oude kat nog zindelijk maken?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

hallo

Wij hebben onze twee oude heren (16 jaar) twee jaar geleden geadopteerd.
1 van hen bleek (achteraf) niet helemaal (of helemaal niet) zindelijk te zijn.
Het asiel zei in eertse instantie dat het blaasgruis was..en veel later hoorde we dat de vorige eigenaar afstand had gedaan wegens onzindelijkheid van 1 van hen.
Maar goed. We waren al verliefd dus we zijn vrolijk verder gegaan met speciale voeding etc.
Een plasje hier en daar werd met liefde opgeruimd.

Maar... het begint nu echt de spuigaten uit te lopen. Niets is mer veilig en ik lig 3 ker per dag op mijn knieen de kamer rond te sniffelen met het 1 of andere schoonmaak middeltje.
Hij heeft absoluut geen blaasgruis (meer) en geen blaasontsteking.
Aan aandacht echt geen gebrek. En zijn relatie met zijn broer is al 16 jaar goed.
Het is trouwens ook meer sproeien: Hoog op de achterpoten, staart omhoog, trillen van de staart...en daar gaat weer een printer, dvd speler, bank, gordijn etc.
Straffen doe ik uiteraard niet, snapt hij toch geen moer van. Hij doet het ook als ik zit te kijken! ;-)
Ik denk niet dat hij het verschil tussen huis en tuin ziet!

Uiteraard is wegdoen geen optie! Ze zouden hier oud worden..en beloofd is beloofd.
Hij is een onzettend, aanhankelijke knuffelkont maar dit is echt heel frusterend.
Gister de bank eruit gegooid, was niet meer te doen. Als het nou op 1 of 2 plekken was kan ik daar mee leven, maar zoals gezegd is het elke dag weer een speurtocht.)

Kan ik hier nog iets mee?

Ps. Ze hebben drie kattenbakken, waarvan er 1 nauwelijks word gebruikt. En ze kunnen de hele dag en nacht de tuin in.

Help!!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Sifra »

Om van de speurtochten af te zijn kun je een urine finder aanschaffen, een speciaal zwart licht zaklampje van Urine Off. Hiermee licht urine op. Er zijn speciale schoonmaakmiddelen om te voorkomen dat de kat opnieuw op dezelfde plek sproeit, maar die gebruik je waarschijnlijk al.
Als er niets medisch aan de hand is, kan het toch aan de relatie tussen de 2 katten liggen.
Ik had ook een sproeiende kater. Toen zijn moeder overleed, die hij toch wel graag wilde domineren, stopte het sproeien na enige tijd spontaan.
Een oplossing heb ik niet. Op bepaalde vaste sproeiplekken zette ik maar grote stukken karton neer, bijv. om de wasmachine en de achterkant van een bepaalde stoel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

Sifra, bedankt voor je reactie.

De Urine Finder ben ikzelf...haha
Ik heb een vreselijk sterke geur antenna (bijna jammer genoeg) en vind alles. Helaas steeds op oude maar ook nieuwe plekken. Mijn huis beplakken met karton of zilverfolie word hem dus niet. Hoewel ik dat wel gedaan heb. Maar inmiddels is dat een onbegonnen zaak.

De relatie tussen mijn jongens is echt ok. Ze slapen al sinds dag 1, ( nu 2 jaar) hier thuis en ook in het asiel waar ze 2 jaar! hebben gezeten altijd samen in een klein mandje. Buiten liggen ze in elkaar gerold in de zon en ook op schoot graag samen. Een echte Siameese tweeling dus.

Schoonmaakmiddelen: Biotex groen, azijn, urine off (ed aangeraden door de dierenwinkel), een speciale mix van de dierenarts,.Odour...., ...
En Training aid om hem weg te houden. Kastjes verschuiven op de plekken, bank met stink kant tegen de muur...
Bij zo'n bank snap ik dat het diep door de stof binnendringt en daar is het 'verdoezelen' van de lucht maar tijdelijk, maar op een glad vlak zou je het goed weg moeten krijgen denk je dan.

Dat hij ooit stopt betwijfel ik zelf, en dat is hem ook vergeven, maar het zou fijn zijn als ik het op enige manier kon beperken.
Of het in iedergeval goed schoon kan maken dat hij minder interesse heeft.

Ik heb ergens gelezen dat Glorix juis de kat "lokt" om daar te plassen/sproeien. Kennen jullie dit verhaal? Ik zou nog liever een bepaalde plek 'opofferen', zodat hij daar "stiekem" kan sproeien.
Buiten bewerkt hij ook heel de tuin. Zou hij buiten en binnen samen trekken om zichzelf en zijn broer te beschermen?

ps Wat vreemd is: Sinds 1 jaar mag hij snachts in de slaapkamer en krult dan tegen mijn man aan. Daar heeft hij nog NOOIT zijn mark achter gelaten...

