Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
dutch_pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2013 22:24

Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Bericht door dutch_pixie »

Hoi allemaal,

Ik ben sedert 2 dagen de trotse bezitter van een Sphynx kater. Het dier is al een ouder mannetje (8 jaar), is gecastereerd en echt een schatje. De mensen waar hij van was hebben hem weg gedaan omdat ze een nieuwe kitten erbij hebben en deze schijnbaar niet overweg kan met hem. Persoonlijk zou ik nooit een kat wegdoen die ik al zo lang had maar goed, daar gaat het niet over.

Ik twijfel alleen heel erg of ik wel de eerlijke reden heb gekregen waarom hij weg moest, want hij poept dus naast de bak, ik heb een nieuwe bak voor hem gehaald en hij kijkt er niet eens naar. Buiten dat hij dus naast de bak poept ( de eerste nacht op mijn bed!!) is hij ook heel erg aan de diarree.

De meegegeven brokjes heb ik dus weg gehaald en vandaag wat verse kip gekookt en hem dat gegeven. Ik heb nog een oudere poes (heb ik al 8 jaar) en ze kijken elkaar een beetje aftastend aan, mijn poes heeft wel gegromd maar geen teken van andere aggressie dus ik denk dat ze wel aan elkaar zullen wennen, alleen weet ik niet wat ik nu moet doen met het poepgedrag want ik wil niet dat mijn andere poes dat ook gaat doen.

Ik wil hem ook niet zomaar weer terug geven aan de vorige eigenaar om mezelf er makkelijk vanaf te doen want hij is verder heel aanhankelijk en lief en ik zou niet willen dat ze hem dan gewoon weer naar de volgende persoon laten gaan en dat die hetzelfde krijgt als ik nu

Ik ben er best wel verdrietig over als ik eerlijk ben want er is geen melding van gemaakt dat hij zo aan de diarree is

Weet iemand aub wat ik kan doen aan de diarree maar nog meer of er tips zijn wat betreft het poepgedrag??
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Bericht door eveline1982 »

De diaree zou kunnen komen door de verhuizing, anders even naar de dierenarts (na het weekend, of hij moet ineens erg ziek worden) voor een test op oa giardia. Misschien komt het onzindelijke gedrag ook door de verhuizing, hoe zaten ze bij de mensen thuis? Kon hij naar buiten? Misschien is hij gewend om buiten te poepen, en dan zou je wat aarde in de bak kunnen doen. Verder continu als je denkt dat hij wil poepen of plassen hem op de bak zetten. Hopelijk is het snel over!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
dutch_pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2013 22:24

Re: Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Bericht door dutch_pixie »

Bedankt voor je antwoord, ik had zelf ook al bedacht dat het deels stresss (en mischien het weer) kon zijn maar wilde toch graag een 2de mening erover. Hij kon bij de andere mensen ook niet naar buiten, hij kan hier op het balkon. Ik zal maandag inderdaad maar even een afspraak maken bij de dierenarts dan. Hopen dat het snel beter wordt en bedankt voor de tip over de kattenbak, zal ik zeker in de gaten gaan houden :grin:
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Bericht door lidewij020 »

Katten die zich niet lekker voelen (kan zowel door stress als ziekte komen) vertonen vaak onzindelijk gedrag. Een dierenartsbezoekje lijkt me een goed idee. Houd ook in de gaten of de kat goed eet en drinkt.
Hoeveel kattenbakken heb je nu in huis? De stelregel is het aantal katten plus 1. Desnoods kun je tijdelijk op veel plekken een afwasteiltje zetten of doos bekleed met vuilniszak. Het kan ook dat je Sphynx jouw andere kat nog niet vertrouwt en niet in de bak durft te poepen. Vaak helpt het om de deksel eraf te halen, zodat de kat overzicht kan houden.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
dutch_pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2013 22:24

Re: Sphynx heeft diarree en poept buiten de bak

Bericht door dutch_pixie »

dan ke voor je antwoord. ik heb voor elke kat een eigen bak en niet meer ruimte om een 3de neer te zetten dus ik verschoon ze elke dag. Eten en drinken doe thij prima, alleen geef ik hem nu gekookte kip om te zien of de diarree dan minder wordt. Mijn andere kat en hij zijn nog geen vriendjes inderdaad maar hij gaat zowel op haar bak als op die van hemzelf. Hij gaat nu wel in de bakken alleen poept hij er net zo makkelijk naast als erin maar misschien is het toch wennen of zijn geur achterlaten. Ga in elk geval naar de da maandag :)
Plaats reactie