Ongelukkige kat :(

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Ongelukkige kat :(

Bericht door Jamilla »

Mijn ex-kater Jip zit helemaal niet lekker in zijn vel met als resultaat een angstige, sproeiende kat. Zo zielig. Hij heeft ook nogal wat voor zijn kiezen gehad de laatste tijd.
Allereerst is hij met 2 weken als weesje langs de weg gevonden, samen met zijn broertje. Uiteindelijk bij mij terecht gekomen als een lief en superspeels makkelijk kitten bij mijn ander kat Borre. Borre is in 2012 ziek geworden en overleden (nog veel hulp van dit forum gehad toen). Jip was toen 3 en nog steeds heel speels en vrolijk en zeer sociaal naar andere katten. Geen schootkat, alleen soms. Wel altijd in een straal van een paar meter om me heen. Veel kroelen, maar op gepaste afstand. Wel altijd bang voor vreemden geweest , maar bij ons altijd relaxed en gelukkig. Hij leek Borre niet te missen toen die was overleden, maar hij zocht wel veel contact met zijn vriend de buurkat waarmee hij altijd uren de tuinen en straten afstruint. Een maand na het overlijden van Borre werd ons zoontje geboren. Dat was een grote shock voor hem. Ik werd de eerste maanden na de zwangerschap natuurlijk helemaal opgezogen in het moederschap. Dat was eigenlijk best sneu v oor hem, maar mijn vriend ving dat wel goed op. Eind 2013 kwam er een kitten op ons pad, een rood katertje wat later een vrouwtje bleek :shock: . Dat leek destijds een goede bliksemafleider voor ons zoontje want die is dol op dieren en was steeds met jip bezig en die vindt dat afschuwelijk. En inderdaad, die 2 waren liefde op t eerste gezicht en de kitten is niet meer bij mijn zoontje weg te slaan. 2 kleine kleutertjes, echt schattig.
Maar ondertussen begon Jip t hele huis onder te sproeien. Dat deed hij incidenteel door de jaren heen, maar dat heb ik altijd geaccepteerd omdat t natuurlijk gedrag voor hem is. En Biotex doet wonderen :).
Maar nu een keer of 10 per dag op ongeveer 7 plekken in het huis. En ja, t is wel duidelijk voor wie de boodschap is. Zoontjes knuffels :twisted: , zijn gordijnen, de verwarming in de hal, een poef, de box.
Het sproeien wordt steeds erger en vooral dat speelgoed vind ik zo erg. Echt vies. Ik draai nu 1 was extra per dag alleen om dingen te wassen die zijn ondergepist. Weekend stond ik in een winkel, ik ruik die lucht...over mijn handschoenen, schaamde me kapot :/.
Dus naar de dierenarts. Blaas goed, urine getest, echo om t leidingwerk te checken, alles goed. Het is dus wel duidelijk: Jippie is niet gelukkig. Hij heeft de laatste tijd ook steeds ruzie met een andere kat, een jonge kater van een heel stuk verderop die zijn territorium aan t uitbreiden is. De HA voorspelde weinig goeds, maar stelde voor om Vetadinon en Zylkene te geven. Dat is nu bijna een week geleden, het sproeien is nog verder uit de hand gelopen. Jip komt binnen en begint gelijk. Als ik m stop, loopt ie een rondje en probeert t weer. Vandaag had ik een tentje voor mijn zoontje opgezet, we zaten te lunchen en opeens zie ik zijn staart omhoog gaan en hup, daar gaat ie weer. Vindt t zielig, maar ook heeel irritant en vies. Ik heb in het verleden alles al geprobeerd: feliway, zilverfolie, +1 bak, +2 bakken, voederbakjes op de plekken.
Ik ben bijna zover dat ik herplaatsing overweeg en daar voel ik me heel schuldig over. Maarja, aan de andere kant, hij is hier niet meer gelukkig. Maar ergens anders wel? Wat zielig he? Ik weet echt niet wat ik moet doen. Nu mijn zoontje er is, kan ik t echt niet meer tolereren. En is t nog wel zulk 'natuurlijk gedrag' nu t zo uit de hand loopt? Heb een gedragskundige nog niet gevraagd, maarja, ik weet wel wat de oorzaak is.. En die kan ik niet veranderen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Dinky »

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat destress misschien nog zou kunnen helpen.