Sifa, ik schrijf dit niet omdat ik je advies niet ter harte neem. Alleen om , misschien, het verhaal nog iets duidelijker te maken.

...Nog een aanvulling..of eigenlijk vraag. Ik lees veel over dat Feliway, het zou ook tegen sproeien werken. Maar de reacties gaan vaak over gestresde katten die of heel jong zijn of na een verhuizing of komst van een andere kat dit sproei gedrag vertonen.
Denken jullie dat dit wellicht iets voor mijn oude kat is?
Hij is mega relaxed..zo relaxed dat je er jarloers op zou worden laat maar zeggen.
Maar tegen dat sproeien?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Adriana »

ooit nog iets met cholodin gedaan? zie je andere topic 'oude katten' pagina 1
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... in#p530913

veel katten zijn dol op bleek/glorix en likken dat op, in het toilet bijvoorbeeld..
bleek is giftig voor mens en dier dus niet doen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

Wauw dank je wel voor je waarschuwing betreft het gebruik van Glorix. Ik had nl ergens gelezen (geloof zelfs hier ergens!?) dat het de kat aan zou trekken en dat je hem zo naar een plek kan lokken waar hij mag plassen...of waar het minder kwaad kan. Zo zie je maar dat alles meer 'onderzoek' vereist. Thanks! De , vanmiddag gekochte, Glorix gaat achter in het keukenkastje.
Idee :idea: als ik het nu wat hoger aanbreng waar hij niet direct bij kan????

Dementie is in deze kat erg onwaarschijnlijk. Hij is erg bij de pinken, alert, hoort en ruikt prima. Lijkt nooit afwezig of in de war. Laat ik het zo zeggen : Hij gaat altijd recht op zijn doel af: Iemand die zit of ligt...betekend knuffelen. Iemand in de keuken...kan eten betekenen. Iemand in de tuin...kan buiten knuffelen betekenen. Hij luistert direct naar zijn naam. En is er altijd als de kippen bij! :grin:

Het sproeien/plassen heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Ik denk dat hij nooit echt is 'opgevoed'..helaas.

Gisteravond hebben we een strategisch APP opgezet: Anti-Pis-Plan... :-P
- Continu in de peiling houden...van een afstand.
- Gedrag vlak voor en na het sproeien bestuderen. ( Toch concurentie?, geen aandacht?, onrust?, zijn zin niet krijgen? etc.)
- Alle plekken echt flink onderhanden nemen...geen lapmiddel. Alcohol etc. gekocht. Sommige spullen moeten gewoon weg. Radicaal inzetten.
- Feliway gekocht. Eerst voorzichtig kijken wat hij er van vind.
- Heel veel aandacht..en nooit straffen. Bv. Als hij bij de nieuwe bank (sinds gister) zijn staart omhoog doet en hij stopt bij een kleine waarschuwing..een beloning en de hemel in prijzen! :smile:
- 1 van de bakken 'open' gemaakt.
- En we gaan voor de zekerheid (en/of voorzorg) toch maar over op niergruis dieet. Kan nooit kwaad lijkt me.
etc etc

We hebben absoluut niet de illusie dat hij nu nog zindelijk word maar als we het kunnen beperken tot 2 plekken (ofzo) die goed schoon te maken zijn zouden we intens gelukkig zijn. Dat hij ons bij de tussen deur naar de hal/ voordeur wil beschermen tegen alle buurt katten...dat mag. En achter in het huis hetzelfde. Hij kan het huis en de tuin niet uit dus dit is ws zijn manier om het fort te bewaken. Deze plekken zijn goed schoon te maken dus daar kan ik mee leven.

Dat ze allebei hier blijven staat buiten kijf. We hebben het er uit pure frustratie echt wel eens over gehad (laten we eerlijk zijn, je word er echt gek van soms..) maar toen we ze als bejaarde katten uit het asiel haalde hebben we beloofd: Tot het bittere eind!
( Doe mijn man ook niet weg als hij incontinent word en dement...haha :lol: )


We willen gewoon echt het gevoel hebben dat we alles hebben geprobeerd.
Dus schouders eronder and fingers crossed!!
Ze zijn het meer dan waard.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Catfish »

Ik wil je even mijn complimenten geven over hoe jullie het aanpakken en hem niet wegdoen omdat hij sproeit. Pfffff, wat een opgave!
En wat goed dat jullie voor deze twee oudjes zijn gegaan!
Ik heb verder (gelukkig!!) geen ervaring met het sproeien van katten.
Goed plan, hem observeren, ik hoop dat er een oorzaak uit komt.
Heel veel sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Sifra »

Wat voor vorm van Feliway heb je gekocht, de verdamper of de spray? Ik denk dat de spray in dit geval effectiever is dan de verdamper.
Als mijn poes Sifra de bank weer eens aanziet voor de krabpaal, spray ik een beetje Feliway tegen de onderrand. Daarna hoeft de bank wekenlang niet meer gemarkeerd te worden. Dit alleen ter illustratie, want jullie probleem is veel hardnekkiger dan het mijne.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door pinguin »

