Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
eddyviv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 10:21

Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door eddyviv »

Beste allemaal,

Allereerst wat een mooi forum hebben jullie hier ik heb heel wat af kunnen lezen.
Toch wilde ik een eigen topic maken over mijn huidige situatie.

Sinds een kleine 3 jaar hebben wij onze kat Slons. Nooit problemen gehad en ze deed altijd haar behoefte op de kattenbak. Een jaar geleden was er een andere poes komen aanlopen deze hebben (na buurtonderzoek en navraag dierenasiel) in huis gehaald. Het ging redelijk okay tussen de twee en sinds 8 maanden is de 2de full-time in huis.

Nu heeft Slons de gewoonte om op de mat in de gang/ het tafelkleed/ en voor de bak te plassen. De andere poes is gesteriliseerd en heeft alle spuitjes gehad. Slons is wat meer zeurderig dan normaal en wilt veel de tuin in. Nu is dit niet zo vreemd omdat het buiten toch gewoon lekker is kwa temperatuur.
Maar ik snap het plas gedrag gewoon weg niet, gisteren na 1 een week alles aangekeken te hebben naar de DA geweest. Urine onderzoekje laten doen echter kon ze niet per direct zeggen of ze nu wel of niet blaasontsteking had. Nu heeft Slons een antibiotica middeltje gekregen als nog ter voorzorg.
Vanmorgen had ze weer voor de bak geplast, hoe lang duurt het voor dat de medicatie kan aanslaan? En mocht het niet aanslaan is het dan een gedragwijziging?

Ik hoor graag wat jullie denken erover.

Mvg,
Eddy
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door Ilone »

Hoeveel kattenbakken heb je staan?
En wanneer is het wildplassen begonnen?
Wat heeft de DA allemaal gedaan qua onderzoeken? Is er ook bloedonderzoek gedaan?
Het kan een gedragsverandering zijn, maar het kan ook iets lichamelijks zijn, zoals bijvoorbeeld de nieren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
eddyviv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 10:21

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door eddyviv »

Slons is nog net geen 3 jaar oud, we hebben 2 kattenbakken staan. En er is een totale oppervlakte van 50m2 (woonkamer, 3 slaapkamers) tot hun beschikking. Bloed onderzoek nee, voorlopig alleen urineonderzoek geweest zoals ik hierboven had gezegd.

Wild plassen is begonnen ongeveer 1,5week geleden. Kwa omgeving is er totaal niks veranderd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door Dinky »

Als het een kater is zou het territoriumdrang kunnen zijn maar denk eerder dat bijvoorbeeld plassen hem pijn doet en hij daarom de kattenbak is gaan vermijden.
Zou goed in de gaten houden of hij ook vaker plast dan normaal en je zou altijd voor een second opinion langs een andere DA gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door Ilone »

Oke. En ze komen ook buiten he? ZIjn er misschien andere buurtkatten? Misschien wordt er in je tuin gesproeit, of heeft Slons zoiets van, ik moet mijn territorium verdedigen.
Nog een extra kattenbak met 2 katten kan geen kwaad, maar als het zo ineens begon zou ik daar neit de oorzaak leggen
Maar een bloedonderzoekje zou ik persoonlijk ook laten doen. Wie weet is er iets met de nieren, dat brengt ook "wildplassen" met zich mee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door nellebel »

denk ook eerder aan iets lichamelijks.
en goed bedenken waar je mee schoonmaakt. chloor bijv trekt katten juist aan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
eddyviv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 10:21

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door eddyviv »

Allereerst wil ik mensen bedanken voor hun reacties.

Maar zoals hierboven staat het gaat om een poes, geen kater.
Daarnaast heb ik al een kleine 5 jaar katten gehad. Dus ik weet dat chloor aantrekt ;)

Maar zo vroeg al nier problemen? Lijkt me wel erg snel. En ik ga zeker nog een second opinion halen bij de DA na het weekend want dan is het 4/5dagen geleden dat we zijn begonnen met de medicatie. Echter vroeg ik me wel af wanneer antibiotica inkickt.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door mittenslief »

antibiotica moet toch zeker na 1 dag wel aanslaan hoor, als het nu nog niet het geval is geef je het denk ik voor piet snot. zelf denk ik dat het een gedragsverandering is, maar voor de zekerheid zal ik wel ff een bloedonderzoek doen, want dan kan je iets lichamelijks uitsluiten (of niet maar dat is niet te hopen)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eddyviv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 10:21

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door eddyviv »

Gedragsverandering is wel raar aangezien er in huiselijke kring niks is veranderd. Er lopen ook geen andere katten in de buurt rond namelijk.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door Ilone »

Waarom zou een kat op die leeftijd geen nierproblemen kunnen krijgen? ;)
Sja, ik hoop natuurlijk niet voor je kat dat ze nierproblemen heeft, en ik weet het ook niet zeker.
Maar het is wel degelijk een mogelijkheid, ook omdat er niets uit het urineonderzoek kwam.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door Chiquita98 »

Maar de kat komt toch buiten? Dan kan je nooit weten of er iets veranderd is. Soms raken katten in de stress van iets dat buiten gebeurd is. Maar het kan ook heel goed iets lichamelijks zijn. Vaak gebeurd het als een kat zich niet lekker voelt dat ie het buiten de bak gaat doen. En slechte nieren heeft niks met leeftijd te maken hoor. En als ze eenmaal ergens buiten de bak plassen kan dit ook een gewoonte worden. Er zijn wel middeltjes waar je goed mee kan schoon maken zodat de geur van hun urine verdwijnt. Staat wel iets over op dit forum geloof ik. Hopelijk slaat de antiobiotica wel aan.....
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
eddyviv
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 10:21

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door eddyviv »

Ilone schreef:Waarom zou een kat op die leeftijd geen nierproblemen kunnen krijgen? ;)
Sja, ik hoop natuurlijk niet voor je kat dat ze nierproblemen heeft, en ik weet het ook niet zeker.
Maar het is wel degelijk een mogelijkheid, ook omdat er niets uit het urineonderzoek kwam.
Dacht dat dit eerder voor kwam bij oudere katten vandaar.

En ja ze komt in de tuin en verder niet, ik zal zeker even rond kijken op het forum.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast opeens op tafelkleed/matten/voor de bak

Bericht door castratenkoor »

Mijn kat was 4 jaar toen hij nierpatient werd. Dus uitsluiten kun je het niet.
Ik zou als de kuur afgelopen is en het wildplassen blijft, toch een bloedonderzoek laten doen.
Al is het maar om van alles uit te sluiten.

Als ze vaak op dezelfde plek plast, zou het misschien een idee zijn daar een derde bak te plaatsen.
Beter een bak op een onhandige plek in huis dan je huis naar pis laten stinken.
Zo had ik hier een buurtkat die aan de buitenkant tegen mijn achterdeur pieste.
En mijn katten gaven tegengas door aan de binnenkant.........
Heb daar een hele grote opbergbak van Blokker geplaatst. Nooit meer last gehad.
Die bak wordt heel veel gebruikt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie