, die gooit het op stress. Maar ze oogt totaal niet gestrest, ze is lief en ligt veel op haar rug te slapen (iets wat naar mijn weten katten alleen doen als ze echt ontspannen zijn). Haar ontlasting ziet er normaal uit. Ik maak de plaats waar de poept ruim schoon met zeep (geen chloor). Haar contact met de birmaan is goed. Af en toe blazen ze naar elkaar (hij is veel speelser dan zij is), maar met grom en een tik is het dan ook wel gedaan. Soms laat ik haar even naar boven als hij zo druk is. Als ik s ochtends beneden kom liggen ze vaak lepeltje lepeltje te slapen.
In februari staat de jaarlijkse check gepland voor beide katten, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er medisch wat aan de hand is, aangezien ze, als er wel wat was, dit duidelijk liet merken door niet meer te eten en veel minder aanhankelijk was. Maar toch maak ik me wel zorgen.
Heeft iemand nog tips of ideeën wat ik over het hoofd heb gezien?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes poept naast de bak

Bericht door castratenkoor »

Je zou een extra kattebak kunnen neerzetten. Katten poepen vaak liever op een andere bak dan de bak waar ze op plassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: poes poept naast de bak

Bericht door Cerna »

Dit is toch duidelijk protestgedrag. Maar waartegen protesteert ze? Wanneer ze de plek niet fijn vindt omdat er bijv. te weinig privacy is, zou ze ook niet vlakbij de bak poepen. Ik begrijp dat ze wel in de bak plast dus het kan ook niet aan het grit liggen. Meerdere bakken was ook geen optie. Poeh!

Ik kan maar 1 ding bedenken en dat is allereerst om de poepplaats schoon te maken met schoonmaakazijn. Dat neutraliseert de geur waardoor ze niet de neiging heeft om die plek weer te gaan gebruiken omdat het zo lekker naar haar ruikt :smile: .
En dan twee bakken neerzetten (het liefst naast elkaar): één met het grit wat je nu gebruikt en één zonder grit omdat ze aangeeft dat ze er geen probleem mee heeft om op een kale vloer te poepen. Evt. sop je de bak eerst nog uit met chloor want dat vinden de meeste katten erg lekker. En dan afwachten wat ze gaat doen.

Succes! En welkom op het forum :smile:
lpost89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2014 17:54

Re: poes poept naast de bak

Bericht door lpost89 »

@cerna, dat idee van de lege kattenbak met chloor vind ik nog wel een goeie, die ga ik proberen. Ook het schoonmaak azijn heb ik nog niet geprobeerd. Als er vorderingen zijn meld ik me weer :)
Plaats reactie