Hij was voor de komst van jullie zoontje ook gelukkig dus waarom zou hij ergens anders zonder kleine kinderen niet weer gelukkig kunnen worden?
Vind niet dat jij je schuldig zou moeten voelen over herplaatsing wanneer dat voor beide partijen (Jip en jullie zelf) het beste zou zijn ;) Maar zou het inderdaad wel zien als laatste optie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Katelijne »

Hoe oud is je zoontje nu? Hier hetzelfde meegemaakt met Osiris toen mijn zoontje geboren is - al zijn knuffels en speelgoed werden ondergeplast. Ook veel gewassen, ervoor gezorgd dat speelgoed en knuffels niet op de grond stonden/lagen, gepoetst, van alles geprobeerd.

Uiteindelijk is 't vanzelf overgegaan en nu (6,5 jaar later) zijn ze de beste vriendjes! Osiris slaapt soms zelfs op mijn zoontje zijn voeten.

Dus misschien heeft Jip wat tijd nodig?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Sifra »

Tja, misschien heeft Jip tijd nodig, maar heeft Jamilla die tijd nog? Ik kan me voorstellen dat het een heel groot probleem is.
Schuldgevoel is een slechte raadgever, maar o zo begrijpelijk. Maar als Jip er gelukkiger van wordt, is het zeker een optie om hem te herplaatsen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Anne »

Is hij gecastreerd? Soms kan chemische castratie helpen bij katers die sproeien.
Het enige wat ik nog verder kan bedenken is om te proberen wat meer kattenbakken erbij te zetten, liefst op verschillende plekken door het huis heen en elke keer scheppen. Ik las al dat je er een bak bij had geprobeerd maar probeer eens wat meer.
Het kan zijn dat Jip niet van een gebruikte bak houdt.
En misschien eurologist overwegen. Het heeft onze Happy goed geholpen. Happy had een chronische blaasontsteking en het kwam elke keer maar weer terug,echo van de blaas leverde ook geen resultaten op, hij had ook geen gruis. Toen ben ik hem eurologist gaan geven en het is nooit meer teruggekomen.
Nu doet hij het alweer een hele tijd zonder en het gaat goed.
Heel veel sterkte, ik kan me voorstellen dat dit je tot wanhoop drijft.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Katelijne »

Sifra schreef:Tja, misschien heeft Jip tijd nodig, maar heeft Jamilla die tijd nog? Ik kan me voorstellen dat het een heel groot probleem is.
Daarom ook dat ik vraag hoe oud haar zoontje nu is. Als het al drie jaar bezig is en nog steeds niet verbeterd, is het misschien tijd voor herplaatsing. Wanneer haar zoontje nog maar zes maanden of zo is, zou ik wachten. Bij ons heeft het destijds meer dan een jaar geduurd, en daarna weer begonnen door andere stomme en kleine veranderingen (meubels en zo). Ozzy is gewoon gevoelig aan verandering en dat kan bij Jip ook zijn. Nu is het nog heel af en toe.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Jamilla »

Mijn zoontje is nu 15 maanden en dan lijkt 6,5 jaar nog heel lang weg.. Die chemische castratie heeft ie gehad toen we bij de DA waren. Dat is die Vetadinon. dat zou binnen 3 dagen moeten werken, maar het is alleen maar vaker geworden en ook meer. Die Zyklene duurt 2 weken minimaal. Nu een week onderweg. Heb daar niet veel vertrouwen in omdat t zon gewoonte is geworden. En iedere keer is t t eerste wat ie doet als ie thuiskomt.
Wat mij betreft gaat t niet alleen wat ik wel of niet trek, ik vind t ook heel erg dat Jip zo ongelukkig is. Maar inderdaad voel ik me heel schuldig als ik aan herplaatsing denk, maar dit ga ik echt niet lang meer leuk vinden. Ik zal me er eens in verdiepen
Thnx
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Katelijne »

Het heeft geen 6,5 jaar geduurd, hoor! Eerder zo'n jaar en dan nog af en toe bij andere veranderingen.
Wat ik ook heb gedaan, is heel veel aandacht gegeven aan Osiris toen ik met m'n zoontje bezig was. En hem proberen te tonen dat hij geen schrik moest hebben van 'dat vreemde ding'. :lol:

Ik denk dat onze toenmalige da hem even aan de chlomicalm heeft gezet, maar dat zou ik nu nooit meer doen. Weet zelfs niet of het heeft geholpen.

Lijkt mij ook alsof Jip veel veranderingen op korte tijd heeft ondergaan: dood van zijn maatje, je zoontje erbij, jij die opgeslorpt werd door het moederschap (wat normaal is), ...
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Jamilla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 apr 2012 14:10

Re: Ongelukkige kat :(

Bericht door Jamilla »

Ja, ik denk ook dat dat precies het probleem is. En het kitten, allemaal in een jaar tijd. Ik heb onderschat wat voor effect dat op hem heeft. Hij was altijd zon makkelijke vrolijke kat..
Plaats reactie