Kat poept niet meer in de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
sunshine2

Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

hallo,

ik heb 2 katers, een huiskater en een russisch blauw. ze zijn beiden bijna 11 jaar oud.

3 jaar geleden ben ik verhuisd, en sindsdien (more or less) poept de russisch blauw kater niet meer in de bak.

hij poept in bed, op tafel, op het kleed, op de bank, op de vloer.... hij gaat eerst plassen op de bak.. en daarna poept hij ergens in huis. dit gaat al 3 jaar zo. soms doet hij het weer een aantal weken op de bak, maar nu doet hij het zeker al een half jaar helemaal niet meer op de bak.

we zijn al tig keer naar de dierenarts geweest, ander voer, andere bak, meer kattenbakken, andere kattenbakvulling etc etc... niks helpt.

hij mag nu niet meer in de slaapkamer; maar de woonkamer wordt er ook niet 'beter' van. mijn bank stinkt zo erg, dat ik hem maar weg moet doen, want ik krijg die geur nooit meer weg.

ik zit erover na te denken om een ander thuis voor de kat te zoeken; want ik weet echt niet hoe dit verder moet.

hij is ontzettend bang voor harde geluiden en mensen, behalve mij. in mijn oude huis hadden wij 3 verdiepingen, en kon hij zich makkelijk verstoppen op zolder. nu woon ik in een appartementje, en heeft hij veel minder ruimte om weg te rennen. misschien heeft het daar iets mee te maken.

zijn moeder was ook een heel schuw katje, die uiteindelijk bij een ouder echtpaar terecht is gekomen, die haar een heel rustig huis konden bieden.

ik vind het heel sneu; maar vraag me af of niet iemand anders hem een beter thuis kan geven.

daarnaast heeft hij ook last van zijn niet meer zo goed werkende nieren en moet elke dag een pil krijgen.

wie wil nou een zieke kat die overal in huis poept :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door nellebel »

hoeveel bakken heb je? en met of zonder deksel? ik denk dat je kater vooral veilgiheid mist, kun je geen verstopplekje voor hem maken, waar hij rustig kan zitten. en je bak staat die niet op ee nte drukke plek?
ik snap dat je gefrustreerd raakt van dit gepoep, maar zoek aub naar een oplossing voor hem en niet hem wegdoen. daarmee is hij niet van zijn probleem af. arme beestje voelt zich ws niet fijn anders doet hij dit niet.
onze gijs durfde eerst ook niet goed op de bak met de deksel erop, want dan kon hij niet vluchten. nu wil hij niet anders meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door Adriana »

russisch blauw zijn aziaten en erg gevoelige dieren, vatbaar voor stress en dan afwijkend gedrag. dat kan ook na jaren zich ineens openbaren.
en als ik je bericht goed lees dan is het een nierfaalpatient. waarom eet hij geen nierdieetvoer? drinkt hij wel genoeg?
kan ook zijn dat hij zich beroerd voelt door te hoge ureumwaarde..

hier heb ik een kater die niet poept op een bak die al is gebruikt. dan houdt hij zijn plas+poep op. ik kan me voorstellen als ik minder bakken heb en niet twee maal per etmaal schoonzeef, dat Maks dan ook elders poept/plast.
missch toch 4 bakken op verschillende plaatsen en/of onmiddellijk bij klontvormend grit plas/poep eruit halen
en hij zou wat plantaardigs kalmerends kunnen krijgen om die stress van die te kleine ruimte beetje beter te verdragen. je kunt denken aan telizen of zylkene of destress.
zoek via de zoekfunctie rechtsboven even naar de diverse ervaringen.
wij hebben broer en zus en broer doet het uitstekend op destress, terwijl zus af en toe beetje telizen krijgt en het is niet te voorspellen wat het beste werkt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

bedankt voor jullie tips, maar de meeste heb ik toch al geprobeerd:

1) verstopplekje: heeft hij: maar deze is in de woonkamer - en daar komt visite.. en die ander is in de 2e slaapkamer, maar daar loopt visite ook langs, want die is bij de ingang. andere opties heb ik helaas niet
2) ik heb 3 kattenbakken geprobeerd, met en zonder deksel, helpt niet. ze gaan altijd naar dezelfde bak, 2e en 3e bak worden niet gebruikt. ook als de bak schoon is, poept hij daarbuiten.
3) voer: hij krijgt niervoer; de nierwaardes zijn constant en niet extreem hoog oid
4) zylkene en nog een aantal andere rustgevende middelen geprobeerd (ook dat ding wat je in het stopcontact moet doen) helpt allemaal niet

ik zal destress dan ook maar gaan proberen; kan ik dat bij de dierenwinkel halen?

