kat plast over kattenbak.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Easysarista
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2012 17:06

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Easysarista »

Ook ik heb een je-weet-weel kater, die staande plast en geregeld over de achterste rand van de bak.
Omdat bij mijn vorige katten gebleken is, dat overkapte bakken irritatie opwekken, heb ik een bak met een extra hoge rand - maar het helpt niet. Soms gaat het dagen goed - en dan is het weer iedere
keer raak. Ik heb echt van alles geprobeert maar het wil niet baten. Ik heb al gedacht aan een sort afstandhouder, dat hij niet zo dicht bij de rand kan komen, maar waar krijg je zoiets/ Dus ik ben zo'n beetjee ten einde raad. Misschien nog andere oplossingen?
pdaalder
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2012 17:08

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door pdaalder »

joke86 schreef:Ja dat dacht ik ook, dat ze waarschijnlijk nog pijn heeft. Maar dat staand plassen is echt van de laatste 2 weken. Het is ongeveer 7 weken geleden, sinds zij is aangereden. Ze deed het dus eerst nog normaal op de bak. Ze plast grote hoeveelheden, het is dus ook niet zo dat ze heel vaak naar de bak gaat en kleine beetjes plast.
Hi Joke86

Wij hebben ook een kat (vrouwtje), deze plast ook erg erg veel. (en ja ook staand over de rand :-(). We hebben verschillende bakken geprobeerd (nog niet de hoge bak), zelfs soort deksel on der bak, zodat in ieder geval het schoonmaken eenvoudiger is.

De reden waarom ik op je post reageer, is dat onze kat diabetisch is. Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt, maar mijn vrouw merkte op dat onze kat veel dronk, heel veel dronk. Resultaat veel veel plassen. Na een bezoek aan de dierenarts heeft de arts vastgesteld dat ze dus diabetisch is. De arts meldde ons dat en kat diabetisch kan worden door stress (???, en kat en stress??). Gezien je verhaal met het ongeluk, zou het kunnen dat je kat dus misschien diabetisch is geworden.

Gevolg van de analyse is dat wij dus nu 2-maal daags moeten prikken. Er zijn dagen dat alles goed gaat, maar er zijn helaas ook dagen dat het lijkt of het medicijn niet aanslaat.

Hopelijk heb je er iets aan. En aan iedereen bedankt voor de tip omtrent de hogere bak.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

weet iemand waarom tijdig gecastreerde en verder gezonde (medische oorzaken uitgesloten) katers ineens staand recht achteruit gaan plassen?

hormonen?
territorium??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door castratenkoor »

Geen idee, mijn Joep doet het ook. Gelukkig alleen buiten in de ren. Enorme straal horizontaal de struiken in. Ik heb hoge bakken en daar klatert hij ook wel flink tegen de zijwand. Hij doet ook aan lustschrijen, met veel rollende rrrrrrrr-en.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door artemis »

Adriana schreef:weet iemand waarom tijdig gecastreerde en verder gezonde (medische oorzaken uitgesloten) katers ineens staand recht achteruit gaan plassen?

hormonen?
territorium??
Geen idee maar hier is het poes Piwi die dat is beginnen doen sinds een klein jaar of 2 (in het begin heel sporadisch, daarna steeds meer), zij is bijna 17. Ik wijt het aan haar leeftijd en daaraan gekoppeld gestel. Ik heb haar enkele keren geobserveerd en ze begint telkens goed gehurkt te plassen maar tijdens het plassen strekt ze haar achterpoten dan meer, tot de straal boven de rand uitvloog.
Piwi en Pappie hebben 2 bakken die ze elk apart voor 90% gebruiken. Heel af en toe gaan ze beiden eens in de bak van de ander maar meestal gebruiken ze hun eigen bak. De bak van Piwi staat in een hoek en bij mijn observaties had ik opgemerkt dat Piwi steeds in de richting van de hoek plast, dus altijd met uitkijk van de hoek weg zodat ze goed rond zich heen kan kijken.
Ik heb dan bij Zooplus een bak gevonden met een hoge en een gewone rand. Ik plaatste de bak met de hoge kant naar de hoek toe en daar blijkt het probleem eigenlijk helemaal mee opgelost te zijn. Een gewoontedier zoals mijn tanteke is plast ze nu netjes tegen die hoge kant aan en nergens meer over. Wel is het nogal een kleine poes, dus voor grotere katten zou deze bak misschien niet hoog genoeg zijn.
Kortom, ik ben heel tevreden met die half-hogere bak.
Ik schrijf welteverstaan over open bakken, heb nooit bakken met een kap gebruikt.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door artemis »

castratenkoor schreef:Geen idee, mijn Joep doet het ook. Gelukkig alleen buiten in de ren. Enorme straal horizontaal de struiken in. Ik heb hoge bakken en daar klatert hij ook wel flink tegen de zijwand. .
Heel af en toe plassen onze katten buiten en dan is dat wel rechtopstaand, tegen een struik of tegen de muur aan. Territorium zal daar deels mee te maken hebben. Er is daar geen aarde en natuurlijk ook geen grit, dus ze kunnen er niet graven. Had ik eens een ongebruikte bloembak staan met nog wat uitgedroogde grond in, dan zag ik Pappie daar wel een keer zittend in plassen. Maar daar kon hij dan wel in graven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

kleine grijstijgertjes worden groot met lange lijven en ik moest een tijdje geleden aan grotere bakken - en dat viel niet mee...
voor een hobbykrat hebben ze eigenlijk al een te lang lijf, dan moeten ze schuin.
na veel gezoek en gevraag heb ik bij Action wasmanden gekocht. daar zitten kleine gaatjes in en die hebben we op een middag dichtgeplamuurd.. je bent personeel of niet..

die wasmanden hebben goeie handvatten en zijn hoger dan een hobbykrat. hebben eigenlijk een prima formaat, gaat één doos korrels in en is dan voor mij nog te tillen. ik zeef de bakken nog steeds dagelijks, dus ook grotere zeef gemaakt... je bent personeel of niet..

nou plaste Enzo sowieso af en toe al staand maar niet zo vaak.
Maks heeft onlangs weer bedacht dat hij opperkater is en komt daarbij Enzo tegen.. die hebben soms rare schermutselingen van veel staren en een doffe grrrmbl van Enzo. Maks kan ook bij Enzo in zijn nek springen.
na een paar waarschuwingen en nog wat staand staren wordt Maks soms vakkundig gevloerd, waarna Enzo ontspannen wegloopt. Maks is veel zwaarder en ook groter dan Enzo en ik weet nu hoe Enzo dat doet: pakt hem in zijn nekvel en slaat dan met zijn rechterpoot de voorpoten onder Maks vandaan, legt hem neer en rolt hem om.

sindsdien plassen ze beide staand achteruit over en door de handvatopeningen van de wasmanden. ze hebben 4 wasmanden en nog een kleinere dweilemmer, die staat voor Bolle in het toilet. ben niet van korrels veranderd.
k zie ook wel verschuiving want er wordt nu éen bak, die het donkerste staat, vooral gebruikt om in te plassen.
soms plassen ze gehurkt en dan plast er eentje staand...en dat nu bijna dagelijks.

het kan ook nog wel zijn dat ze zwerfpoes Streep ruiken als ik van de tuin kom. ze is intussen dol op aandacht en kronkelt om mijn broekspijpen dus breng ik haar luchtje mee naar binnen.

Bolle en ik hebben ze uitgelegd dat ze allebei een beetje de baas zijn maar dat het personeel de bovenkater is.. maar we hebben dat nog niet tussen de poezelige oortjes..

destress? feliway? bakken 10 cm van een (achter)muur..?
plankje met dik handdoekje achterin de bak waar ze dan eventueel hun straal op los kunnen laten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door artemis »

Haha Adriana ik denk dat Enzo een judokat is zoals je dat geweldig kan beschrijven :grin:

Tja wat speelt er allemaal in die kattenkopjes?

Ik had hier ooit 2 maanden een opvangkater en die zijn eigen gesloten bak was meegekomen. Ramon was dat. Ramon plaste altijd rechtopstaand in zijn bak waardoor de plas telkens tussen de rand van het onderste en het bovenste deel naar buiten sijpelde. Wat een gedoe om die bak en al de rest schoon te maken! Toen heb ik de kap eraf gelaten en toen plaste hij wél zittend, hoera! Ramon was een grote kater en ik ben zeker dat het in zijn geval door plaatsgebrek in de bak kwam want noch kop noch staart kon buiten de bak hellen. Sindsdien ben ik nog erger anti gesloten bakken geworden.

