Kat plast 's nachts niet in de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Epialthes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:28

Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Epialthes »

Hallo allemaal,

Ik begin een klein beetje wanhopig te worden dus ik heb hier even een account aangemaakt.
Sinds drie weken hebben wij een hele lieve kater, die half jaar oud is. Het is een schat van een beest, alleen... plast hij niet op de bak.

In de eerste week heeft hij drie keer op bed geplast, waarna we besloten hebben hem niet meer in de slaapkamer toe te laten. Uit angst dat hetzelfde in de woonkamer gebeurt, op de banken of het vloerkleed, verblijft hij 's nachts in de gang en de keuken. Hier plast hij echter op alles wat zacht is, tassen, het kattenmandje, sjaals en sinds afgelopen weekend ook de deurmat. De dekens, tassen en sjaals waren natuurlijk vervelend, maar ik kon de geur weg krijgen door het in de wasmachine te doen samen met schoonmaakazijn en te zorgen dat de kat er niet meer op kon plassen. De deurmat - waar de kattenbak nota bene bovenop staat - is een ander verhaal omdat het een inloopmat is die niet zomaar even weg kan worden gedaan.

Ik weet niet goed hoe ik het moet schoonmaken, al ga ik straks naar de winkel op Biotex te halen - als ze dat hebben. Een groter probleem is natuurlijk hoe we het de kat kunnen afleren. Omdat hij het nooit overdag doet, kunnen we hem hier niet in corrigeren. Ik heb niet zo'n grote woning en het hele huis stinkt nu naar kattenpis, wat natuurlijk verschrikkelijk is. Is er iemand met een gouden tip?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door nellebel »

allereerst plasje laten onderzoeken bij de DA. grote kans dat hij blaasontsteking heeft. dan plassen katten op zachte dingen.
corrigeren en afleren werkt neit, hij doet dit niet voor de lol.
en zeker geen chloor gebruiken, dat is juist aantrekkelijk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Epialthes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:28

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Epialthes »

Ik heb hier inderdaad ook bij stilgestaan, maar vind dit geen voor de hand liggende verklaring omdat de vorige eigenaar hier geen last van had en de kat bij ons vanaf dag twee buiten de bak plaste.

Ik heb zojuist navraag gedaan bij de vorige eigenaar omdat ik op internet ook zag dat veel katten behoefte hebben aan twee kattenbak, maar daarin zit het verschil ook niet, gezien we hier hetzelfde aantal kattenbakken hebben als bij de vorige eigenaar en ze ook beide dicht zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Adriana »

je kunt de situatie bij de vorige eigenaar toch niet vergelijken met die van bij jou thuis?
eens met wendy en haal zijn plas en desnoods het hele beest even langs de dierenarts..
stress kan ook blaasontsteking veroorzaken en het kan zijn dat hij zijn plas ophoudt..
was hij daar alleen en is hij hier alleen?
is hij gecastreerd?
veel katten hebben een hekel aan of angst voor dichte bakken en in een nieuwe omgeving kan die aversie best wel eens de kop op steken.

beaphar heeft een handige verstuiver voor het ontgeuren, zie zooplus
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ding/19676
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ing/453586
heb goeie ervaring met de eerste, de tweede ken ik niet...
welkom op het forum trouwens..
Laatst gewijzigd door Adriana op 04 nov 2014 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Dinky »

Tja, blaasontsteking kan ontstaan onder invloed van stress en een verhuizing is altijd stress voor een kat. Ik vind blaasontsteking daarom helemaal niet vergezocht ;)
Je kan gewoon thuis urine opvangen, dan hoef je niet gelijk hem de stress van DA bezoek te geven. Uitleg staat hier

Daarnaast is het handig om je vast een beetje in te lezen over blaasontsteking: beknopte uitleg

Ook kan je er over nadenken om van één van de bakken (bijvoorbeeld die op de deurmat) de kap wel te verwijderen. Dan kan je altijd zien welke bak hij dan gebruikt (de dichte of de open bak) en waar dus zijn voorkeur ligt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Renatevanderveer »

Kater Snickers plaste ook op zachte dingen.
Handdoeken, zijn favoriete mandje(s), op ons bed en zelfs op onze kussens.
Een kat is heel hygiënisch dier en zal niet zomaar gaan wildplassen.
Daar is een reden voor. Ik zou, zoals al eerder aangegeven, zijn urine laten onderzoeken.
Wellicht is het met kortdurende medicatie en ander voer prima te voorkomen.

Afleren gaat bij katten niet werken, omdat katten altijd een reden hebben voor bepaald gedrag.
Epialthes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:28

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Epialthes »

We zijn gisteren naar de HA geweest om zijn urine te laten onderzoeken. Hij is helemaal gezond.
De dokter wijt het aan sproeien en hij zal morgen gecastreerd worden. Hopelijk is het probleem daarna verholpen. :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Adriana »

fijn dat hij morgen wordt gecastreerd. en dat was dus de oorzaak...........

het duurt nog wel even (rond 4/6 weken) tot de hormonen uit zijn lijf zijn en tot die tijd loop je de kans dat hij het af en toe nog doet.

desnoods tijdelijk veel meer bakken zonder kap op die plaatsen neerzetten (kunnen ook hobbykratten zijn) want als katers eenmaal begonnen zijn met sproeien is dat soms lastig af te leren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Epialthes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:28

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door Epialthes »

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Kat plast 's nachts niet in de bak

Bericht door EliekeTips »

Ik had het zelfde met mijn katertje, en heb hem daarna meteen laten castreren. Hou er rekening mee dat het na de castratie nog een week of 6 aan kan houden, maar je zult merken dat het wel minder wordt. Die tijd heeft het beestje namelijk nodig om de laatste hormonen die dit gedrag veroorzaken uit zijn lijfje te krijgen. Net als Adriana zegt inderdaad, maar is hier nu echt helemaal over. Wellicht een geruststelling.
Plaats reactie