trouwens; ik denk dat een rustiger huis misschien wel zou helpen; en als dat niet zo is, zou ik hem daarna ook weer terug in huis nemen, geen probleem. maar nu zijn hij en ik niet blij. eigenlijk moet ik er ook niet aan denken hem weg te geven; maar het gaat zo niet (veel) langer meer.

ik zit erover na te denken om ze als ik niet thuis ben in de loggia op te sluiten, maar dat is natuurlijk een vrij kleine kamer, ook niet leuk voor de kat.

maar het kan niet zo zijn dat alles stinkt (krabpaal, bank, tafel, poef, stoelen) omdat hij aan het wild poepen is.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door Robijn »

Pff, inderdaad niet leuk. Het is misschien niet diervriendelijk, maar ik heb wel eens gelezen dat je een onzindelijke kat die na alle acties die je al hebt ondernomen en die je opgesomd hebt, nog steeds onzindelijk is, toch het beste in een kleine ruimte kunt opsluiten, bv. in de badkamer, met een kattenbak. En als ie dan daar, in de kleine ruimte, gewoon goed op de bak gaat, dan de ruimte groter voor hem kan maken (bv. gangetje erbij). Gaat dat ook goed; hem nog meer ruimte tot zijn beschikking geven, etc. etc.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door Adriana »

je schrijft: hij plast in de bak maar poept buiten de bak.
en verderop stinkt alles omdat hij buiten de bak poept.

maar wat is er dan met zijn ontlasting aan de hand? die keutels horen niet te stinken en ook niks vuil te maken, tenzij hij last van diarree heeft en dat is een ander probleem.
zeef iedere ochtend drollies van drie katers en die stinken echt niet en als er wel eens eentje buiten de bak terecht is gekomen dan is dat zo opgeveegd of met papiertje opgenomen en weggegooid..
ik wil het niet goedpraten maar ik heb geen beeld bij de stinkende overlast die je schetst..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan me toch ook wel voorstellen dat als een kat op een bank of tapijt poept en dat ligt daar een tijdje (je bent niet altijd thuis of merkt het niet meteen), dat dat meubel gaat stinken.
Er is toch geen enkele brok die helemaal niet meer stinkt?

Verder vind ik het persoonlijk niet zo'n gek idee om te denken dat een rustige thuis beter is als het bij jou vaak druk is. Is dat zo? Is hij een groot deel van zijn tijd onveilig omdat er drukte is en zoekt hij een plekje om zich weg te steken?

Persoonlijk zou ik, als ze de extra bakken niet gebruiken, een bak zetten op de plaats waar vaak gepoept wordt. De bak die normaal gebruikt wordt, wel laten staan natuurlijk, maar een extra plaatsen op elke veelvuldig gebruikte plaats. Dan is de kans groter dat hij toch de bak gaat gebruiken en misschien kan je daarna de bak wel verplaatsen. Hij heeft er een gewoonte van gemaakt, en nu moet hij terug gewoon worden de bak te gebruiken.
Ik weet dat het geen zicht is als je vb visite ontvangt, maar ja, als het het probleem kan oplossen...
Ik zou dat eerst al eens proberen, zien of dat effect heeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

het was inderdaad zo, dat ik s avonds laat thuis kwam en die drollen waarschijnlijk al uren op de bank hebben gelegen, ik krijg die stand in ieder geval niet meer weg. de hele woonkamer stinkt, en visite ruikt het ook.

de bak op de plaats zetten waar hij poept, heb ik ook al geprobeerd: dan doet hij het gewoon ernaast of op een hele andere plek.

ik dek de bank momenteel af met alufolie... helaas vindt hij die helemaal niet eng... hij poept er bovenop... of kruipt eronder om zich te verstoppen.

ik heb ook een tijdje een holletje gebouwd, waar hij in kan kruipen.. onder de deken.. met een kussentje enzo.. vindt hij erg fijn, maar daar poept hij ook op.... dus dat heb ik maar weer weggeruimd...

het is bij mij niet heel druk. mijn vriendje is er 1- 2 keer per week en af en toe een enkele visite van vrienden/vriendinnen. hij is bang voor alles en iedereen, behalve voor mij. maar als er wekenlang geen visite komt, doet hij het alsnog. als ik dat zo schrijf, dan bedenk ik me toch wel, dat een rustig huis, misschien niet de oplossing is. want ZO druk is het hier niet.... maar ja.. dan weet ik het echt niet meer.

ik had nog bedacht beide katten naar mijn ouders te brengen. die kunnen bv een hele grote buitenren voor ze bouwen... maar wat doen we dan in de winter? de katten zijn geen winterse temperaturen gewend, en ik neem aan dat ze dat op 11 jarige leeftijd ook niet meer gaan doen.. of wel?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door Sifra »

