Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

Hallo Allemaal

Ik heb een ongecastreerden kater van vijf jaar en heb hem vanaf 13 weken.
Hij is altijd een buitenkat geweest en ging graag naar buiten, ik had daarom ook geen kattenbak omdat hij zijn behoeften altijd buiten deed.
Nu is het zo, dat hij ongeveer anderhalve maand geleden begon te poepen in huis, hij deed dit steeds in de douche.
Dit heeft hij weleens eerder gedaan als de kattenbak niet op tijd werd schoon gemaakt (in de eerste 6 weken dat hem thuis hielt).
Ik heb toen als eerste oplossing het douche gordijn dichtgetrokken, toen hielt het voor een paar dagen op tot dat mijn kat een manier vond om de douche alsnog binnen te komen.
(Ik kan niet gewoon de deur van de badkamer dichtdoen, omdat het kattenluik in de badkamer zit)
Toen heb ik uiteindelijk toegegeven en een kattenbak voor hem aangeschaft, dit ging goed, hij deed zijn behoeften in de kattenbak en deed ze behoeften niet ergens anders.
Vandaag vond ik het maar eens tijd om de kattenbak op te ruimen en te kijken of hij dan weer naar buiten gaat, dat gebeurde helaas niet, hij poepten op de plek waar eerst de kattenbak stond, terwijl ik het daar wel goed had schoongemaakt met allesreiniger.
Ik had hem meteen gestraft en hem naar buiten gedaan en de kattenluik op slot gezet, in de hoop dat forceren hem zou helpen om weer naar buiten te gaan.

Ik word hier een beetje wanhopig van, ik heb gewoon echt geen zin in een kattenbak in huis.
Het onderhouden ervan vind ik niet zo erg, maar het geeft gewoon een troep overal vind je kattenkorrels en heb er eigenlijk ook geen ruimte voor, de kattenbak stond waar eerst mijn prullenbak stond, die staat nu zon beetje in het midden van de keuken :P

Graag advies, dank jullie wel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Dinky »

Tja, wanneer jij geen kattenbak in huis wilt (wat, als ik het zo lees, de oplossing zou zijn) denk ik dat je op zoek moet naar een ander huis waar wel wordt voorzien in de behoeften van de kater......
Het valt mij nog mee dat hij niet sproeit in huis aangezien het een ongecastreerde man is.....

Sorry wanneer dit nogal bot overkomt maar een kat heeft in mijn ogen recht op een wc binnen en kan hem dus alleen maar gelijk geven :oops:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Rik »

Buiten het feit dat iedereen het hier er wel over eens zal zijn dat er binnen een kattenbak zou moeten staan is het natuurlijk wel logisch dat als je die bak in één keer weg haalt dat hij het op die plaats blijft doen.

Je zou natuurlijk kunnen beginnen de bak nét buiten om de hoek te plaatsen en kijken of hij het dan daarin doet. Je moet het natuurlijk in stapjes doen en niet abrupt zo'n bak weghalen. Het beestje weet denk ik niet meer waar het aan toe is. Het kan natuurlijk ook een reden hebben dat hij het nu binnen wil doen. Daar zou je dan ook rekening mee moeten houden of de oorzaak zien te achterhalen waarom. Past de bak niet op de badkamer naast het toilet of douche? Je zou een speciale mat kunnen proberen voor de bak om de verspreiding van kattenkorrels tegen te gaan.

Straffen heeft absoluut geen zin (werkt bij katten niet). Ik vindt het overigens nog netjes dat ie het in de douche doet. Er er is altijd wel ruimte voor één bak te vinden (zag ik laatst niet in een topic zo'n bijzettafel met kattenbak erin ;)) En je mag inderdaad ook nog blij zijn dat de ongecastreerde kater je huis niet onder sproeit.

Overigens... kattenluik in de badkamerdeur? Hoe moeten we dat zien? De weg naar buiten gaat door de badkamer? Dan doet hij het dus het liefst nét als hij binnen is en is een kattenbak op de badkamer misschien ook de oplossing.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

hmmm ik zie nou niet echt handige tips, vooral kritiek maar goed daar zal een forum dan wel voor zijn.....

Ik zal kijken wat er gebeurd als de kattenbak op het balkon word gezet =).
Rik: zou je ook voorbeelden kunnen noemen van oorzaken waarom een kat ineens niet meer buiten wil poepen? daar zou ik wel wat aan kunnen hebben.

Bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Rik »

Naja. Ik dacht dat het toch wel handige tips waren:
  • Kattenbak niet direct weghalen maar geleidelijk verplaatsen.
  • Speciale mat voor de kattenbak tegen verspreiding kattenkorrels.
  • Kattenbak op de badkamer omdat hij het daar graag "doet".
  • Kattenbak wegwerken in je meubilair (waarbij je -tig mogelijkheden zou kunnen verzinnen).
Maar op jouw vraag wat de oorzaken zouden kunnen zijn (ik ben geen expert en andere weten misschien nog andere redenen):
(Deze komen zo even 123 bij mij op)
  • De kat wordt wat ouder en wil wat meer binnen zijn. (is zijn gedrag onlangs gewijzigd?)
  • Hij is buiten geschrokken van iets en voelt zich fijner/veiliger binnen. (andere katten jagen hem misschien op?)
    • Is hij verder, naast zijn behoefte binnen te doen, nog steeds veel buiten of komt hij vaker binnen?
  • Misschien is zijn normale plaats door buurtbewoner onderhanden genomen (schrik-licht/geluid of geuren) omdat die het niet zo fijn vinden in hun tuin ontlasting te vinden.
  • Een onderliggende medische oorzaak. (Kan van alles zijn van gewoon niet lekker voelen tot blaassgruis e.d.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

Beste Rik ik vraag advies om mijn kat weer naar buiten te krijgen.
De adviezen die jij geeft zijn niet om het probleem op te lossen, maar om er mee om te gaan.
Het zal vast goed bedoeld zijn het is alleen niet waar ik naar vraag.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Nikki2309 »

Kan het niet gewoon zijn dat je kat het buiten te koud vind en het binnen aangenamer is en dan ook fijner om zijn behoefte binnen te doen.

Waarom is het, naast plaatsgebrek, een probleem om een kattenbak binnen te hebben waar je kat zijn behoefte op kan doen?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Ilone »

Ik heb geen aanvullende tips, maar wel een vraag.
Waarom laat je een ongecastreerde kater buiten als ik vragen mag?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Adriana »

Gwenlian schreef: Ik had hem meteen gestraft en hem naar buiten gedaan en de kattenluik op slot gezet, in de hoop dat forceren hem zou helpen om weer naar buiten te gaan.
ik vraag advies om mijn kat weer naar buiten te krijgen.
dat weet je toch al? naar buitenzetten en kattenluik op slot!

èn een kattenluik in de badkamer..?..
naast het feit dat je kat wordt buitengesloten ook een luik in de badkamer...
wordt je kat daar opgesloten als hij niet buiten is..?

we komen hier op het kattenforum op voor het welzijn van katten,
vandaar onze opmerkingen, die jij helaas als kritiek ervaart.

ik heb nog wel een vraag: hoeveel plezier beleef je aan deze kater?
of overheerst vooral de ergernis van de kattenkorrels overal en het poepen in de douchebak? en de onkosten van het castreren?

de oplossing is simpel: permanente uithuis-plaatsing via het afstaan aan het dichtstbijzijnde asiel!
daar krijgt hij de zorg, waarschijnlijk verzorging en warmte waar het dier recht op heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Rik »

Gwenlian schreef:Beste Rik ik vraag advies om mijn kat weer naar buiten te krijgen.
De adviezen die jij geeft zijn niet om het probleem op te lossen, maar om er mee om te gaan.
Het zal vast goed bedoeld zijn het is alleen niet waar ik naar vraag.
Mijn eerste tip was wel degelijk bedoeld als antwoord waarom je vroeg:
  • Kattenbak niet direct weghalen maar geleidelijk verplaatsen.
Je kunt niet verwachten dat als een kat weer gewend is op een bak te gaan, dat als je dan die bak abrupt weg haalt dat hij dan niet op zoek gaat naar een andere plek om zijn behoefte te doen (dus in de douche). Vandaar mijn suggestie om de bak stukje bij beetje nét buiten te plaatsen (of eerst nét binnen en als hij het daar op doet dan pas weer nét buiten). Daar moet je echter wel even de tijd voor nemen.

Maar als er een onderliggende oorzaak is dat hij het nu binnen wil doen dan zal dat misschien ook niet zo makkelijk lukken (zie mijn lijstje van redenen waarom hij het nu binnen zou willen doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Dinky »

Gwenlian schreef:Beste Rik ik vraag advies om mijn kat weer naar buiten te krijgen.
De adviezen die jij geeft zijn niet om het probleem op te lossen, maar om er mee om te gaan.
Het zal vast goed bedoeld zijn het is alleen niet waar ik naar vraag.
Wat te denken van herplaatsing/afstaan aan asiel? Dan heb je helemaal geen last meer van de kater en ook geen last meer van poep in huis ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

Adriana: Jemig he, wat een vooroordelen en bekrompenheid.
Ik zorg ontzettend goed voor mijn kat, hij is gezond en erg aanhankelijk.
Ik begrijp niet waar je op baseert dat het beter zou zijn als mijn kat in een asiel zou verblijven?
Straffen doe ik eigenlijk nooit alleen vandaag omdat ik dacht dat het hielp.
Over de kattenluik in de badkamer: Ik woon in een appartement op de eerste verdieping, mijn badkamer heeft een deur naar het balkon hierin zit een kattenluik (om naar buiten te gaan).
Gebrek aan inbeelding kan ik je niet kwalijk nemen, maar vraag dan op zijn minst hoe het zit en ga geen rare dingen bedenken zoals: dat ik mijn kat opsluit in de badkamer (wat ik ook nogal een onlogische redenering vind),
Castreren gaat niet om de kosten, het gaat mij erom dat je een kater zijn teelballen amputeert alleen omdat het kan zijn dat het diertje gaat sproeien, het is een beetje als zeggen: dat je de ballen van je zoon beter kan amputeren omdat hij misschien later teelbalkanker krijgt. Kortom ik vind het gewoon zielig om een kat te castreren.

