kat plast over kattenbak.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
joke86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jan 2012 12:52

kat plast over kattenbak.

Bericht door joke86 »

Hallo,

Mijn kat plast over de kattenbak. Ze staat wel in de kattenbak, maar ze plast er gewoon bijlangs. Vervolgens schept ze zelf een hoopje grit over haar plas heen. Dit deed ze voorheen nooit, maar toen had ik er een kap overheen. Zoals jullie weten is Luna, ongeveer een maand geleden aangereden door een auto. Daarom heb ik nu geen kap over de kattenbak meer. Ivm, dat ze wat moeilijk liep, maar dat gaat nu beter.
De Kattenbak is gewoon schoon, ik schep hem zowiezo 2 x daags leeg. Ik denk eraan om de kap er weer op te zetten.
Of zou het andere redenen hebben, waarom ze erbij langs plast?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door nellebel »

flippie en guusje (beide dames) plasten ook staand dus over de rand. daarom heb ik de kap op de bak.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door ayla »

Ik had dit probleem ook tot ik een wat hogere gewone bak kocht bij de hema. Zo een doorzichtige. Hier springen mijn monsters gewoon in plassen staand maar dan tenminste in de bak. Weet niet in hoeverre Luna weer goed kan springen?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kado
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2012 12:25

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door kado »

Ik had ook dat probleem met mijn katten. Ik ben op zoek gegaan naar een bak met een lage instap en een hele hoge rand en heb die toen gevonden in een grote dierenwinkel. Ik wilde geen kap omdat ze heel graag hun rug strekte met plassen op hun oude dag.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door castratenkoor »

Net als Marjoleine heb ik hoge grote Blokker bakken. Staat een opstapje voor zodat ouwe Sjaak er ook in kan klimmen. Voor jou ook een idee hoge bak en opstapje ervoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
joke86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jan 2012 12:52

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door joke86 »

Bedankt voor de tips. Ik had gister de kap erop gezet, maar ze plast gewoon door het deurtje heen. Ze loopt niet ver de bak in voor een plasje, dus weer dweilen. Dan straks toch maar naar de hema. Ze springt alweer aardig. Nog niet heel hoog, maar steeds een stukje beter. Ze kan in ieder geval weer op de bank, en op mijn bed springen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door nellebel »

misschien vind ze het grit niet prettig? en loopt ze er niet graag op en gaat ze daarom zo ver vooraan zitten. hier beide malloten die er dol op zijn als ik de bak schoonmaak. die springen en vliegen door het grit, zijn ze dol op. er wordt hier gegraven en gespaaid.
heb ook wel eens houtkorrels gebruikt, toen ging onze nellie er ook niet meer op. dat deed pijn aan haar pootjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

ik heb hier voor de katers hoge blauwe smalle dweilemmers van Blokker met biokat grit.
mijn ervaring is dat als ik ze met de korte kant tegen een muur aanzet, de katers dan onmiddellijk recht achteruit gaan plassen, alsof er een boom of schutting staat waar ze hun geur op kwijt moeten ..
zorg ik dat er ongeveer 10 cm tussen tegelwand en korte kant bak is, dan gebeurt dat zelden.
ik heb nog nooit aan kappen gedaan, lijkt me lastig schoon te houden. de bakken staan op drie rustige plekken waar ze zich makkelijk kunnen afzonderen, zelfs bij gezamenlijk plassen/poepen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
joke86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jan 2012 12:52

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door joke86 »

Hallo, ik heb een bak gekocht bij de blokker, en dit werkt goed. Ze plast nu mooi binnen de bak. Zolang ik Luna heb, gebruik ik ook biokat grit. Eerder nooit problemen gehad. Eigenlijks plast zij sinds een paar weken staand, en waarom zij dat doet weet ik niet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

waarom ze dat doet? die achterhand zal voorlopig wel niet hersteld zijn van de autoklap en missch ook wel een gebrek aan spierkracht, dus hurkend plassen is veel te zwaar, vandaar dat ze nu waarsch staand plast.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door castratenkoor »

Hoogstaand plassen wil vaak zeggen dat ze extra moeite moeten doen om de urine te kunnen lozen. Zal bij jouw kat vast te maken hebben met de aanrijding, misschien toch nog wat pijnklachten, bij het hurken of bij het lozen zelf. Wel goed in de gaten houden dat ze normalen plassen produceert, dus niet steeds een paar druppels of zo. En er mag uiteraard geen bloed bij zitten.

Fijn dat de grotere hoge bak in ieder geval goed werkt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
joke86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jan 2012 12:52

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door joke86 »

Ja dat dacht ik ook, dat ze waarschijnlijk nog pijn heeft. Maar dat staand plassen is echt van de laatste 2 weken. Het is ongeveer 7 weken geleden, sinds zij is aangereden. Ze deed het dus eerst nog normaal op de bak. Ze plast grote hoeveelheden, het is dus ook niet zo dat ze heel vaak naar de bak gaat en kleine beetjes plast.
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door jolandazocchi »

Ik ben al een tijdje stiekem :oops: aan het rondsnuffelen op dit forum en mij vandaag maar eens aangemeld :grin: . (zie voorstel hoekje)

Ik heb ook een ex-kater die staand plast en vlak bij de rand ook poept die regelmatig over de rand. Maar sinds een week gaat het goed! Ik heb de tip van Adriana opgevolgd en de kap er vanaf gehaald en de bak achterste voren gezet en sindsdien gaat het goed! Maar is het voor een kater normaal dat die staand plast of zal ik dit laten nakijken?

Nog bedankt voor de tip Adriana!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door Adriana »

hoezo stiekem? er staat geloof ik nergens dat je mee zou moeten schrijven hoor! en welkom!
voorzover ik weet plassen katers wat meer staand maar het wisselt hier met drie katers en iedere katzel heeft hier zijn eigen houding, ook beetje afhankelijk van zijn bui denk ik..

wat fijn dat het helpt om de bakken van de muur af te zetten, hier vergeet ik het wel eens, dan schuift er een bak te ver door en dan zie je dat Enzo onmiddellijk weer 'tegen een boom aan' gaat plassen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: kat plast over kattenbak.

Bericht door jolandazocchi »

Ik had er nog nooit van gehoord dat katers ook staand plassen :grin: . Op dit forum las ik het voor het eerst toen ik erop ging letten zag ik dat dat het probleem was. Als hij begint te plassen gaat het nog goed maar zodra die denk ik gang krijgt ontstaat er een soort waterkering waardoor het over de rand gaat :-o . In het begin dacht ik dat die achterste voren op de vak zat met zijn voorpoten in de bak en achterpoten uit de bak. Onlangs nog Cats Best geprobeerd omdat ik dacht dat door de klontvormende korrels het er misschien niet meer uit zou lopen maar hij plast zo hard dat het hiermee er ook uitliep. Ben blij dat ik hier de tip heb kunnen vinden die voor mij de oplossing was.
Plaats reactie