Een serieus probleem waar je al 3 jaar mee zit... Mijn complimenten dat je zolang naar een oplossing zoekt. Veel mensen zouden hun kat allang naar het asiel gebracht hebben of de dierenarts vragen het dier in te laten slapen.
Heb je al eens gedacht aan een gedragstherapeut voor dieren? Kijk bijvoorbeeld eens bij http://www.tinley.nl
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

sja.... ik heb inderdaad 2 keer een poging genomen om de gedragstherapeut in te schakelen. heb haar meerdere keren aan de tel gehad, je moet dan eerst paar weken (als ik me goed herinner) dagboek voeren, om vast te leggen waar die poept enz.... en elke keer dat ik het ging doen, ging de kat weer op de bak.

door de nierziekte van de kat zijn mijn fin. middelen beperkt, ik betaal al zoveel geld voor de dierarts, medicijnen en het voer, dat ik me de gedragstherapeut niet kan veroorloven momenteel :-(

moet ook eerlijk zeggen dat ik de kosten voor ouder wordende katten (bv. nierziekte en vooral gebitsproblemen) zwaar heb onderschat of eigenlijk helemaal geen rekening ermee heb gehouden, toen ik katten heb aangeschaft. voor dat geld wat ik de laatste 2 jaar voor beiden heb betaald, kan ik ook een aantal weken op een tropisch eiland zitten. hoort erbij, zal best, maar mijn fin. mogelijkheden zijn beperkt, en ik vind het heel sneu voor de kat, dat ik haar niet de beste medische verzorging kan bieden. :-(
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

bedenk me ineens dat ik nog iets over zijn gezondheid vergeten ben. mijn katten hebben allebei last van ontstoken tandvlees, waardoor ze beiden eigenlijk elk jaar naar de ' tandarts' moeten voor gebitsreiniging en/of tanden te laten trekken.

toen maxi vorig jaar naar de tandarts moest, is er nierfalen vastgesteld. gelukkig laat ik vooraf altijd een bloedonderzoek doen, anders had hij het misschien niet eens overleefd. de gebitsbehandeling heeft dus niet plaats gevonden.

ik vraag me sindsdien af, of ik het nu wel of niet moet laten doen, er bestaat ivm zijn nierziekte de kans, dat hij niet meer uit de narcose wakker gaat worden.

daarnaast is vorig jaar ook een klein bultje bij zijn ' oksels' vastgesteld, maar ik had geen geld om het te laten onderzoeken, de dierenarts zei dat het misschien een cyst is, en ik moest kijken of het niet groter wordt, tot nu toe is het dezelfde grote gebleven :-(

les is: je moet wel erg rijk zijn om oude katten te hebben, ik voel me echt een 'slechte' moeder

inslapen of naar het asiel brengen zijn voor mij geen opties, maar wie zou er nu een kat met zoveel 'issues' in huis willen nemen :-((((((((
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je daar zelf het antwoord al geeft voor het poep-probleem. Een kat die zich niet goed voelt gaat vaak naast de bak poepen of plassen.
Als hij last van zijn bek heeft kan hij dat op die manier uiten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

en moet ik daar nou wel of niet iets aan laten doen? .. met het risico dat hij het niet overleefd.
paasnini

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door paasnini »

Sorry maar het risico dat hij het niet overleeft tegenover een kat met een slecht gebit laten rondlopen.
Latenhelpen dus en voor financiële steun zou je eens op de website van stichting veterinair steunfonds kijken.
Als het gebit van je kat gaat ontsteken heeft dat ook weer extra belasting van de nieren tot gevolg!
sunshine2

Re: Kat poept niet meer in de bak

Bericht door sunshine2 »

de dierenartsen vonden dat geen gemakkelijke keuze. aangezien hij nog normaal eet, heeft de dierenarts in eerste instantie ervan af geraden.

van het vet. steunfonds had ik nog niet gehoord, super bedankt hiervoor. helaas staat op hun site het volgende:

Wegens een te grote hoeveelheid taken leg ik, Liesbet ten Cate, in afwachting van ondersteuning een deel van mijn taken per 6 febr. 2012 naast mij neer. Aanvragen vanaf deze datum zullen met vertraging beoordeeld en afgehandeld worden.

maar ik ga toch zsm een aanvraag indienen en wie weet.....

aangezien voordat de kat aan het gebit geholpen kan worden, moet er weer een bloedtest gedaan worden, en daardoor wordt het nog prijziger allemaal.
Plaats reactie