Ilone: Je kan omgekeerd ook de vraag stellen waarom je ongesteriliseerde poes buiten laat lopen.
Als een eigenaar niet wil dat zijn poes zwanger word dan laat je het steriliseren zo niet dan mag je blij zijn dat niet iedereen zijn kater castreert :P

Nikki2309: Het kan inderdaad aan de kou liggen, misschien dat de grond wat harder is ook =)

Ik heb altijd buiten katten gehad, ook toen ik nog bij mijn ouders woonde was er nooit een kattenbak.
Toen mijn kat na 6 weken naar buiten ging bleef de kattenbak staan maar werd op een gegeven moment niet meer gebruikt omdat hij zijn behoeften buiten deed.
Ik heb dus gezien dat een kat helemaal geen kattenbak nodig heeft als hij naar buiten kan en dan vind ik het gewoon jammer dat het nu ineens wel moet, want veel nadelen heeft het wel en ben bang als ik eraan toe geef de kat misschien nooit meer leert om buiten zijn behoeften te doen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Ilone »

Uiteraard zou ik die vraag omgekeerd kunnen stellen....als het hier om een ongesterilliseerde poes zou gaan. Maar het gaat hier om een ongecastreerde kater, nietwaar? Ik vraag het niet alleen omdat je hiermee het kattenoverschot mede in stand houdt, maar ook vanwege vechten met andere (open) katers, de wonden en ziektes die het met zich mee kan brengen, de gierende hormonen bij de kater en ga zo maar door. Sta er van te kijken dat hij inderdaad nog niet binnen heeft gesproeid.

Verder heb ik inhoudelijk op het onderwerp niet veel meer te melden dan dat er al is gedaan. Behalve dat je eventueel ook een kattenbak buiten kan zetten. Je hebt speciale buitenbakken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

Je kunt niet verwachten dat als een kat weer gewend is op een bak te gaan, dat als je dan die bak abrupt weg haalt dat hij dan niet op zoek gaat naar een andere plek om zijn behoefte te doen (dus in de douche). Vandaar mijn suggestie om de bak stukje bij beetje nét buiten te plaatsen (of eerst nét binnen en als hij het daar op doet dan pas weer nét buiten). Daar moet je echter wel even de tijd voor nemen.

Maar als er een onderliggende oorzaak is dat hij het nu binnen wil doen dan zal dat misschien ook niet zo makkelijk lukken (zie mijn lijstje van redenen waarom hij het nu binnen zou willen doen).[/quote]

Daar heb je wel gelijk in Rik sorry, je hebt wel een aantal handige dingen gezegd, alleen is mijn badkamer helaas te klein om een kattenbak in kwijt te kunnen ( mijn badkamer is maar een meter breed) ik zou alleen de kattenbak op het balkon kunnen plaatsen, kijken of dat helpt.
Gwenlian
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:06

Re: Buitenkat wil niet meer naar buiten en poept in huis

Bericht door Gwenlian »

Ilone schreef:Uiteraard zou ik die vraag omgekeerd kunnen stellen....als het hier om een ongesterilliseerde poes zou gaan. Maar het gaat hier om een ongecastreerde kater, nietwaar? Ik vraag het niet alleen omdat je hiermee het kattenoverschot mede in stand houdt, maar ook vanwege vechten met andere (open) katers, de wonden en ziektes die het met zich mee kan brengen, de gierende hormonen bij de kater en ga zo maar door. Sta er van te kijken dat hij inderdaad nog niet binnen heeft gesproeid.

Verder heb ik inhoudelijk op het onderwerp niet veel meer te melden dan dat er al is gedaan. Behalve dat je eventueel ook een kattenbak buiten kan zetten. Je hebt speciale buitenbakken.
Bedankt voor de laatste tip, dat kan ik wel meenemen een buiten kattenbak.

Over de gevechten tussen katers en bijkomende schade aan de kat als vervolg is aannemelijk en kan gebeuren, al is die kans wel klein, "het geheime leven van de kat" is een goede documentaire die laat zien dat katten niet snel overgaan op vechten, het blijft meestal alleen bij blazen en een hoge rug opzetten. territoriums zijn meestal op elkaar aangepast, katers leven op de territoriums naast elkaar of maken gebruik van hun territorium op andere tijden dan hun mede territorium eigenaar.
Plaats reactie