Dit is de bak die ik voor Piwi heb gekocht, de grijze
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... bak/330514
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door castratenkoor »

Ik ga voor mijn a.s. extra kattenkamer een cementbak kopen. Is ook ideaal als kattenbak.

Mijn grootste opbergkrat die in de keuken staat is 70 cm, een zee van ruimte ook voor Bobje. En hoog genoeg om bij staand plassen niet te spetteren over de rand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Kattebeest »

Hier komt spuit elf.....
Kasper plast zowel zittend als staand. Hij is daar heel consequent in (tot nu toe): buiten in de tuin een horizontale straal naar achteren, binnen zittend op de kattenbak (met of zonder kap). Gezien zijn plasgedrag zou de 'territorium theorie' wel kunnen kloppen.

Heb het plassen van hem altijd erg knap gevonden, vaak afgevraagd wat er zou gebeuren als hij binnen zonder kap ook staand zou gaan plassen. Zie dat nog aankomen binnenkort. Een mooie zwarte buurtkat (denk vrouwtje) komt hier wel eens door het luikje naar binnen, eet het bakje met brokjes leeg en maakt ook nog eens gebruik van de kattenbak. Nog even en het territorium-plassen verplaatst zich naar binnen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

castratenkoor schreef:Ik ga voor mijn a.s. extra kattenkamer een cementbak kopen. Is ook ideaal als kattenbak.
is hier (k zag hem bij Gamma) ook de revue gepasseerd en zou ideale maat zijn...
... totdat ik hem optilde en ontdekte dat deze bak van zichzelf erg zwaar is.
met korrels erin hier niet bruikbaar want ik moet hem kunnen optillen om door de zeef te gooien.
bovendien is het oppervlak heel erg ruw, lijkt mij lastig schoon te houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door castratenkoor »

Ik hoef hem niet op te tillen, ik schep de troep eruit. Na een jaar gewoon vervangen schat ik zo in. Die enorme bak in de keuken is ook niet te tillen, staat trouwens ook ingebouwd tussen de koelkast en een hoge keukenkast. Die kan ik ook zelfs niet kantelen. Maar werk prima zo. Zij spitten het oner en ik spit het weer boven.
Die opstelling zou ongeschikt zijn voor niet klonterend grit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

de rust is hier weer redelijk hersteld.
Enzo laat iedere dag wel een keertje aan Maks zijn tanden (voorzover nodig aanwezig..) zien
en Maks heeft zijn ambities ("Maks for president..!") voorlopig weer wat bijgesteld...

missch lag de oorzaak wel bij de volgende punten:

*sluimerende dominantie-strubbels tussen Enzo en Maks (gaat redelijk gemoedelijk..);
*wisseling van bakken (formaat en luchtjes èn locatie..);
*verse korrels dus geen oude luchtjes, ook niet aan de bakken..;
*herfst, hormonen en volle maan...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
VanessaD
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2017 12:48

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door VanessaD »

Ik heb net hetzelfde probleem. Oude poes met artrose, heb ze vorig jaar geadopteerd. Ze heeft sinds de tijd dat we ze hebben af en toe eens over haar bak geplast, daarna wekenlang geen problemen gehad, en sinds een week is het elke dag prijs. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :???:
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

kat plast over kattenbak.

Bericht door Kimm »

Misschien een dichte bak kopen en het deurtje en het filter gedeelte er uit slopen, zodat de bak van de zijkanten wel helemaal dicht is maar van boven open, om toch het idee van een open bak te houden?

Of een grote hoge opberbox als kattenbak gebruiken? Maar dat is misschien niet ideaal met instappen als ze artrose heeft.

Kan het ook iets te maken hebben met dat de bak op dat moment niet schoon genoeg is? Of dat ze de bak moet delen met een andere kat?

Verder misschien, ik denk gewoon mee het hoeft natuurlijk echt misschien niet nodig te zijn, even een plasje laten checken bij de da of er niks aan de hand is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Plaats reactie