Ik vind het knap dat je niet zo maar op geeft. En dat deze lieve oudere dieren niet hoeven te vrezen dakloos te worden. Dat plan is simpel en duidelijk. En ik hoop voor je dat het werk.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Chiquita98 »

Ik word helemaal blij van zo'n verhaal. Niet dat jullie met een onzindelijke kat zitten, maar dat jullie er alles aan doen om hem te helpen en de overlast zo min mogelijk proberen te beperken. De kat heeft een heel zorgplan :lol:
Oude gewoontes leer je niet zo snel meer af helaas. Ik gebruik trouwens wel glorix om mijn kattenbakken flink te poetsen. Goed afspoelen en er is niks aan de hand. Ze kunnen dan niks meer oplikken en toch ruikt de bak voor hun dan heerlijk prettig
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

Dank jullie voor de aanmoedigingen.
Het klinkt ook wel heel dapper als je het zo op een rijtje ziet..hihi

Op het moment lig ik al 3 dagen met gripe op de bank..dus we zitten laat maar zeggen in "de observatie" periode van het behandelplan.
Kan nog niet echt een consequent systeem ontdekken maar dat komt ws omdat hij echt de HELE dag bij mij onder de deken ligt... ;-)
Maar das fijn want zolang hij ligt kan hij niet sproeien..

Terug naar ons mandje..kop klapt uit elkaar.
..en word vervolgt.
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

DE "obsevatie periode" is wel nuttig geweest.
Een vreemde kat omt schijnbaar binnen.
Dus dat was "vijand"1.
Na 2 nachten waakzaam zijn komt die ook niet meer binnen.;)

Feliway word dapper gespoten maar dat schijnt een tijd te duren.
Alles is ondersteboven getrokken en schoongemaakt met alcohol ed.
En heeeeel veel extra aandacht .
Hoe moeilijk het ook is laten we hem totaal met rust op bepaalde plekken waar "het te doen"is...
En voor alsnog lijkt...............heel voorzichtig......het goed te gaan.

fingers crossed.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door pinguin »

Super dat je er zoveel aan wil doen om het probleem onder controle krijgen. :eclap: En als ik dit zo lees gaat dat helemaal goed komen. Deden meer baasje dat maar i.p.v gelijk naar het asiel brengen omdat hun kan onzindelijk is (ge)worden
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door Chiquita98 »

Kijk!! wat een verrassende wending....een buurkat die stiekem binnenkomt kan heel veel stress veroorzaken. Wat goed zeg! Pluim voor jezelf
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door klitteband »

update van het front!
hoewel we eerst bere enthousiat waren vanwege de ontdekking dat er een vreemde kat in het spel was blijkt deze kat pas 3 maanden in de buurt dus dat kan het (helaas) niet alleen zijn. maar alle beetjes helpen.

Ik heb echter het idee dat er veel minder geplast en/of gesproeit word!!! :edance:
Hoewel ik nog steeds erg verkouden ben en sowieso niets ruik..haha
Maar ik ken de plekjes en loop ze steeds als ik even weg ben geweest langs voor inspectie. Ja het is een militaire operatie hier.
De meubels staan nu (voorlopig) zo dat er minder hoekjes en uitdagende plekken zijn.
Hun eten heb ik naast de bank gezet waar hij de meeste schade aanricht.
Ik leg steeds een ander doekje voor de kachel waar ze dan op slapen. dat doekje verhuisd daarna naar een potentiele gevaren-zone. Dit werkt briljant!
De Feliway word iedere dag gesprayed (man leid ze dan af in de tuin.)
En, hoe moeilijk dan ook, we laten hem maar even zijn gang gaan bij de voor en achter deur. Deze plekken zijn heel goed schoon te maken en hij moet toch zijn gezin kunnen beschermen.

Maar vooralsnog geen ellende meer in de woonkamer. De sfeer word er ook wat relaxter van. Misschien werkt die feliway ook voor mij!! :-P

Ontzettend fijn dat jullie zo meeleven, dat geeft de burger moed!

Wellicht treed ik iets te veel in detail maar misschien heeft iemand anders er ook wat aan.
Mijn insteek die ik heb bedacht is dat hij het huis "lief en leuk" moet gaan vinden. Vandaar zijn lieve dekentjes en favoriete snoepjes en eten op de crime-scenes. Je bevuild per slot van rekening niet je eigen fijne dingen.

Ik houd jullie op de hoogte!
(ik krijg er echt lol in om plannetjes te bedenken..haha Kijken wie er wint!! 8-) )
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oude kat nog zindelijk maken?

Bericht door nellebel »

oh oh dat moet je niet te hard roepen, kijken wie er wint. asl hij dit leest begint hij gelijk weer.hahaha ik zou zeggen als het ophoud is het win win situatie. dan zal hij ook beter in zijn vel zitten en zich veiliger voelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie